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Die Feinstaubbelastung Radfahrender im innerstädtischen Straßenverkehr

  • Cycling as a form of active transportation provides many health benefits through increased physical activity. These benefits can be compromised in urban environments due to the intensified respiration while cycling and the proximity to vehicular traffic with associated exposure to traffic-related air pollution from particulate matter. This review provides an overview of the current literature with data on mobile measurements of particulate matter exposure of cyclists in urban areas. Also, the factors influencing particulate matter concentrations from meteorology, traffic, architecture, and the temporal conditions presented in the literature are described. In this respect, cycling represents an efficient method for characterizing individual particulate matter exposure with a high spatiotemporal resolution. Taking the background concentrations into consideration, statements on the relative exposure to pollutants and the associated health risk can be made with knowledge in favor of environmentally compatible inner city traffic planning.
  • Fahrradfahren als Form der aktiven Fortbewegung bietet viele gesundheitliche Vorteile durch eine gesteigerte körperliche Aktivität. In städtischer Umgebung können diese Vorteile aufgrund der intensivierten Respiration beim Radfahren und der Nähe zum Fahrzeugverkehr mit einer assoziierten Exposition von verkehrsbedingter partikulärer Luftverschmutzung durch Feinstaub beeinträchtigt werden. Das Ziel dieser Übersichtsarbeit ist, eine Darstellung der aktuellen Literatur mit mobil erhobenen Daten zur Feinstaubbelastung Radfahrender im urbanen Raum zu geben sowie die darin beschriebenen Einflussfaktoren der Feinstaubkonzentrationen aus Meteorologie, Verkehr, Architektur und zeitlichen Bedingungen zu beschreiben. Fahrradfahren repräsentiert diesbezüglich eine effiziente Vorgehensweise zur Charakterisierung individueller Feinstaubbelastungen mit der Möglichkeit einer hohen räumlich-zeitlichen Auflösung. Unter Beachtung der Hintergrundkonzentration können Aussagen zur relativen Schadstoffexposition und des einhergehenden Gesundheitsrisikos mit Erkenntnissen zugunsten einer umweltverträglichen innerstädtischen Verkehrsplanung getroffen werden.

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Metadaten
Author:Martin Fischer, Janis DrögeORCiDGND, Markus BraunORCiD, Jan David Alexander GronebergORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-867424
DOI:https://doi.org/10.1007/s40664-023-00494-0
ISSN:2198-0713
Parent Title (English):Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie
Publisher:Springer
Place of publication:Berlin ; Heidelberg
Document Type:Article
Language:English
Date of Publication (online):2023/01/25
Date of first Publication:2023/01/25
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2024/09/18
Volume:73
Issue:3
Page Number:11
First Page:136
Last Page:146
HeBIS-PPN:522186033
Institutes:Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International