Pharmazie
Refine
Year of publication
- 2012 (25) (remove)
Document Type
- Article (12)
- Doctoral Thesis (9)
- Book (4)
Has Fulltext
- yes (25)
Is part of the Bibliography
- no (25)
Keywords
- Alcoholic liver disease (1)
- G alpha q (1)
- GPCR (1)
- Hepatitis (1)
- ITGA9 (1)
- Interleukin-22 (1)
- Liver cirrhosis (1)
- Liver-related complications (1)
- MELD (1)
- MLH1 (1)
Institute
Novel chalcone-based fluorescent human histamine H 3 receptor ligands as pharmacological tools
(2012)
Novel fluorescent chalcone-based ligands at human histamine H(3) receptors (hH(3)R) have been designed, synthesized, and characterized. Compounds described are non-imidazole analogs of ciproxifan with a tetralone motif. Tetralones as chemical precursors and related fluorescent chalcones exhibit affinities at hH(3)R in the same concentration range like the reference antagonist ciproxifan (hH(3)R pK(i) value of 7.2). Fluorescence characterization of our novel ligands shows emission maxima about 570 nm for yellow fluorescent chalcones and ≥600 nm for the red fluorescent derivatives. Interferences to cellular autofluorescence could be excluded. All synthesized chalcone compounds could be used to visualize hH(3)R proteins in stably transfected HEK-293 cells using confocal laser scanning fluorescence microscopy. These novel fluorescent ligands possess high potential to be used as pharmacological tools for hH(3)R visualization in different tissues.
TO THE EDITOR: We read an interesting paper by Palta et al. in a recent issue of the Korean Journal of Hematology titled, "ZBTB16-RARA variant of acute promyelocytic leukemia with tuberculosis: a case report and review of literature" [1]. We would like to add some comments to their article and suggest additional molecular methods to confirm variant translocations in acute promyelocytic leukemia (APL)....
BACKGROUND: The endocannabinoid 2-arachidonoyl glycerol (2-AG) acts as a retrograde messenger and modulates synaptic signaling e. g. in the hippocampus. 2-AG also exerts neuroprotective effects under pathological situations. To better understand the mechanism beyond physiological signaling we used Organotypic Entorhino-Hippocampal Slice Cultures (OHSC) and investigated the temporal regulation of 2-AG in different cell subsets during excitotoxic lesion and dendritic lesion of long range projections in the enthorhinal cortex (EC), dentate gyrus (DG) and the cornu ammonis region 1 (CA1).
RESULTS: 2-AG levels were elevated 24 h after excitotoxic lesion in CA1 and DG (but not EC) and 24 h after perforant pathway transection (PPT) in the DG only. After PPT diacylglycerol lipase alpha (DAGL) protein, the synthesizing enzyme of 2-AG was decreased when Dagl mRNA expression and 2-AG levels were enhanced. In contrast to DAGL, the 2-AG hydrolyzing enzyme monoacylglycerol lipase (MAGL) showed no alterations in total protein and mRNA expression after PPT in OHSC. MAGL immunoreaction underwent a redistribution after PPT and excitotoxic lesion since MAGL IR disappeared in astrocytes of lesioned OHSC. DAGL and MAGL immunoreactions were not detectable in microglia at all investigated time points. Thus, induction of the neuroprotective endocannabinoid 2-AG might be generally accomplished by down-regulation of MAGL in astrocytes after neuronal lesions.
CONCLUSION: Increase in 2-AG levels during secondary neuronal damage reflects a general neuroprotective mechanism since it occurred independently in both different lesion models. This intrinsic up-regulation of 2-AG is synergistically controlled by DAGL and MAGL in neurons and astrocytes and thus represents a protective system for neurons that is involved in dendritic reorganisation.
Interleukin-22 predicts severity and death in advanced liver cirrhosis: a prospective cohort study
(2012)
Background: Interleukin-22 (IL-22), recently identified as a crucial parameter of pathology in experimental liver damage, may determine survival in clinical end-stage liver disease. Systematic analysis of serum IL-22 in relation to morbidity and mortality of patients with advanced liver cirrhosis has not been performed so far.
