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Add-on pricing in retail financial markets and the fallacies of consumer education

  • This paper explores consequences of consumer education on prices and welfare in retail financial markets when some consumers are naive about shrouded add-on prices and firms try to exploit it. Allowing for different information and pricing strategies we show that education is unlikely to push firms to disclose prices towards all consumers, which would be socially efficient. Instead, price discrimination emerges as a new equilibrium. Further, due to a feedback on prices, education that is good for consumers who become sophisticated may be bad for consumers who stay naive and even for the group of all consumers as a whole

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Verfasserangaben:Michael KosfeldORCiDGND, Ulrich Schüwer
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-338282
URL:http://ssrn.com/abstract=2418171
DOI:https://doi.org/10.2139/ssrn.2418171
Titel des übergeordneten Werkes (Deutsch):SAFE working paper series ; No. 47
Schriftenreihe (Bandnummer):SAFE working paper (47)
Verlag:SAFE
Verlagsort:Frankfurt am Main
Dokumentart:Arbeitspapier
Sprache:Englisch
Jahr der Fertigstellung:2014
Jahr der Erstveröffentlichung:2014
Veröffentlichende Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Datum der Freischaltung:30.05.2014
Freies Schlagwort / Tag:bounded rationality; competition; consumer education; financial literacy; regulation
Seitenzahl:45
HeBIS-PPN:348924593
Institute:Wirtschaftswissenschaften / Wirtschaftswissenschaften
Wissenschaftliche Zentren und koordinierte Programme / House of Finance (HoF)
Wissenschaftliche Zentren und koordinierte Programme / Center for Financial Studies (CFS)
Wissenschaftliche Zentren und koordinierte Programme / Sustainable Architecture for Finance in Europe (SAFE)
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
Sammlungen:Universitätspublikationen
Lizenz (Deutsch):License LogoDeutsches Urheberrecht