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Infection with the SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome)-associated coronavirus results in respiratory failure probably by immunological mechanisms in 10% of patients. Laboratory markers that predict subsequent respiratory failure would therefore be useful in patient management.
We describe the clinical course, hematologic parameters, lymphocyte subpopulations and markers of inflammation in two patients with SARS, i.e., one man with diabetes mellitus and one pregnant woman, infected by the same viral isolate.
The patient with underlying diabetes mellitus developed respiratory failure after admission in the second week of the illness while the second patient developed only a mild disease without respiratory failure. Subsequent respiratory dysfunction was associated with lown umbers of Natural Killer (NK) cells at presentation and elevated CRP levels during the illness.
NK cells and CRP levels at the end of the first week of the disease might be related to subsequent respiratory dysfunction and may link underlying conditions to disease severity.
We present the first measurements of charge-dependent correlations on angular difference variables η1 − η2 (pseudorapidity) and φ1 − φ2 (azimuth) for primary charged hadrons with transverse momentum 0.15 <= pt <= 2 GeV/c and |η| <= 1.3 from Au–Au collisions at √sNN = 130 GeV. We observe correlation structures not predicted by theory but consistent with evolution of hadron emission geometry with increasing centrality from one-dimensional fragmentation of color strings along the beam direction to an at least two-dimensional hadronization geometry along the beam and azimuth directions of a hadron-opaque bulk medium.
Chromaktiviert die Wirkung von Insulin. Bei Typ-1- undTyp-2-Diabetikern reflektierten verminderte Chromgehalte in Leukozyten eine verminderte Chromversorgung. Je schlechter die Diabeteseinstellung, umso niedriger ward er Chromstatus bei Typ-2-Diabetikern. Daher sollte bei diesen Patienten – besonders bei Typ-2-Diabetikern mit schlechter Einstellbarkeit – eine Chromsupplementation erwogen werden, wenn eine sichere Bestimmung der Chromversorgung nicht gewährleistet ist. Kupferionenbesitzen anti- und auch prooxidative Eigenschaften. Hohe Kupferplasmawerte korrelieren mit der Entstehung einer Arteriosklerose. Die Kupferkonzentrationen im Plasma waren bei beiden Diabetikergruppen erhöht, weitererhöhte Werte zeigten Typ-2-Diabetiker mit Hyperlipidämie oder diabetischen Folgeerkrankungen. Um das Risiko für Mikro- und Makroangiopathie oder Nephropathie zu vermindern, sollten Diabetiker eine hohe Kupferzufuhr vermeiden. Selen wirkt antioxidativ, immunstimulierend und antiatherogen. Der Selengehalt im Plasma reflektiert die Selenzufuhr. Die Selenplasmawerte waren bei beiden Diabetesgruppen geringfügig vermindert und auffällig vermindert bei Patienten mit Folgeerkrankungen. Eine selenreiche Ernährung oder Selengaben zur Prävention von Spätfolgen könnten bei Diabetikern daher sinnvoll sein. Patienten mit Nephropathie und eingeschränkter Zufuhr an tierischem, selen- und zinkreichem Protein profitieren möglicherweise von einer Selensupplementation. Zink ist an der Wundheilung, der Immunfunktion und der Aktivierung und Speicherung von Insulin beteiligt. Der Elementgehalt war beiTyp-1-Diabetikern in Leukozyten, dem bestem Indikator der Zinkversorgung, vermindert. Bei Patienten mit Nephropathie, Mikroangiopathie oder Neuropathie war das Zinkdefizit noch deutlicher ausgeprägt. Eine hochwertige, proteinreiche Ernährung könnte die Versorgungslage ver-bessern, auch eine Zinksupplementation wäre möglicherweise von Nutzen.
