610 Medizin und Gesundheit
Refine
Year of publication
- 2020 (867) (remove)
Document Type
- Article (678)
- Doctoral Thesis (103)
- Preprint (66)
- Contribution to a Periodical (10)
- Part of Periodical (6)
- Book (3)
- Master's Thesis (1)
Has Fulltext
- yes (867)
Keywords
- COVID-19 (20)
- inflammation (17)
- SARS-CoV-2 (11)
- quality of life (8)
- Quality of life (7)
- biomarker (7)
- cancer (7)
- macrophage (7)
- obesity (7)
- ADHD (6)
- depression (6)
- MRI (5)
- Machine learning (5)
- immunotherapy (5)
- pain (5)
- polytrauma (5)
- stroke (5)
- ACLF (4)
- EEG (4)
- Epilepsy (4)
- HIV (4)
- Inflammation (4)
- Rare diseases (4)
- Stroke (4)
- TAVI (4)
- aortic stenosis (4)
- autophagy (4)
- bipolar disorder (4)
- bladder cancer (4)
- breast cancer (4)
- cognition (4)
- coronavirus (4)
- cytokines (4)
- drug resistance (4)
- exercise (4)
- portal hypertension (4)
- schizophrenia (4)
- tumor microenvironment (4)
- Abdominal aortic aneurysm (3)
- Aortic stenosis (3)
- Biomarkers (3)
- Cardiovascular magnetic resonance (3)
- Cirrhosis (3)
- DNA methylation (3)
- Diagnostics (3)
- Diagnostik (3)
- Endovascular repair (3)
- Gesundheitsökonomie (3)
- Health economics (3)
- Heart failure (3)
- Human behaviour (3)
- Hypoxia (3)
- Infections (3)
- Macrophages (3)
- Magnetic resonance imaging (3)
- Mortality (3)
- NASH (3)
- Offene Versorgung (3)
- Open repair (3)
- Peri-implantitis (3)
- Postural control (3)
- Register (3)
- Registries (3)
- Registry (3)
- Strength training (3)
- Treatment (3)
- acute-on-chronic liver failure (3)
- apoptosis (3)
- attention (3)
- child (3)
- chimeric antigen receptor (3)
- complications (3)
- cytotoxicity (3)
- epilepsy (3)
- glioblastoma (3)
- glioma (3)
- hippocampus (3)
- integrins (3)
- iron (3)
- machine learning (3)
- macrophages (3)
- mesenchymal stromal cells (3)
- miRNA (3)
- microRNA (3)
- microbiome (3)
- migration (3)
- neuroblastoma (3)
- neurodegeneration (3)
- outcome (3)
- ovarian cancer (3)
- physical activity (3)
- precision medicine (3)
- prevalence (3)
- prevention (3)
- proliferation (3)
- prostate cancer (3)
- proteostasis (3)
- psoriasis (3)
- reactive oxygen species (3)
- sulforaphane (3)
- toxicity (3)
- 3D printing (2)
- 3D rapid prototyping (2)
- AML (2)
- ATP (2)
- Abdominelles Aortenaneurysma (2)
- Alzheimer’s disease (2)
- Artificial intelligence (2)
- Ascites (2)
- Ataxia telangiectasia (2)
- Autism spectrum disorder (2)
- BMI (2)
- Bibliometrics (2)
- Bladder cancer (2)
- Borrelia (2)
- CD19 (2)
- CD44 (2)
- CNN (2)
- Cancer (2)
- Cardiology (2)
- Cerebrospinal fluid (2)
- Children (2)
- Clinical decision support systems (2)
- Cohort studies (2)
- Computer-assisted diagnosis (2)
- Critical care (2)
- DTI (2)
- Database searching (2)
- Datenschutz (2)
- Dementia (2)
- Depression (2)
- Emergency room (2)
- Endoscopy (2)
- Endovaskuläre Behandlung (2)
- Epidemiology (2)
- Erweiterter Suizid (2)
- Europe (2)
- Extended suicide (2)
- Gemeinschaftliche Selbsttötung (2)
- Gene expression (2)
- Gene regulation (2)
- General practice (2)
- Genetics (2)
- Germany (2)
- Glioma (2)
- HIV-1 (2)
