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Qualitative and quantitative efficacy assessment of CT-imaging of liver lesions using Imeron 400 vs. Imeron 300 in a randomised blinded study

  • Background: In the Computer Tomography imaging, examinations for the diagnosis of lesions of the upper abdomen currently use water-soluble, iodinated, non-ionic contrast agents with low molecular weight. One possibility to reduce the time of the examination and X-ray exposure is to increase the injection rate. However, higher injections rates lead to increased hypersensitivity reactions and extravasation rates. Furthermore, cardiac pump function does not always allow for the transportation of such a large volume within one heartbeat. With a contrast agent of higher iodine concentration, the injection rate may be reduced without decreasing the iodine delivery rate while reducing the volume load of the heart. Aim: to compare the performance and image quality of two injection protocols of contrast medium for multiphasic CT imaging of malignant hepatic lesions; one using Imeron 300 at an injection rate of 5 ml/ sec and the second using Imeron 400 at an injection rate of 3,7 ml/ sec, for multiphasic CT imaging of malignant hepatic lesions, in order to optimise the iodine concentration and injection rate of the contrast agent Imeron in the Multislice Spiral-CT of the upper abdomen. Materials and methods: the current prospective, single centre, double-blinded, randomised and interindividual comparison study included 50 patients (29 males and 21 females) with a mean age of 63,3 years. Patients were randomised to one of the two injection protocols. Image evaluation included qualitative assessment (technical quality, presence of artefacts and overall contrast quality) and quantitative assessment (measuring the difference in HU between the lesion and the surrounding hepatic tissue). The difference between both protocols was tested for statistical significance using the Wilcoxon-Mann-Whitney test and the Two-Sample t-test. Results: there was no statistically significant difference between both protocols regarding the technical quality of images, both in the AP (p = 0,46) and in the venous phase (p = 0,48). Additionally, no statistically significant difference was found regarding the presence of artefacts related to the contrast medium, both in the AP (p = 0,46) and in the venous phase (p = 0,46), as well as regarding the overall contrast quality of images both in the AP (p = 0,50) and in the venous phase (p = 0,48). Quantitative assessment showed no statistically significant difference regarding the difference in HU measurement between the hepatic lesion and the surrounding hepatic tissue, both in the AP (p = 0,36) and in the venous phase (p = 0,92). Conclusion: in the multiphasic CT imaging of the liver, reducing the injection rate of the contrast medium Imeron from 5 ml/ sec to 3,7 ml/ sec while increasing the iodine strength of the agent from 300 to 400 mg/ml, respectively, and thus keeping the iodine injection flow rate constant, produces similar signal intensities and results in similar technical, image and overall contrast qualities.. Keywords: Contrast-medium, injection rate, iodine concentration, hepatic malignancy, multiphasic CT
  • Hintergrund: für die Diagnose von Läsionen des Oberbauchs werden in der Computertomographie (CT) wasserlösliche, jodhaltige, niedermolekulare, nichtionische Kontrastmittel angewendet. Eine Möglichkeit, die Untersuchungszeit und Strahlenexposition zu verkürzen, besteht darin, die Injektionsrate zu erhöhen. Höhere Injektionsraten führen jedoch zu häufigeren Überempfindlichkeitsreaktionen und Extravasationsraten. Darüber hinaus ermöglicht die Pumpfunktion des Herzens nicht immer den Transport eines so großen Volumens innerhalb eines Herzschlags. Mit der Verwendung eines Kontrastmittels mit höherer Jodkonzentration kann die Injektionsrate reduziert werden, ohne die Jodrate zu reduzieren. Das ermöglicht, die Volumenbelastung des Herzens zu verringern. Ziel: Vergleich der Leistung und Bildqualität von zwei Injektionsprotokollen des Kontrastmittels Imeron in zwei Konzentrationen, nämlich von Imeron 300 mit einer Injektionsrate von 5 ml/ sec bzw. Imeron 400 mit einer Injektionsrate von 3,7 ml/s für die multiphasische CT-Bildgebung von malignen Leberläsionen, mit dem Ziel der Optimierung der Jodkonzentration und Injektionsrate des Kontrastmittels Imeron in der Multislice-Spiral-CT des Oberbauches. Materialien und Methoden: Die Studie ist eine prospektive, monozentrische, doppelblinde, randomisierte und interindividuelle Vergleichsstudie. 50 Patienten haben teilgenommen (29 Männer und 21 Frauen) mit einem Durchschnittsalter von 63,3 Jahren. Die Patienten wurden randomisiert in einem der beiden Injektionsprotokolle. Die Bildauswertung umfasste eine qualitative Auswertung (technische Qualität, Vorhandensein von Artefakten und Gesamtkontrastqualität) und eine quantitative Auswertung (Messung des HU-Unterschieds zwischen der Läsion und dem umgebenden Lebergewebe). Der Unterschied zwischen beiden Protokollen wurde mittels des Wilcoxon-Mann-Whitney-Tests und des Two-Sample-t-Tests auf statistische Signifikanz getestet. Ergebnisse: Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen beiden Protokollen hinsichtlich der technischen Qualität der Bilder, sowohl in der arteriellen (p = 0,46) als auch in der venösen Phase (p = 0,48). Zudem zeigte sich kein statistisch signifikanter Unterschied hinsichtlich des Auftretens von kontrastmittelbedingten Artefakten, sowohl in der arteriellen (p = 0,46) als auch in der venösen Phase (p = 0,46), sowie hinsichtlich der gesamten Kontrastqualität der Bilder sowohl in der arteriellen (p = 0,50) als auch in der venösen Phase (p = 0,48). Die quantitative Bewertung zeigte keinen statistisch signifikanten Unterschied bezüglich des Unterschieds der HU-Messung zwischen der Leberläsion und dem umgebenden Lebergewebe, sowohl in der arteriellen (p = 0,36) als auch in der venösen Phase (p = 0,92). Fazit: Die Reduzierung der Injektionsrate des Kontrastmittels Imeron von 5 ml/sec auf 3,7 ml/sec bei gleichzeitiger Erhöhung der Jodkonzentration von 300 auf 400 mg/ml und damit Konstanthaltung der Flussrate von Jod beeinträchtigen die Bildqualität bei der multiphasischen CT-Bildgebung der Leber nicht; es werden ähnliche Signalintensitäten, technische-, Bild- und Gesamtkontrastqualität produziert.

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Author:Evangelia Zantiotou-RothORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-863996
DOI:https://doi.org/10.21248/gups.86399
Place of publication:Frankfurt am Main
Referee:Thomas J. VoglORCiDGND, Oliver WaidmannORCiDGND
Advisor:Thomas J. Vogl
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2024/08/01
Year of first Publication:2022
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Granting Institution:Johann Wolfgang Goethe-Universität
Date of final exam:2024/04/25
Release Date:2024/08/01
Tag:Contrast-medium, injection rate, iodine concentration, hepatic malignancy, multiphasic CT
Page Number:137
HeBIS-PPN:520274938
Institutes:Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht