Refine
Year of publication
- 2004 (1762) (remove)
Document Type
- Article (669)
- Doctoral Thesis (281)
- Part of a Book (153)
- Part of Periodical (133)
- Working Paper (114)
- Review (111)
- Conference Proceeding (76)
- Book (60)
- Preprint (55)
- Report (47)
Language
- German (1215)
- English (504)
- French (16)
- Portuguese (9)
- Spanish (6)
- mis (4)
- Multiple languages (3)
- Italian (2)
- Turkish (2)
Has Fulltext
- yes (1762) (remove)
Keywords
- Johann Wolfgang von Goethe (38)
- Deutsch (34)
- Frankfurt <Main> / Universität (29)
- Deutschland (27)
- Syntax (27)
- Rezension (24)
- Generative Transformationsgrammatik (23)
- Wortstellung (21)
- Anton Ulrich <Braunschweig-Wolfenbüttel (19)
- Herzog> / Octavia (19)
Institute
- Medizin (152)
- Physik (107)
- Extern (91)
- Biochemie und Chemie (69)
- Wirtschaftswissenschaften (57)
- Rechtswissenschaft (50)
- Biowissenschaften (38)
- Erziehungswissenschaften (31)
- Universitätsbibliothek (31)
- Center for Financial Studies (CFS) (30)
Recent syntactic theory has highlighted the importance of peripheral constructions such as the comparative correlative construction. This construction involves a pair of filler-gap constructions with unusual properties. The first is a subordinate clause and the second a main clause. The construction has a number of related constructions. A version of HPSG, which assumes hierarchies of phrase types, can provide satisfactory analyses both for the comparative correlative constructions and for the related constructions. The two clauses in the comparative-correlative construction can be analysed as non-standard head-filler phrases differing from standard headfiller phrases in certain respects. The construction as a whole can be analyzed as a non-standard head-adjunct phrase, in which the head and the phrase have different categories.
This article proposes a semantics of directional expressions in Norwegian and German, regarded as VP modifiers. The analysis uses Minimal Recursion Semantics, as an integrated part of Matrix-based HPSG grammars. Directional expressions are analyzed as modifying an individual, the 'mover'. Context dependent directionals like here receive a decomposed analysis. Telicity values reflecting various types of directional and locative expressions are computed.
Within the tradition of Categorial Grammar, so-called 'non-constituent' coordination ('argument cluster' coordination and 'right node raising') has been analyzed in terms of the coordination of nonstandard constituents produced by the operations of type raising and composition. This highly successful research has expanded the domain of data that modern analyses of coordination must take into account. Recent HPSG work by Yatabe (2002) and Crysmann (2003) provides an interesting alternative approach to this problem in terms of the coordination of familiar, but 'elliptical' constituents. We argue that this approach is empirically superior to the Categorial Grammar analysis, both in terms of empirical coverage and cross-linguistic predictions. We reassess the relevant English data in small but important ways, and develop our own ellipsis analysis, building on Yatabe's and Crysmann's insights.
This paper presents an account of English non-restrictive ('appositive') relative clauses (NRCs) in the framework of 'construction based' HPSG. Specifically, it shows how the account of restrictive relative clause constructions presented in Sag (1997) can be extended to provide an account of the syntax and semantics of NRCs and of the main differences between NRCs and restrictive relatives. The analysis reconciles the semantic intuition that NRCs behave like independent clauses with their subordinate syntax. A significant point is that, in contrast with many other approaches, it employs only existing, independently motivated theoretical apparatus, and requires absolutely no new structures, features, or types.
Of all French functional elements, the form de has without question the widest variety of uses, and presents the greatest challenge for linguistic description and analysis. Historically a preposition, it still has a number of prepositional uses in modern French, but in many contexts it calls for an altogether different treatment. We begin by outlining a general distinction between oblique and non-oblique uses of de. We then develop a detailed account of constructions where de combines with an N'. We provide a unitary analysis of de in three constructions (quantifier extraction, "quantification at a distance", and negative contexts) which have been not been considered to be related in previous accounts.
Mid-rapidity transverse mass spectra and multiplicity densities of charged and neutral kaons are reported for Au + Au collisions at √sNN = 130 GeV at RHIC. The spectra are exponential in transverse mass, with an inverse slope of about 280 MeV in central collisions. The multiplicity densities for these particles scale with the negative hadron pseudo-rapidity density. The charged kaon to pion ratios are K+/π− = 0.161± 0.002(stat) ± 0.024(syst) and K−/π− = 0.146± 0.002(stat) ± 0.022(syst) for the most central collisions. The K+/π− ratio is lower than the same ratio observed at the SPS while the K−/π− is higher than the SPS result. The ratios are enhanced by about 50% relative to p + p and p¯ + p collision data at similar energies.
