Schreiben lernen in der DDR : Kinder- und Jugendliteratur von Studierenden am "Institut für Literatur »Johannes R. Becher«"

Learning to write in the German Democratic Republic (GDR) : children’s and young adult literature at the "»Johannes R. Becher« Institute for Literature"

  • An Kinder- und Jugendliteratur (KJL) herrschte in der DDR, die ja bekanntlich in vielen Bereichen durch Mangelwirtschaft gekennzeichnet war, tatsächlich kein Mangel. Sie wurde vom Staat gefördert und unterstützt, weil sie als wichtiges Instrument der sozialistischen Erziehung von Kindern und Jugendlichen galt (vgl. Lüdecke 2002, S. 434). Insofern besaß die KJL in der DDR einen vergleichsweise höheren gesellschaftlichen, politischen und künstlerischen Stellenwert als in der alten Bundesrepublik. Auch war die Grenze zwischen AutorInnen, die für eine erwachsene und eine kindliche bzw. jugendliche Leserschaft schrieben, nicht so strikt gezogen, wie man dies aus der Bundesrepublik kannte...
  • There was no shortage of children's and young adult literature in the German Democratic Republic (GDR )—it was promoted and supported by the state because it was an important instrument in the socialist education of children and young adults. Relative to this high status, it is not surprising that many of the best-known authors of children's and young adult’s books in the GDR studied at the renowned »Johannes R. Becher« Institute for Literature in Leipzig. This first, and, for a long time, only institute for creative and literary writing in German speaking countries was founded in 1955 and mandated with the task of training socialist writers. It was closed after German reunification in 1990 but was incorporated in 1995 into the University of Leipzig as the Leipzig Institute for Literature. In this article, an overview of the structure, tasks and goals of the Johannes R. Becher Institute is given, and selected texts for children and young adults that were written by its students are examined. It also demonstrates how these texts can be socially and aesthetically classified within the framework and along the lines of the development of the socialist state.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Katja Stopka
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-674262
DOI:https://doi.org/10.21248/gkjf-jb.58
DOI:https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21248/gkjf-jb.58
ISBN:978-3-9821241-1-7
ISSN:2568-4477
Parent Title (German):Jahrbuch der Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung : GKJF
Publisher:Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung
Place of publication:Frankfurt am Main
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2020/12/01
Date of first Publication:2020/12/01
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2022/03/29
Volume:2020
Page Number:11
First Page:134
Last Page:144
HeBIS-PPN:493759883
Institutes:Neuere Philologien / Neuere Philologien
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
8 Literatur / 83 Deutsche und verwandte Literaturen / 830 Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur
Sammlungen:Universitätspublikationen
Germanistik / GiNDok
Zeitschriften / Jahresberichte:Jahrbuch der Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung
Licence (English):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell 4.0