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Do political conflicts influence daily consumption choices? Evidence from US-China relations

  • Does political conflict with another country influence domestic consumers' daily consumption choices? We exploit the volatile US-China relations in 2018 and 2019 to analyze whether US consumers reduce their visits to Chinese restaurants when bilateral relations deteriorate. We measure the degree of political conflict through negativity in media reports and rely on smartphone location data to measure daily visits to over 190,000 US restaurants. A deterioration in US-China relations induces a significant decline in visits not only to Chinese but also to other foreign ethnic restaurants, while visits to typical American restaurants increase. We identify consumers' age, race, and cultural openness to moderate the strength of this ethnocentric effect.

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Verfasserangaben:Celina ProffenORCiD, Lukas JürgensmeierORCiD
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-834381
DOI:https://doi.org/10.1016/j.jebo.2024.02.031
ISSN:0167-2681
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):Journal of economic behavior and organization
Verlag:Elsevier
Verlagsort:Amsterdam
Dokumentart:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Veröffentlichung (online):07.03.2024
Datum der Erstveröffentlichung:07.03.2024
Veröffentlichende Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Datum der Freischaltung:25.03.2024
Freies Schlagwort / Tag:Boycotts; Consumption; Ethnocentrism; Political conflict
Jahrgang:220
Seitenzahl:15
Erste Seite:660
Letzte Seite:674
Institute:Wirtschaftswissenschaften
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften
3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
Sammlungen:Universitätspublikationen
Lizenz (Deutsch):License LogoCreative Commons - Namensnennung 4.0