- Healthy adults (2)
- Hepatocellular carcinoma (2)
- IDH mutation (2)
- IL-10 (2)
- Immunohistochemistry (2)
- Immunological methods (2)
- Immunologische Methoden (2)
- Immunology (2)
- In vitro (2)
- Klebsiella pneumoniae (2)
- Klinische Ergebnisse (2)
- Knochenersatzmaterial (2)
- Krankheit (2)
- Language (2)
- Lebensqualität (2)
- Liver diseases (2)
- Liver transplantation (2)
- Long-term potentiation (2)
- MSD (2)
- Medical research (2)
- Metaanalysis (2)
- Morbidity (2)
- Morphology (2)
- Multiple sclerosis (2)
- Myocardial perfusion (2)
- NADPH oxidase (2)
- NAFLD (2)
- Neurology (2)
- Neurons (2)
- Notaufnahme (2)
- Object vision (2)
- Outcome (2)
- PCR (2)
- Patient blood management (2)
- Patients (2)
- Pneumonia (2)
- Preventive medicine (2)
- Public health (2)
- Radiomics (2)
- Remuneration (2)
- Seizure (2)
- Suicide pact (2)
- Survey (2)
- Transfusion (2)
- Treatment outcome (2)
- Validation (2)
- Vergütung (2)
- Wearable cardioverter-defibrillator (2)
- Women (2)
- acute lymphoblastic leukemia (2)
- adaptation (2)
- adolescents (2)
- adult (2)
- aging (2)
- alveolar ridge augmentation (2)
- animal experiment (2)
- antiepileptic drugs (2)
- augmentation (2)
- bibliometrics (2)
- biomarkers (2)
- body mass index (2)
- cardiac surgery (2)
- cerebral hemorrhage (2)
- cerebral venous thrombosis (2)
- chemoresistance (2)
- children (2)
- cirrhosis (2)
- cleaning (2)
- clinical studies (2)
- coagulopathy (2)
- combination therapy (2)
- complement (2)
- connective tissue (2)
- continuous performance test (2)
- curcumin (2)
- cystic fibrosis (2)
- cytomegalovirus (2)
- data science (2)
- decompensated liver cirrhosis (2)
- delirium (2)
- dental education (2)
- dental implants (2)
- dental profession (2)
- dentoalveolar surgery (2)
- diabetes mellitus (2)
- direct-acting antivirals (2)
- drug discovery (2)
- elderly (2)
- electroencephalography (2)
- environmental tobacco smoke (2)
- evolution (2)
- fascia (2)
- fibroblasts (2)
- fibrosis (2)
- flow cytometry (2)
- gait analysis (2)
- growth (2)
- hepatic encephalopathy (2)
- hepatocellular carcinoma (2)
- histology (2)
- hyperactivity (2)
- hypoxia (2)
- immunity (2)
- immunosuppression (2)
- impulsivity (2)
- infection (2)
- innate immunity (2)
- integrin (2)
- joint contact forces (2)
- kidney (2)
- liver (2)
- liver cirrhosis (2)
- lung cancer (2)
- lung function (2)
- lymphocytes (2)
- mTOR (2)
- mass spectrometry (2)
- metformin (2)
- mitochondria (2)
- multiple sclerosis (2)
- musculoskeletal disorders (2)
- musculoskeletal modeling (2)
- natural killer cells (2)
- neural oscillations (2)
- neurocognition (2)
- oncology (2)
- oral and maxillofacial surgery (2)
- pancreatic cancer (2)
- patient blood management (2)
- periodontitis (2)
- polygenic risk score (2)
- post-translational modifications (2)
- prognosis (2)
- protein degradation (2)
- protein synthesis (2)
- proteome (2)
- proteomics (2)
- public health (2)
- renal cell carcinoma (2)
- resistance training (2)
- risk factors (2)
- risk prediction (2)
- screening (2)
- sepsis (2)
- severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (2)