Bei 166 Patienten wurde eine perkutane transluminale Angioplastie (PTA) der A. carotis interna bzw. communis durchgeführt. 37/166 Patienten hatten symptomatische Stenosen (22,3 %). Der Stenosegrad lag bei 76,0 ± 9,9 % (57- 97 %). Bei 165/166 Patienten (99,4 %) wurde die PTA erfolgreich durchgeführt und der Stenosegrad auf 5,8 ± 21,2 % ( -73- 79 %) gesenkt. Perioperativ traten bei 8/166 Patienten neurologische Komplikationen auf (4,8 %), darunter fünf cerebrale Infarkte (3,0 %). Perioperative verstarben vier Patienten (2,4 %), zwei an Folgen einer Apoplexie, zwei an Folgen eines Myokardinfarktes. 152/166 Patienten wurden durchschnittlich 16 ± 18 Monate (ein Tag nach PTA bis maximal 87 Monaten) nachuntersucht. Bei 17 Patienten kam es zu Rezidivstenosen (10,2 %), drei davon zeigten neurologische Symptome, drei weitere bedurften einer wiederholten PTA (Re-PTA).
Die perioperativen Ergebnisse der vorgelegten Arbeit deckten sich weitgehend mit denen anderer Studien zur PTA 5, sowie zu denen bedeutender Studien zur Thrombendarteriektomie (TEA) 6. Diese Ergebnisse wurden durch die randomisierte CAVATAS- Studie
bestätigt, in der keine signifikanten Unterschiede bezüglich der Inzidenz neurologischer Symptome und der Mortalität der PTA und TEA nachgewiesen wurden [18]. Größer angelegte Studien hierzu werden zur Zeit in Europa und Nordamerika durchgeführt (CREST, SPACE). Rezidivstenosen scheinen häufiger nach PTAs aufzutreten, wobei Verbesserungen durch neue Techniken für die PTA und auch die TEA zu erwarten sind. Die klinische Bedeutung der Rezidivstenosen erwies sich bei der PTA als relativ unbedeutend.
Bei der Ermittlung von Risikofaktoren (Patientenalter; Stenoselänge; Kalzifikationen, Ulcerationen und Thromben in der Läsion) wurde festgestellt, dass bei der PTA andere Faktoren bedeutsam sind als bei der TEA. Zukünftig könnten Komplikationen vermieden werden, wenn Patienten aufgrund ihres Risikoprofils zur jeweils vorteilhafteren Behandlung zugewiesen würden.
Bei 91/166 Patienten wurde ein Embolieprotektionssystem verwandt. Es wurden verschiedene Methoden angewendet: distale Occlusion (PercuSurge™ System, n = 46), Filtersysteme (4 verschiedene Typen, n = 43) und proximale Occlusion (Arteriasystem, n = 2). Die Erfolgsrate lag bei 95,6 % und unterschied sich nicht signifikant innerhalb der einzelnen Systeme (PercuSurge™ System: 95,7 %; Filter: 95,3 %). Bei 67/91 Patienten wurde thrombotisches Material in den Filtern, bzw. im Aspirat festgestellt (73,6 %), wobei die Filter häufiger Partikel zurückhielten als das PercuSurge™ System (81,4 % versus 69,6 %). Bei vier Patienten kam es während der Protektion zu neurologischen Komplikationen, wobei in keinem dieser Fälle ein kausaler Zusammenhang zu den Protektionssysteme nachgewiesen werden konnte. Bei allen vier Patienten wurde thrombotisches Material nachgewiesen und entfernt. Die perioperative Inzidenz neurologischer Komplikationen lag bei 2,7 % (2/75 Patienten) ohne und bei 6,6 % (6/91 Patienten) mit Protektion. Die Mortalität lag bei 1,3 % (1/75 Patienten) ohne und bei 3,3 % (3/91 Patienten) mit Protektion. Diese Ergebnisse waren nicht signifikant. Die Ergebnisse der Filter und des PercuSurge™ Systems unterschieden sich ebenfalls nicht signifikant voneinander (PercuSurge™ System, Inzidenz neurologischer Komplikationen und Mortalität: 4,3 %; Filtersysteme, Inzidenz neurologischer Komplikationen: 9,3 %, Mortalität: 2,3 %). Während der PTA traten periprocedurale neurologische Symptome (PNS) bei Benutzung von Filtersystemen bei 8/43 Patienten (18,6 %), beim PercuSurge™ System bei 17/46 Patienten (37,0 %) auf.
Alle Protektionssysteme erwiesen sich in der vorliegenden Arbeit als praktikabel und für die klinische Routine geeignet. Der häufige Nachweis von Partikeln bestätigte den Nutzen der Protektion. In dieser Arbeit zeigte sich jedoch eine höhere Inzidenz neurologischer Komplikationen und Mortalität. Aufgrund der durchweg positiven Erfahrungen in vielen anderen Studien ist jedoch der klinische Nutzen der Protektion unzweifelhaft [70, 90, 132]. Kein signifikanter Unterschied konnte zwischen dem PercuSurge™ System den Filtersystemen festgestellt werden. Das PercuSurge™ System zeichnete eine geringere Inzidenz neurologischer Komplikationen und eine höhere technische Erfolgsrate aus, die Filter eine geringere Inzidenz von PNS und eine größere Effektivität beim Zurückhalten von thromboembolischen Partikeln.