Scarspeak : thinking the mother tongue as a formative mark
- This chapter proposes the scar as a productive image to conceptualize the relation of speakers to the particular language otherwise called mother tongue, native or first language. Thinking of this relation in terms of a scar avoids the biopolitical implications of concepts derived from the context of family and birth that have, throughout the nineteenth and twentieth century, come to present language as basis of a nation state. The image of the scar also avoids the biographical normalization and linguistic hierarchization implied in the term first language, as both are equally important biopolitical strategies of forming individuals and communities. Thinking of the mother tongue in terms of a scar emphasizes the intensity of lasting formation and identification entailed by acquiring this particular language, and it highlights the violence inherent to these processes that tends to be covered up by the naturalizing and family-related imagery of native or mother tongue as well as by the favour implied in the term first language.
Verfasserangaben: | Juliane Prade-WeissORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hebis:30:3-755149 |
URL: | https://press.ici-berlin.org/doi/10.37050/ci-26/prade-weiss_scarspeak.pdf |
DOI: | https://doi.org/10.37050/ci-26_5 |
ISBN: | 978-3-96558-050-3 |
ISBN: | 978-3-96558-051-0 |
ISBN: | 978-3-96558-049-7 |
ISSN: | 2627-731X |
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch): | Untying the mother tongue / ed. by Antonio Castore and Federico Dal Bo ; Cultural Inquiry ; 26 |
Verlag: | ICI Press |
Verlagsort: | Berlin |
Dokumentart: | Teil eines Buches (Kapitel) |
Sprache: | Englisch |
Datum der Veröffentlichung (online): | 08.09.2023 |
Jahr der Erstveröffentlichung: | 2023 |
Veröffentlichende Institution: | Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg |
Datum der Freischaltung: | 21.09.2023 |
Freies Schlagwort / Tag: | Language acquisition; Origin of language; Scar |
GND-Schlagwort: | Sprache; Muttersprache; Spracherwerb; Sprachursprung; Narbe; Kafka, Franz; Ein Bericht für eine Akademie; Joyce, James; A portrait of the artist as a young man; Veteranyi, Aglaja; Warum das Kind in der Polenta kocht |
Seitenzahl: | 22 |
Erste Seite: | 105 |
Letzte Seite: | 126 |
HeBIS-PPN: | 512765472 |
DDC-Klassifikation: | 8 Literatur / 80 Literatur, Rhetorik, Literaturwissenschaft / 800 Literatur und Rhetorik |
8 Literatur / 82 Englische, altenglische Literaturen / 820 Englische, altenglische Literaturen | |
8 Literatur / 83 Deutsche und verwandte Literaturen / 830 Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur | |
Sammlungen: | Germanistik / GiNDok |
CompaRe | Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft | |
CompaRe | Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft / ICI Berlin | |
BDSL-Klassifikation: | 19.00.00 1990 bis zur Gegenwart / BDSL-Klassifikation: 19.00.00 1990 bis zur Gegenwart >19.13.00 Zu einzelnen Autoren |
17.00.00 20. Jahrhundert (1914-1945) / BDSL-Klassifikation: 17.00.00 20. Jahrhundert (1914-1945) > 17.18.00 Zu einzelnen Autoren | |
Lizenz (Deutsch): | Creative Commons - CC BY-SA - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International |