- simulation training (2)
- sphingosine 1-phosphate (2)
- sphingosine 1-phosphate receptor (2)
- spinal dural leaks (2)
- stress (2)
- superficial siderosis (2)
- surgery (2)
- survival (2)
- survivin (2)
- thrombosis (2)
- thymus (2)
- transcriptome (2)
- transplantation (2)
- tumor growth (2)
- tumor progression (2)
- von Willebrand factor (2)
- (cardiac) surgery (1)
- 14-3-3 gene family (1)
- 16 segment AHA model (1)
- 16S rRNA sequencing (1)
- 19F MR spectroscopy (1)
- 1H MR spectroscopy (1)
- 2'-deoxyguanosine riboswitch (1)
- 2-hydroxyglutarate (1)
- 2019-nCoV (1)
- 3,4-DCA; biotransformation (1)
- 3-hydroxyanthranilic acid (1)
- 3D printed cell-free scaffold (1)
- 3D-Druck (1)
- 4-fluoroamphetamine (1)
- 9-HODE (1)
- A-FFIP (1)
- A2BP1 (1)
- AAA+ disaggregase (1)
- ABC transporters (1)
- ABCB1 (1)
- ABCC1 (1)
- ACE-Bestimmung (1)
- ADAMTS-13 (1)
- ADAMTS13 (1)
- ADGRE1 (1)
- ADHD differential diagnosis (1)
- ADHS (1)
- AKI (1)
- ALL (1)
- AMH (1)
- AML – acute myeloid leukemia (1)
- ARDS (1)
- ASD-specific (1)
- ASPECTS (1)
- ATP binding (1)
- Abductor pollicis longus (1)
- Ablation (1)
- Abrasion (1)
- Absenteeism (1)
- Absorption modeling (1)
- Abusive head trauma (AHT) (1)
- Access (1)
- Accumulated degree days (1)
- Acellular dermis (1)
- Acoustics (1)
- Action potentials (1)
- Acute HIV infection (1)
- Acute appendicitis (1)
- Acute elbow dislocation (1)
- Acute hospital (1)
- Acute lymphoblastic leukemia (1)
- Acute lymphocytic leukaemia (1)
- Acute-on-chronic subdural hematoma (1)
- Addison’s disease (1)
- Adenosine (1)
- Adherence (1)
- Adipose tissue (1)
- Administrative claims data (1)
- Advanced breast cancer (1)
- Adverse drug reaction (1)
- Afrikanische Schlafkrankheit (1)
- Age determination (1)
- Age determination by skeleton (1)
- Age groups (1)
- Aging (1)
- Albumin ratio (1)
- Algorithms (1)
- Alkaloid (1)
- Allergic rhinitis (1)
- Allgemeinmedizin (1)
- Allogeneic (1)
- Alpha oscillations (1)
- Alzheimer's disease (1)
- Amino acid analysis (1)
- Amisulpride (1)
- Amitriptyline (1)
- Anal cancer (1)
- Anandamide (1)
- Anatomy (1)
- Anderson–Fabry (1)
- Andropogon virginicus (1)
- Angiogenesis (1)
- Angiotensin Converting Enzyme (1)
- Angiotensin-converting enzyme (1)
- Animal model (1)
- Anterior cruciate ligament reconstruction (1)
- Anti-CMV IgG (1)
- Anti-inflammatory (1)
- Anti-rheumatic agents (1)
- Anticholinergic (1)
- Anticoagulant (1)
- Anticoagulant therapy (1)
- Anticoagulants (1)
- Anticoagulation (1)
- Antidepressiva (1)
- Antigens/Peptides/Epitopes (1)
- Antihormone therapy (1)
- Antiviral immune response (1)
- Aortic input function (1)
- Apoptosis (1)
- Appendectomy (1)
- Aquilegia (1)
- Arbeitsgedächtnis (1)
- Arrhythmia syndromes (1)
- Arthroplasty (1)
- Ataxia score (1)
- Athletes (1)
- Atm (1)
- Atrial fibrillation (1)
- Attention deficit (1)
- Auditory cortex (1)
- Auditory midbrain (1)
- Auditory system (1)
- Aufmerksamkeit (1)
- Aufmerksamkeitsleistung (1)
- Autoimmune vasculopathy (1)
- Autologous biomaterial (1)
- Autopsy (1)
- Awareness campaign (1)
- Axiography (1)
- B cells (1)