Point-of-Care-Tests (POCT) stellen eine Gruppe innerhalb der In-vitro-Diagnostika (IVD) dar. Die Verkehrsfähigkeit von IVD im gemeinsamen europäischen Markt wird durch das CE-Kennzeichen ausgedrückt, das die Übereinstimmung des Tests mit den Vorgaben der europäischen IVD-Richtlinie dokumentiert. POCT unterliegen prinzipiell denselben Anforderungen wie alle anderen Labor-IVD. Die CE-Kennzeichnung wird vom Hersteller angebracht, der damit bestätigt, dass das betreffende Produkt den grundlegenden Anforderungen der Richtlinie entspricht und einem in der Richtlinie vorgesehenen Konformitätsbewertungsverfahren unterzogen wurde. Der Hersteller wird bei der CE-Kennzeichnung bestimmter IVD, deren möglicherweise inkorrektes Testergebnis mit einem höheren Risiko für Patient oder Dritte verbunden sein kann, von einer benannten Stelle unterstützt. Die Marktüberwachung CE-gekennzeichneter IVD wird durch nationale Behörden wahrgenommen, die bei Vorkommnissen Maßnahmen festlegen können.
Infektionen mit dem Respiratory Syncytial Virus (RSV)sind weltweit die bedeutendsten Atemwegserkrankungenim Säuuglings- und Kindesalter. Die RS-Viren werdend urch Schmierinfektionen und Aerosole übertragen, der Mensch ist das einzige Erregerreservoir. Im Säuglings-und Kleinkindalter finden gehäuft RSV-Infektionen statt. Mit zwei Jahren sind bereits 95% der Kinder seropositiv. Maternale Antikörper gewährleisten im Säuuglingsalterkeinen ausreichenden Nestschutz. Es ist von keiner sicheren Immunität auszugehen, daher sind Reinfektionen die Regel. Der Haüfigkeitsgipfel der RSV-Infektionenliegt in den Winter- und Frühlingsmonaten. Frühgeborene, immundefiziente und immunsupprimierte Patienten können das Virus mehrere Wochen ausscheiden. RSV-Infektionen verursachen zumeist Bronchitis, Bronchiolitis oder Pneumonie. Die Methode der Wahl ist der Erregernachweis über eine Virusisolierung in der Zellkultur im akuten Erkrankungsfall. Benötigt wird Nasenspülwasser oder ein tiefer Rachenabstrich. Auf einen schnellen Transport unter gekühlten Bedingungen ist zu achten (48C). Die Antikörpernachweise (Serologie) sind die Methode der Wahl für die epidemiologischen Auswertungen und weniger für die Akutdiagnostik geeignet. Nachdem Infektionsschutzgesetz (IfSG) § 6 Abs. 3 sind dem Gesundheitsamt gehäuft auftretende RSV-Infektionen zu melden. Die Therapie erfolgt symptomatisch; in schweren Fällen kann Ribavirin als Aerosol eingesetzt werden. Eine passive Immunisierung mit humanen Antikörpern gegen RSV kann bei Kindern mit erhöhtem Infektionsrisiko i.v. verabreicht werden (RespiGam). Auch sind monoklonale Antikörper gegen RSV (Palivizumab) prophylaktisch wirksam.
Bis einschließlich 10. Januar 2006 infizierten sich in Asien rund 150 Menschen mit dem Erreger der Vogelgrippe H5N1. In sechs Ländern (Kambodscha, China, Indonesien, Thailand, Vietnam und Türkei) verstarben an der “Hühnergrippe” rund 80 Patienten. Eine Übertragung von Mensch zu Mensch scheint in Einzelfällen möglich. Eine Pandemie hat der Erreger bisher nicht ausgelöst: Er wurde nicht (effektiv) von Mensch zu Mensch übertragen.
Aktuell erscheint aber eine Ausweitung der Hühnergrippe auch in Europa denkbar. Meldungen aus Rumänien im Oktober 2005 lassen eine Ausbreitung des H5N1-Erregers bei Wasservögeln vermuten. Jetzt (Stand Januar 2006) wurden auch aus der Türkei mehrere Infektionen des Menschen, davon drei Todesfälle, bekannt.
Sorge bereitet Experten die Möglichkeit eines genetischen “Reassortment” durch eine gleichzeitige Doppel-Infektion eines Wirtes (Mensch, Schwein) mit humanen und aviären Influenza-A-Viren-Erregern. Der neue Subtyp könnte bei passender Adaption an die menschlichen Zellen zu einer neuen Pandemie führen.
