L’immagine-tempo da Warburg a Benjamin e Adorno
- Starting from Warburg, the distinguishing mark of an image, considered as identity-difference of visible and invisible, is its offering itself as an implementation of a temporality, and at the same time of a memory that is immanent in the sensible structure of the image. It’s what we find both in Benjamin and in Adorno: in both cases, it is just because the image is marked by a “internal time” that it is able to have a critical function towards reality, and at the same time an utopian character that is all the same with its non-renounceable testimonial task.
Verfasserangaben: | Giuseppe Di Giacomo |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hebis:30:3-568104 |
URL: | https://oajournals.fupress.net/index.php/aisthesis/article/view/518 |
ISSN: | 2035-8466 |
Titel des übergeordneten Werkes (Deutsch): | Aisthesis |
Verlag: | Università degli studi di Firenze, Seminario Permanente di Estetica |
Verlagsort: | Firenze |
Dokumentart: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Italienisch |
Datum der Veröffentlichung (online): | 15.05.2012 |
Jahr der Erstveröffentlichung: | 2010 |
Veröffentlichende Institution: | Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg |
Datum der Freischaltung: | 10.11.2020 |
Freies Schlagwort / Tag: | Benjamin; Image; Warburg |
Jahrgang: | 2 |
Ausgabe / Heft: | 2 |
Seitenzahl: | 8 |
Erste Seite: | 73 |
Letzte Seite: | 80 |
HeBIS-PPN: | 473584468 |
Institute: | Gesellschaftswissenschaften / Gesellschaftswissenschaften |
Philosophie und Geschichtswissenschaften / Philosophie | |
Angeschlossene und kooperierende Institutionen / Institut für Sozialforschung (IFS) | |
DDC-Klassifikation: | 1 Philosophie und Psychologie / 10 Philosophie / 100 Philosophie und Psychologie |
3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften | |
Sammlungen: | Universitätspublikationen |
Lizenz (Deutsch): | Creative Commons - Namensnennung 4.0 |