Methods: This is a prospective cohort study including 120 liver cirrhosis patients and 40 healthy donors to analyze systemic levels of IL-22 in relation to survival and hepatic complications.
Results: A total of 71% of patients displayed liver cirrhosis-related complications at study inclusion. A total of 23% of the patients died during a mean follow-up of 196 +/- 165 days. Systemic IL-22 was detectable in 74% of patients but only in 10% of healthy donors (P <0.001). Elevated levels of IL-22 were associated with ascites (P = 0.006), hepatorenal syndrome (P <0.0001), and spontaneous bacterial peritonitis (P = 0.001). Patients with elevated IL-22 (>18 pg/ml, n = 57) showed significantly reduced survival compared to patients with regular ([less than or equal to]18 pg/ml) levels of IL-22 (321 days versus 526 days, P = 0.003). Other factors associated with overall survival were high CRP ([greater than or equal to]2.9 mg/dl, P = 0.005, hazard ratio (HR) 0.314, confidence interval (CI) (0.141 to 0.702)), elevated serum creatinine (P = 0.05, HR 0.453, CI (0.203 to 1.012)), presence of liver-related complications (P = 0.028, HR 0.258 CI (0.077 to 0.862)), model of end stage liver disease (MELD) score [greater than or equal to]20 (P = 0.017, HR 0.364, CI (0.159 to 0.835)) and age (P = 0.011, HR 1.047, CI (1.011 to 1.085)). Adjusted multivariate Cox proportional-hazards analysis identified elevated systemic IL-22 levels as independent predictors of reduced survival (P = 0.007, HR 0.218, CI (0.072 to 0.662)).
Conclusions: In patients with liver cirrhosis, elevated systemic IL-22 levels are predictive for reduced survival independently from age, liver-related complications, CRP, creatinine and the MELD score. Thus, processes that lead to a rise in systemic interleukin-22 may be relevant for prognosis of advanced liver cirrhosis.
TRPC channels are a family of nonselective cation channels that regulate ion homeostasis and intracellular Ca2+ signaling in numerous cell types. Important physiological functions such as vasoregulation, neuronal growth, and pheromone recognition have been assigned to this class of ion channels. Despite their physiological relevance, few selective pharmacological tools are available to study TRPC channel function. We, therefore, screened a selection of pharmacologically active compounds for TRPC modulating activity. We found that the synthetic gestagen norgestimate inhibited diacylglycerol-sensitive TRPC3 and TRPC6 with IC50s of 3–5 µM, while half-maximal inhibition of TRPC5 required significantly higher compound concentrations (>10 µM). Norgestimate blocked TRPC-mediated vasopressin-induced cation currents in A7r5 smooth muscle cells and caused vasorelaxation of isolated rat aorta, indicating that norgestimate could be an interesting tool for the investigation of TRP channel function in native cells and tissues. The steroid hormone progesterone, which is structurally related to norgestimate, also inhibited TRPC channel activity with IC50s ranging from 6 to 18 µM but showed little subtype selectivity. Thus, TRPC channel inhibition by high gestational levels of progesterone may contribute to the physiological decrease of uterine contractility and immunosuppression during pregnancy.
Um der Erkennung durch das körpereigene Immunsystem entkommen, weisen Tumore Modifikationen in ihrer Mikroumgebung auf. Zu diesen gehören u. a. veränderte Sauerstoffkonzentrationen im Tumorkern und die Freisetzung biochemischer Faktoren aus Tumorzellen, welche die Funktion von Tumor-assoziierten Phagozyten, wie z.B. Dendritischen Zellen (DC) beeinflussen. DC sind professionelle Antigen-präsentierende Zellen, die eine Spezialisierung in verschiedene funktionale Subtypen aufweisen. Myeloische DC (mDC) sind besonders effizient in Hinsicht auf die Präsentation von Antigenen, wohingegen plasmazytoide DC (pDC) regulatorisch auf das Immunsystem einwirken. Beide Subtypen spielen eine wichtige Rolle bei der Karzinogenese.
