Das Suchergebnis hat sich seit Ihrer Suchanfrage verändert. Eventuell werden Dokumente in anderer Reihenfolge angezeigt.
  • Treffer 2 von 2219
Zurück zur Trefferliste

Promoting men and women to management: putting the glass escalator paradox in the establishment context

  • Research around the “glass escalator” demonstrates that men receive promotions faster than women in women-dominated occupations. However, it remains unclear how overall establishment composition affects the glass escalator. We use German longitudinal linked employer-employee data (LIAB) between 2012 and 2019 to examine how occupational and establishment gender composition shape gender differences in promotions to management. Establishment gender composition moderates the glass escalator, meaning women's mobility disadvantages in women-dominated jobs are most pronounced in men-dominated establishments. We hypothesize that changing occupational status is a central mechanism: When occupations mirror the composition of the establishment, their status increases locally. Higher occupational status offsets lower leadership expectations attributed to women and increases women's promotion odds relative to their male colleagues.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Metadaten
Verfasserangaben:Anne-Kathrin KronbergORCiD, Anna Gerlach, Markus GanglORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-834581
DOI:https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2024.103003
ISSN:0049-089X
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):Social science research
Verlag:Elsevier
Verlagsort:Amsterdam
Dokumentart:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Veröffentlichung (online):19.03.2024
Datum der Erstveröffentlichung:19.03.2024
Veröffentlichende Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Datum der Freischaltung:25.03.2024
Jahrgang:120
Ausgabe / Heft:103003
Aufsatznummer:103003
Seitenzahl:16
Institute:Gesellschaftswissenschaften / Gesellschaftswissenschaften
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften
Sammlungen:Universitätspublikationen
Lizenz (Englisch):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell 4.0