Motivation und Lehrorganisation als Elemente von Lernkultur
Motivation and teaching organisation as elements of learning culture
- Lernverhalten und Lehrorganisation werden als komplementäre Komponenten einer Lernkultur betrachtet. Auf der Grundlage eines Modells der Lernmotivation wurde das Lernverhalten Studierender mit einer Latenten Klassenanalyse untersucht. Die Gruppenprofile wurden zu Noten und Workload-Daten einer Zeitbudget-Erhebung in Bezug gesetzt. Es zeigte sich, dass nur eine Gruppe Studierender ihren Lernprozess unter herkömmlichen Bedingungen selbstbestimmt erfolgreich gestaltet. Eine andere Lehrorganisation könnte Lernende anderer Typen der Motivationsregulation besser unterstützen.
- Learning behavior and teaching organisation are regarded as complementary components of a learning culture. Using a model of learning motivation, we investigated the learning behavior of students using a latent class analysis. We then matched the group profiles to grades and to workload, as measured by a time-budget analysis. We found that only one group of students operating under conditions typical of traditional teaching organisation was able to regulate their learning behavior sucessfully. An alternative type of teaching organisation may assist groups of students with different profiles much more effectively.
Author: | Christiane Metzger, Rolf Schulmeister, Thomas Martens |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hebis:30:3-322315 |
URL: | http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/433 |
ISSN: | 2219-6994 |
Parent Title (German): | Zeitschrift für Hochschulentwicklung |
Publisher: | ÖGHD |
Place of publication: | Wien |
Document Type: | Article |
Language: | German |
Date of Publication (online): | 2012/06/18 |
Date of first Publication: | 2012/06/18 |
Publishing Institution: | Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg |
Release Date: | 2013/10/31 |
Tag: | Lehrorganisation; Lernhandeln; Motivation; Prokrastination learning; learning organisation; motivation; procrastination |
Volume: | 7 |
Issue: | 3 |
Page Number: | 15 |
First Page: | 36 |
Last Page: | 50 |
Note: | Die Zeitschrift für Hochschulentwicklung des Forum neue Medien in der Lehre Austria steht unter einer Creative Commons-Lizenz (Namensnennung-NichtKommerziell-KeineBearbeitung 3.0 Österreich; CC BY-NC-ND 3.0). http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/ |
HeBIS-PPN: | 363114491 |
Institutes: | Psychologie und Sportwissenschaften / Psychologie |
Angeschlossene und kooperierende Institutionen / Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) | |
Dewey Decimal Classification: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Sammlungen: | Universitätspublikationen |
Licence (German): | Creative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0 |