Während humane mDC, zur therapeutischen Verwendung, ex vivo aus Monozyten hergestellt werden können, war dies für humane pDC bisher nicht möglich. Ein war deshalb ein erstes Ziel dieser Arbeit, ein Protokoll zur Generierung humaner pDC aus humanen Monozyten zu entwickeln. Diese wurden mittels des Wachstumsfaktors Fms-related tyrosine kinase 3 ligand (Flt3-L) zu pDC-Äquivalenten differenziert, welche als monocyte-derived pDC (mo-pDC) bezeichnet wurden. In der Tat zeigten mo-pDC ein für humane pDC charakteristisches Oberflächenmarkerprofil und wiesen, im Vergleich zu mDC, eine geringe Kapazität zur Induktion der Proliferation autologer T Zellen und zur Phagozytose apoptotischer Zellen auf. Mo-pDC erwarben im Verlauf ihrer Differenzierung aus Monozyten eine kontinuierlich erhöhte Expression des pDC-spezifischen Transkriptionfaktors E2-2 und seiner spezifischen Zielgene. Der wichtigste funktionale Parameter von pDC ist die Produktion großer Mengen von Interferon-α (IFN-α). Mo-pDC sezernierten, nach vorheriger Aktivierung mit Tumornekrosefaktor-α (TNF-α) oder wenn zu ihrer Differenzierung neben Flt3-L auch Vitamin D3 oder all-trans-Retinolsäure verwendet wurde, ebenfalls große Mengen IFN-α. Wurden mo-pDC unter Hypoxie, einem prominenten Faktor der Tumormikroumgebung, generiert, so waren die Expression des spezifischen Transkriptionsfaktors E2-2 und die Freisetzung von IFN-α stark vermindert. Diese Daten zeigten zunächst, dass mo-pDC für das Studium von Differenzierung und Funktion humaner pDC eingesetzt werden können.
Weiterhin lieferten sie Hinweise auf eine veränderte Differenzierung humaner pDC unter Hypoxie. In einem nächsten Schritt wurde folglich untersucht, ob Hypoxie auch die Differenzierung von pDC aus deren physiologischen Vorläufern beeinflusst. Wurden Knochenmarkszellen der Maus mit Flt3-L unter Normoxie oder Hypoxie kultiviert, so war die Differenzierung zu pDC unter Hypoxie in der Tat unterdrückt. Dies war abhängig von der Hypoxie-induzierten Aktivität des Hypoxie-induzierten Faktors 1 (HIF-1), da die Flt3-Linduzierte Differenzierung von murinen Knochenmarkszellen, in denen die Expression von HIF-1 in pDC-Vorläuferzellen ausgeschaltet war, unter Hypoxie normal verlief.
Zusammenfassend kann also gesagt werden, dass Hypoxie, durch Aktivierung von HIF-1, Differenzierung und Funktion von pDC unterdrückt. Dieser Mechanismus könnte zu ihrer beschriebenen Dysfunktion in humanen Tumoren beitragen.
Neben Hypoxie sind viele andere Faktoren an der Immunsuppression in Tumoren beteiligt.
