The use of scaffolding to promote preschool children’s competencies of evidence-based reasoning

  • Scientific reasoning encompasses individuals‘ evaluation of evidence with regard to a given hypothesis. In this study, we investigated whether preschool children are able to reason with empirical evidence in the science context of elasticity. N = 63 preschoolers were presented with tasks following the deductive reasoning paradigm and were asked to evaluate the relevance of given events (objects) with regard to a hypothesis. In a repeated measures experimental design with three groups, we tested whether different forms of scaffolding (adaptive prompts with/without modeling of advanced reasoning) would promote children’s reasoning compared to a control group without intervention. We found that adaptive prompts with modeling significantly improved children’s evaluation of irrelevant events in the posttest. Further, these children’s reasoning patterns scored significantly higher than those of the control group. Our results suggest that preschool children are able to reason with evidence if they are given adequate support. Specifically, the modeling of advanced reasoning functioned as a scaffold beyond the use of adaptive prompts in irrelevant event evaluations.
  • Wissenschaftliches Denken erfordert die Evaluation von empirischer Evidenz in Bezug auf formulierte Hypothesen. In dieser Studie untersuchten wir, inwiefern Kinder im Vorschulalter in der Lage sind, Evidenz im naturwissenschaftlichen Kontext von Elastizität angemessen zu evaluieren. N = 63 Vorschulkindern wurden Aufgaben nach dem deduktiven Schlussfolgerungsparadigma gestellt und sie wurden gebeten, die Relevanz von gegebenen Ereignissen (Objekten) für eine Hypothese zu beurteilen. In einem Messwiederholungsdesign mit drei experimentellen Gruppen untersuchten wir die Auswirkungen von unterschiedlichen Formaten des Scaffolding (adaptive Prompts mit/ohne Modellierung von fortgeschrittenen Denkmustern) auf das schlussfolgernde Denken im Vergleich zu einer untrainierten Kontrollgruppe. Es zeigte sich, dass das Training mit adaptiven Prompts und Modellierung die Evaluation von irrelevanten Ereignissen im Posttest signifikant verbesserte. Die Schlussfolgerungsmuster der Kinder dieser Gruppe erreichten zudem eine signifikant höhere Qualität als diejenigen der Kontrollgruppe. Unsere Ergebnisse legen nahe, dass Vorschulkinder Evidenz evaluieren können, wenn sie angemessene Unterstützung erhalten. Die Modellierung von fortgeschrittenen Schlussfolgerungen hat sich dabei bei der Beurteilung von irrelevanten Ereignissen als bedeutsame instruktionale Unterstützungsmaßnahme über die Anwendung von adaptiven Prompts hinaus erwiesen.
Metadaten
Author:Ilonca HardyORCiDGND, Simone Stephan-Gramberg, Astrid JureckaORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-628063
DOI:https://doi.org/10.1007/s42010-020-00094-4
ISSN:ISSN: 2520-873X
Parent Title (German):Unterrichtswissenschaft
Publisher:VS Verlag für Sozialwissenschaften
Place of publication:[Wiesbaden]
Document Type:Article
Language:English
Date of Publication (online):2021/01/22
Date of first Publication:2021/01/22
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2022/06/27
Tag:Deduktives Schlussfolgern; Scaffolding; Vorschulkinder; Wissenschaftliches Denken
Deductive reasoning; Preschoolers; Scaffolding; Scientific reasoning
Volume:49.2021
Issue:1
Page Number:25
First Page:91
Last Page:115
Note:
Open Access funding enabled and organized by Projekt DEAL.
HeBIS-PPN:502524170
Institutes:Erziehungswissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung 4.0