- B-cell lymphoma (1)
- B-cell receptor (1)
- BAG3 (1)
- BCL6 (1)
- BCX7353 (1)
- BDNF (1)
- BET inhibitor (1)
- BEZ235 (1)
- BFIS (1)
- BG-index (1)
- BIRC5 (1)
- BK channel (1)
- BMC (1)
- BRD4 (1)
- Bacterial abundance (1)
- Bagatelltrauma (1)
- Bakterien (1)
- Bakterientest (1)
- Balloon-expandable TAVI (1)
- Bauchaortenaneurysma (1)
- Bee venom allergy (1)
- Begriffsbestimmung (1)
- Belastung (1)
- Benign enlargement of the subarachnoid spaces (BESS) (1)
- Benign pulmonary diseases (1)
- Benigne Lungenerkrankungen (1)
- Bestimmungsmethoden (1)
- Bestrahlung (1)
- Betriebliche Gesundheitsförderung (1)
- Bewegungsanalyse mit Inertialsensoren (1)
- Bewegungsstörung (1)
- Bildgebung (1)
- BioID (1)
- Bioavailability prediction (1)
- Biomarker (1)
- Biopsy (1)
- Bleeding (1)
- Blocked occlusion (1)
- Blood flow (1)
- Body limbs (1)
- Body measurements (1)
- Body modification (1)
- Body temperature (1)
- Bone defect (1)
- Bone regeneration (1)
- Bone remodelling (1)
- Bone substitute (1)
- Bone tissue engineering (1)
- Brain asymmetry (1)
- Brain injuries (1)
- Brain size I (1)
- Brain structure (1)
- Brain tumor surgery (1)
- Brain tumors (1)
- Brain-stimulus synchrony (1)
- Breast cancer survivers (1)
- Breathing (1)
- Brustkrebs (1)
- Burden (1)
- Burden of illness (1)
- Büroangestellte (1)
- C1 inhibitor (1)
- C2 domain (1)
- CAD/CAM (1)
- CAKUT (1)
- CAR (1)
- CCL2 (1)
- CD107-Assay (1)
- CD3 (1)
- CD34 + cells (1)
- CD4 binding site (1)
- CD41 (1)
- CD49d (1)
- CD62P (1)
- CD8+ T cell (1)
- CDI (1)
- CDK9 (1)
- CEBPD (1)
- CIRS (1)
- CLP (1)
- CMVepidemiology (1)
- COINS (1)
- COMP (1)
- COVID 19 pandemic (1)
- CPT1A (1)
- CRE-dependent transcription (1)
- CRISPR/Cas9 (1)
- CUELA system (1)
- CXCL10 (1)
- CXCR3 (1)
- Callous-unemotional traits (1)
- Calpain (1)
- Cancer check up (1)
- Cancer treatment (1)
- Candida spp (1)
- Cannabidiol (1)
- Capnography (1)
- Cardiac acoustic biomarkers (1)
- Cardiac arrest (1)
- Cardiac masses (1)
- CardioMEMS™ HF system (1)
- Careers (1)
- Caspase-8 (1)
- Cell death and immune response (1)
- Cell staining (1)
- Cell-based therapies (1)
- Cellular neuroscience (1)
- Central nervous system (1)
- Cerebellum (1)
- Cerebral hypoperfusion (1)
- Cerebrovascular disorders (1)
- Checkpoint inhibitor (1)
- Chemoradiation (1)
- Chemoradiotherapy (1)
- Chemotherapie (1)
- Chemotherapy (1)
- Child (1)
- Child abuse (1)
- Child health (1)
- Children and adolescents (1)
- Chimiothérapie (1)
- Chirurgie (1)
- Chromatin accessibility (1)
- Chromatin conformation (1)
- Chronic conditions (1)
- Chronic depression (1)
- Chronic inflammation (1)
- Chronology of disease (1)
- Classification (1)
- Clavien–Dindo classification (1)
- Climate inequity (1)
- Clinical genetics (1)
- Clinical trial (1)
- Clinical trials (1)
- Clostridium (1)
- Clustering coefficients (1)
- Coagulation (1)
- Coagulopathy management (1)
- Cognition (1)
- Cognitive behavioral therapy (1)
- Cognitive impairment (1)
- Cognitive neurology (1)
- Cold hardiness (1)
- Cold tolerance (1)
- Collagen-based biomaterial (1)
- Colonic neoplasms (1)
- Combo® DTS (1)