To evade the host's immune response, herpes simplex virus employs the immediate early gene product ICP47 (IE12) to suppress antigen presentation to cytotoxic T-lymphocytes by inhibition of the ATP-binding cassette transporter associated with antigen processing (TAP). ICP47 is a membrane-associated protein adopting an alpha-helical conformation. Its active domain was mapped to residues 3-34 and shown to encode all functional properties of the full-length protein. The active domain of ICP47 was reconstituted into oriented phospholipid bilayers and studied by proton-decoupled 15N and 2H solid-state NMR spectroscopy. In phospholipid bilayers, the protein adopts a helix-loop-helix structure, where the average tilt angle of the helices relative to the membrane surface is approximately 15 degrees (+/- 7 degrees ). The alignment of both structured domains exhibits a mosaic spread of approximately 10 degrees . A flexible dynamic loop encompassing residues 17 and 18 separates the two helices. Refinement of the experimental data indicates that helix 1 inserts more deeply into the membrane. These novel insights into the structure of ICP47 represent an important step toward a molecular understanding of the immune evasion mechanism of herpes simplex virus and are instrumental for the design of new therapeutics.
Unlike other eukaryotes, plants possess a complex family of heat stress transcription factors (Hsfs) with usually more than 20 members. Among them, Hsfs A4 and A5 form a group distinguished from other Hsfs by structural features of their oligomerization domains and by a number of conserved signature sequences. We show that A4 Hsfs are potent activators of heat stress gene expression, whereas A5 Hsfs act as specific repressors of HsfA4 activity. The oligomerization domain of HsfA5 alone is necessary and sufficient to exert this effect. Due to the high specificity of the oligomerization domains, other class A Hsfs are not affected. Pull-down assay and yeast two-hybrid interaction tests demonstrate that the tendency to form HsfA4/A5 heterooligomers is stronger than the formation of homooligomers. The specificity of interaction between Hsfs A4 and A5 was confirmed by bimolecular fluorescence complementation experiments. The major role of the representatives of the HsfA4/A5 group, which are not involved in the conventional heat stress response, may reside in cell type-specific functions connected with the control of cell death triggered by pathogen infection and/or reactive oxygen species.
The Arp2/3 complex nucleates and cross-links actin filaments at the leading edge of motile cells, and its activity is stimulated by C-terminal regions of WASP/Scar proteins, called VCA domains. VCA domains contain a verprolin homology sequence (V) that binds monomeric actin and central (C) and acidic sequences (A) that bind the Arp2/3 complex. Here we show that the C domain binds to monomeric actin with higher affinity (K(d) = 10 microm) than to the Arp2/3 complex (K(d) > 200 microm). Nuclear magnetic resonance spectroscopy reveals that actin binds to the N-terminal half of the C domain and that both the V and C domains can bind actin independently and simultaneously, indicating that they interact with different sites. Mutation of conserved hydrophobic residues in the actin-binding interface of the C domain disrupts activation of the Arp2/3 complex but does not alter affinity for the complex. By chemical cross-linking the C domain interacts with the p40 subunit of the Arp2/3 complex and, by fluorescence polarization anisotropy, the binding of actin and the Arp2/3 complex are mutually exclusive. Our results indicate that both actin and Arp2/3 binding are important for C domain function but that the C domain does not form a static bridge between the two. We propose a model for activation of the Arp2/3 complex in which the C domain first primes the complex by inducing a necessary conformational change and then initiates nucleus assembly by bringing an actin monomer into proximity of the primed complex.
The carnitine transporter CaiT from Escherichia coli belongs to the betaine, choline, and carnitine transporter family of secondary transporters. It acts as an L-carnitine/gamma-butyrobetaine exchanger and is predicted to span the membrane 12 times. Unlike the other members of this transporter family, it does not require an ion gradient and does not respond to osmotic stress (Jung, H., Buchholz, M., Clausen, J., Nietschke, M., Revermann, A., Schmid, R., and Jung, K. (2002) J. Biol. Chem. 277, 39251-39258). The structure and oligomeric state of the protein was examined in detergent and in lipid bilayers. Blue native gel electrophoresis indicated that CaiT was a trimer in detergent solution. This result was further supported by gel filtration and cross-linking studies. Electron microscopy and single particle analysis of the protein showed a triangular structure of three masses or two parallel elongated densities. Reconstitution of CaiT into lipid bilayers yielded two-dimensional crystals that indicated that CaiT was a trimer in the membrane, similar to its homologue BetP. The implications of the trimeric structure on the function of CaiT are discussed.