Exploring behavioural patterns during complex problem-solving
- In this explorative study, we investigate how sequences of behaviour are related to success or failure in complex problem‐solving (CPS). To this end, we analysed log data from two different tasks of the problem‐solving assessment of the Programme for International Student Assessment 2012 study (n = 30,098 students). We first coded every interaction of students as (initial or repeated) exploration, (initial or repeated) goal‐directed behaviour, or resetting the task. We then split the data according to task successes and failures. We used full‐path sequence analysis to identify groups of students with similar behavioural patterns in the respective tasks. Double‐checking and minimalistic behaviour was associated with success in CPS, while guessing and exploring task‐irrelevant content was associated with failure. Our findings held for both tasks investigated, from two different CPS measurement frameworks. We thus gained detailed insight into the behavioural processes that are related to success and failure in CPS.
Verfasserangaben: | Beate Eichmann, Samuel GreiffORCiDGND, Johannes NaumannORCiDGND, Liene Brandhuber, Frank GoldhammerORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hebis:30:3-559913 |
DOI: | https://doi.org/10.1111/jcal.12451 |
ISSN: | 1365-2729 |
ISSN: | 0266-4909 |
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch): | Journal of computer assisted learning |
Verlag: | Wiley-Blackwell |
Verlagsort: | Oxford [u.a] |
Dokumentart: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Veröffentlichung (online): | 03.06.2020 |
Datum der Erstveröffentlichung: | 03.06.2020 |
Veröffentlichende Institution: | Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg |
Datum der Freischaltung: | 25.09.2020 |
Freies Schlagwort / Tag: | PISA; complex problem-solving; exploration; log data; sequence analysis |
Jahrgang: | 16 |
Seitenzahl: | 24 |
Erste Seite: | 1 |
Letzte Seite: | 24 |
Bemerkung: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
HeBIS-PPN: | 470992921 |
Institute: | Erziehungswissenschaften / Erziehungswissenschaften |
Psychologie und Sportwissenschaften / Psychologie | |
Angeschlossene und kooperierende Institutionen / Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) | |
DDC-Klassifikation: | 1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie |
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung | |
Sammlungen: | Universitätspublikationen |
Lizenz (Deutsch): | Creative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell - Keine Bearbeitung 4.0 |