- Comparators (1)
- Complications (1)
- Compression stocking (1)
- Computed axial tomography (1)
- Computer hardware (1)
- Computer science (1)
- Computer software (1)
- Computer-aided drug design (1)
- Computers (1)
- Concept paper (1)
- Conduct disorder (1)
- Conduct problems (1)
- Confinement (1)
- Congenital CMVinfection (1)
- Congenital anomalies (1)
- Congenital diaphragmatic hernia (1)
- Connectivity (1)
- Conservative treatment (1)
- Constitution (1)
- Continuous Process Verification (1)
- Control (1)
- Cooperation (1)
- Copy number (1)
- Coronary artery disease (1)
- Coronavirus (1)
- Cortical degeneration (1)
- Cortical thickness (1)
- Cp (1)
- Cpk (1)
- Craniomaxillofacial injuries (1)
- Critical Online Reasoning Assessment (1)
- Critical size (1)
- Croatia (1)
- Crohn's disease (1)
- Crohn’s disease (1)
- CspA (1)
- CspZ (1)
- Curriculum (1)
- Cyp46a1 (1)
- CysLTR1 (1)
- Cysteine‐Rich Domain (CRD) (1)
- Cystic fibrosis (1)
- Cytokines (1)
- Cytomegalovirus (CMV) (1)
- DAMPs (1)
- DBS (1)
- DFNB9 (1)
- DILI (1)
- DNA damage (1)
- DNA damage response (1)
- DNA sequence analysis (1)
- DNase1-seq (1)
- DRG (1)
- DST (1)
- DYRK1A (1)
- Darunavir (1)
- Data processing (1)
- Data protection (1)
- Data science (1)
- Datenverarbeitung (1)
- Decision making (1)
- Decontamination (1)
- Deep vein thrombosis (1)
- Defibrillation (1)
- Dehnen (1)
- Delegation (1)
- Demenz (1)
- Density equalizing mapping (1)
- Density-equalizing mapping (1)
- Dental air (1)
- Dental casts (1)
- Dental implant (1)
- Dental implants (1)
- Dental practice (1)
- Dental students (1)
- Determination method (1)
- Developmental disorders (1)
- Diabetes mellitus (1)
- Diagnosis (1)
- Diagnosis related groups (1)
- Diagnostic algorithm (1)
- Diagnostic error (1)
- Diagnostic markers (1)
- Differential diagnosis (1)
- Diffuse large B-cell lymphoma (1)
- Disabilities (1)
- Disaster victim identification (1)
- Disc herniation (1)
- Diseases (1)
- Disintegration (1)
- Distress screening (1)
- Distribution limits (1)
- Dopamine (1)
- Double suicide (1)
- Double-blind placebo-controlled trial (1)
- Douleur (1)
- Downy mildew (1)
- Dravet syndrome (1)
- Drug permeability (1)
- Drug susceptibility testing (1)
- Dural onlays (1)
- Dysphagia (1)
- Désir d’enfant (1)
- E-NTPDase (1)
- E3 ligase (1)
- EBM (1)
- EEG reference choices (1)
- EGFR (1)
- EGFR pathway (1)
- EGFRvIII mutation (1)
- EGR1-dependent transcription (1)
- ELISA (1)
- EMR1 (1)
- EMT (1)
- EQIP (1)
- ERBB2 (HER2/neu) (1)
- ERK3 (1)
- ES (1)
- ESMO-MCBS (1)
- Early intervention (1)
- Ebola virus (1)
- Echovirus-30 (1)
- Ecto-5'-nucleotidase (1)
- Edoxaban (1)
- Education (1)
- Einstellungen (1)
- Einwilligungsfähigkeit (1)
- Eisenmangel (1)
- Ejection fraction (1)
- Elderly (1)
- Electrical stimulation (1)
- Embryos (1)
- Emergency treatment (1)
- Emotions (1)
- End-of-life decisions (1)
- Endocrinology (1)
- Endometrial carcinoma (1)
- Endometriome (1)
- Endométriomes (1)
- Endothelial cells (1)
- Endothelial protein C receptor (1)
- Endovaskuläre Versorgung (1)
- Endpoints (1)
- Enterobacteriaceae (1)
- Entscheidungsassistenz (1)
