Expertise als übergreifendes Paradigma der Professionalisierungsforschung zur inklusionsbezogenen Fortbildung von Lehrpersonen
Expertise as an overarching paradigm of professionalization research for the inclusion-related further training of teachers
- Der Beitrag arbeitet den Expertisebegriff für die inklusionsbezogene Professionalisierungsforschung auf und diskutiert diesen im Kontext des Desiderats nach einem übergreifenden Forschungsparadigma, das den strukturtheoretischen, den berufsbiografischen und den kompetenztheoretischen Ansatz verbindet. Die Überlegungen werden anhand von empirischen Befunden einer qualitativen (Teil-)Studie zur Expertise von Fortbildner*innen im Feld der inklusionsbezogenen Fortbildung exemplifiziert.
- The article elaborates the concept of expertise for inclusion-related professionalization research in the context of the desideratum according to a comprehensive research paradigm that combines the structural-functional based, the biographical and the competence based approach. The argumentation is exemplified by empirical findings on the expertise of trainers in the field of inclusion-related teacher training.
Author: | Michaela Kaiser, Simone Seitz, Nadine Slodczyk |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hebis:30:3-552152 |
DOI: | https://doi.org/10.21248/qfi.30 |
ISSN: | 2191-1126 |
Parent Title (German): | QfI - Qualifizierung für Inklusion |
Publisher: | Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main, Fachbereich Erziehungswissenschaften, Institut für Sonderpädagogik |
Place of publication: | Frankfurt am Main |
Document Type: | Article |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2020/07/23 |
Date of first Publication: | 2020/07/23 |
Publishing Institution: | Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg |
Release Date: | 2020/08/04 |
Tag: | Expertise; Fortbildung; Inklusion; Professionalisierung Expertise; Inclusion; Professionalization; Teacher Training |
Volume: | 2 |
Issue: | 1 |
Page Number: | 20 |
Note: | Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International |
HeBIS-PPN: | 46977195X |
Institutes: | Erziehungswissenschaften / Erziehungswissenschaften |
Dewey Decimal Classification: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Sammlungen: | Universitätspublikationen |
Licence (German): | Creative Commons - Namensnennung-Keine Bearbeitung |