Eine Komponente der Mikroumgebung in Tumoren ist das Vorhandensein apoptotischer Tumorzellen. Apoptose von Tumorzellen findet, im Kontrast zur generellen Sicht von Tumoren als Apoptose-resistente Entitäten, auch in unbehandelten Tumoren im Überfluss statt. Apoptotische körpereigene Zellen unterdrücken unter physiologischen Bedingungen das Immunsystem. Deshalb könnte das Freisetzen von apoptotischem Material oder die Sekretion von Faktoren aus sterbenden Tumorzellen einen starken Einfluss auf die Funktion von Tumor-assoziierten DC und die damit verbundene Aktivierung von tumoriziden Lymphozyten haben. Eine diesbezügliche Studie war das zweite Ziel der vorliegenden Arbeit. Humane mDC wurden zu diesem Zweck mit Überständen lebender, apoptotischer oder nekrotischer humaner Brustkrebszellen aktiviert und anschließend mit autologen T Zellen ko-kultiviert. Danach wurde das zytotoxische Potential der ko-kultivierten T Zellen analysiert. Interessanterweise unterdrückte die Aktivierung mit Überständen apoptotischer Tumorzellen die DC-vermittelte Generierung tumorizider T Zellen durch die Ausprägung einer Population von regulatorischen T Zellen (Treg), die durch die gleichzeitige Expression der Oberflächenmoleküle CD39 und CD69 charakterisiert war. Die Ausprägung der CD39-und CD69-exprimierenden Treg Zell-Population war abhängig von der Freisetzung des bioaktiven Lipids Sphingosin-1-Phosphat (S1P) aus apoptotischen Zellen, welches durch den S1P-Rezeptor 4 zur Freisetzung des immunregulatorischen Zytokins IL-27 aus mDC führte.
Neutralisierung von IL-27 in AC-aktivierten Ko-Kulturen von mDC und T Zellen blockierte die Generierung von CD39- und CD69-exprimierenden Treg Zellen und resultierte folglich in der Aktivierung zytotoxischer T Zellen. Weiterhin war die Bildung von Adenosin in den Ko-Kulturen für die Unterdrückung zytotoxischer T Zellen vonnöten. Erste Experimente lieferten Hinweise auf eine direkte Interaktion von CD69- und CD39-exprimierenden Treg Zellen mit CD73-exprimierenden zytotoxischen T Zellen. CD39 und CD73 werden für die Bildung von Adenosin aus ATP benötigt, weswegen die Interaktion von Treg Zellen und zytotoxischen T Zellen die Adenosin-Produktion fördern könnte.
Zusammenfassend zeigen die hier präsentierten Befunde wie Faktoren der
Tumormikroumgebung die Funktion von humanen DC Subtypen beeinflussen können. Ein Verständnis der zugrundeliegenden Mechanismen kann wertvolle Informationen für die Wahl effektiver Immuntherapien oder Chemotherapien liefern und so die Therapie humaner Tumore unterstützen.
Inhibitor of Apoptosis (IAP) proteins are expressed at high levels in many cancers and contribute to apoptosis resistance. Therefore, they represent promising anticancer drug targets. Here, we report that small molecule IAP inhibitors at subtoxic concentrations cooperate with monoclonal antibodies against TRAIL receptor 1 (Mapatumumab) or TRAIL receptor 2 (Lexatumumab) to induce apoptosis in neuroblastoma cells in a highly synergistic manner (combination index <0.1). Importantly, we identify RIP1 as a critical regulator of this synergism. RIP1 is required for the formation of a RIP1/FADD/caspase-8 complex that drives caspase-8 activation, cleavage of Bid into tBid, mitochondrial outer membrane permeabilization, full activation of caspase-3 and caspase-dependent apoptosis. Indeed, knockdown of RIP1 abolishes formation of the RIP1/FADD/caspase-8 complex, subsequent caspase activation and apoptosis upon treatment with IAP inhibitor and TRAIL receptor antibodies. Similarly, inhibition of RIP1 kinase activity by Necrostatin-1 inhibits IAP inhibitor- and TRAIL receptor-triggered apoptosis. By comparison, over-expression of the dominant-negative superrepressor IκBα-SR or addition of the TNFα-blocking antibody Enbrel does not inhibit IAP inhibitor- and Lexatumumab-induced apoptosis, pointing to a NF-κB- and TNFα-independent mechanism. Of note, IAP inhibitor also significantly reduces TRAIL receptor-mediated loss of cell viability of primary cultured neuroblastoma cells, underscoring the clinical relevance. By demonstrating that RIP1 plays a key role in the IAP inhibitor-mediated sensitization for Mapatumumab- or Lexatumumab-induced apoptosis, our findings provide strong rationale to develop the combination of IAP inhibitors and TRAIL receptor agonists as a new therapeutic strategy for the treatment of human cancer.