- Epidemiological data (1)
- Epidural abscess (1)
- Epigenetics (1)
- Epilepsie (1)
- Episodic memory (1)
- Epstein-Barr virus (1)
- Erdnussallergie (1)
- Ergonomic analysis (1)
- Ergonomie am Arbeitsplatz (1)
- Ergonomische Analyse (1)
- Erregerspektrum der Tonsillitis (1)
- Erwachsene (1)
- Evaluation (1)
- Evidence based medicine (1)
- Evidence-based dentistry (1)
- Evidence-based medicine (1)
- Evidenzbasierte Medizin (1)
- Ewing sarcoma (1)
- Exercise challenge (1)
- Exercise therapy (1)
- Exercise-induced asthma (1)
- Exhaled nitric oxide (1)
- External-/self-assessment (1)
- Eye movements (1)
- Eye tracking (1)
- F4/80 (1)
- F508del homozygous (1)
- FBK-R23 (1)
- FDM (1)
- FET (1)
- FEV1 (1)
- FFF (1)
- FHIR (1)
- FLT3-ITD (1)
- FTMT (1)
- Factor H (1)
- Fasting (1)
- Feedback (1)
- Female subjects (1)
- Ferritinophagy (1)
- Ferroptose (1)
- Ferroptosis (1)
- Fertilität (1)
- Fertilité (1)
- Fibromyalgia (1)
- Finevo (1)
- Fingolimod (1)
- First-line regimen (1)
- Five-Konzept (1)
- Fluid therapy (1)
- Forced expiratory volume in 1 s (1)
- Forensic entomology (1)
- Forensic examination (1)
- Fourier analysis (1)
- Fracture (1)
- Fracture type (1)
- Fragebogenentwicklung (1)
- Fresh frozen plasma (1)
- Functional characterization (1)
- Functional clustering (1)
- Functional mitral regurgitation (1)
- G-CSF (1)
- G-protein-coupled receptors (1)
- G2A receptor (1)
- GABA (1)
- GCN (1)
- GFAP (1)
- GHQ-28 (1)
- GIRD (1)
- GLA deficiency (1)
- GPCR (1)
- GWAS (1)
- Gait analysis (1)
- Gas gangrene (1)
- Gastrocnemius muscles (1)
- Gastroschisis (1)
- Gene expression prediction (1)
- Genetic heart disease (1)
- Genetic syndromes (1)
- Geoffrey Burnstock (1)
- Geographical disparities (1)
- Gerontologie (1)
- Geschichte 1663-1748 (1)
- Geschlecht (1)
- Gesundheit (1)
- Gesundheitsamt (1)
- Gesundheitsberichterstattung (1)
- Gesundheitsbildung (1)
- Gesundheitserziehung (1)
- Gesundheitsförderung (1)
- Gesundheitswissenschaften (1)
- Glioblastom (1)
- Global warming (1)
- Graph theory (1)
- Gray matter volume (1)
- Green Tobacco Sickness (GTS) (1)
- Greenhouse effect (1)
- Guided bone regeneration (GBR) (1)
- Guided tissue regeneration (GTR) (1)
- HADS (1)
- HAE (1)
- HBV filaments (1)
- HBV genotypes (1)
- HBV surface protein (1)
- HCC (1)
- HCC recurrence (1)
- HCV (1)
- HDAC (1)
- HDAC and BET inhibitor (1)
- HDAC inhibitor (1)
- HDAC4 (1)
- HEUS (1)
- HEV (1)
- HFrEF (1)
- HHUSD (1)
- HIBCPP cells (1)
- HIFT (1)
- HILI (1)
- HIV-1 escape restriction (1)
- HLA DQ haplotypes (1)
- HLA class I (1)
- HNSCC (1)
- HOSO (1)
- HRM (1)
- Haematocrit (1)
- Haemodynamic monitoring (1)
- Hausarztmangel (1)
- HbA1c (1)
- HeLa cells (1)
- Health care (1)
- Health care sector (1)
- Health education and awareness (1)
- Health literacy (1)
- Health policy (1)
- Health services (1)
- Healthcare costs (1)
- Healthcare resource utilization (1)
- Health‐related quality of life (1)
- Heat shock protein 27 (1)
- Hematologic malignancies (1)
- Hematoxylin staining (1)
- Hemispheric specialization (1)
- Hemodynamics (1)
- Hepatic encephalopathy (1)
- Hepatitis C virus (1)
- Heregulin (1)
- Heterogeneity (1)
- HiC (1)
- HiChIP (1)
- High oblique sagittal osteotomy (1)
- Hippocampal excitability (1)
- Hippocampus (1)
- Histological analysis (1)
- Histology (1)
- Histoplasma qPCR (1)
- History (1)
- Hmox1 (1)
- HoLEP (1)
- Hodgkin lymphoma (1)
- Hodgkin’s lymphoma (1)
- Homicide-suicide (1)
- Homizid-Suizid (1)
- Hospital case volume (1)
- Hospitalization (1)
- House dust mite allergy (1)
- Human (1)
- Human immunodeficiency virus (HIV) (1)
- Hymenoptera venom immunotherapy (1)
- Hyperactivity (1)
- Hyperscanning (1)
- Hyponatremia (1)
- Hypoxia-inducible factor-1α (HIF-1α) (1)
- Höchstrichterliche Rechtsprechung (1)
- ICAM-1 (1)
- ICD (1)
- IDH1 inhibitor (1)
- IDO1 (1)
- IFA (1)
- IFN-γ expression (1)
- IKKε (1)
- IL-1β (1)
- IL-6 (1)
- ISR (1)
- IV iron (1)
- IVD degeneration (IVDD) (1)
- Iatrochemie (1)
- Iatrochemistry (1)
- Identification (1)
- Identifikation (1)
- Identifizierung von Katastrophenopfern (1)
- Idiopathische Dystonie (1)
- IgG (1)
- Image processing (1)
- Image processing (computer-assisted) (1)
- Immune suppression (1)
- Immune system (1)
- Immunomodulatory agents (1)
- Immunotherapy (1)
- Implant osseointegration (1)
- Implementación (1)
- Implementation (1)
- Imrt (1)
- In vivo (1)
- Induced membrane technique (1)
- Inducible nitric oxide synthase (iNOS) (1)
- Induction chemotherapy (1)
- Inertial motion capture (1)
- Infektionen (1)
- Inferior colliculus (1)
- Inflammatory bowel disease (1)
- Inflammatory pattern (1)
- Injury (1)
- Injury Severity Score (ISS) (1)
- Innate immunity (1)
- Integrated Pulmonary Index (1)
- Integration (1)
- IntelliCage (1)
- Intelligence (1)
- Intensive care (1)
- Interferons (1)
- Internet (1)
- Interoperability (1)
- Interposition (1)
- Interstitial pneumonia (1)
- Interview (1)
- Intoxication (1)
- Intoxikation (1)
- Intravenous antibiotic therapy (1)
- Intravenous injections (1)
- Invasive species (1)
- Ireb2 (1)
- Iron (1)
- Isocitrate dehydrogenase (1)
- JNK (1)
- Joint actions (1)
- Joint loading (1)
- Jumping (1)
- K-homology RNA-binding domain (1)
- KOOS IV (1)
- Ki-67/MIB1 (1)
- Ki67 transgenic c‐myc/TGFα mice (1)
- Kidney diseases (1)
- Kidney neoplasm (1)
- Kinder (1)
- Kinderwunsch (1)
- Kinds of diseases (1)
- Kinematic analysis (1)
- Knees (1)
- Kognitive Beeinträchtigungen (1)
- Konzeptpapier (1)
- Krankenhausfallaufkommen (1)
- Krankheitskosten (1)
- Körpermaße (1)
- Körpermodifizierung (1)
- L-DOPA (1)
- LBP (1)
- LIR interaction, (1)
- LPS (1)
- Lactobacillus (1)
- Landarztprogramm (1)
- Langstreckige Knochendefekte (1)
- Language delay (1)
- Late gadolinium enhancement (1)
- Left hemisphere (1)
- Legal considerations (1)
- Legs (1)
- Lennox-Gastaut syndrome (1)
- Leukemia (1)
- Leukämie (1)
- Lipodystrophy (1)
- Liver transplant (1)
- Local IgE (1)
- Local allergic rhinitis (1)
- Locally advanced (1)
- Lockdown (1)
- Loco-regional control (1)
- Long non-coding RNAs (1)
- Longchain polyunsaturated fatty acids (1)
- Loving kindness meditation (1)
- Low-dose ionizing radiation (1)
- Low-dose radiation therapy (1)
- Lower back pain (1)
- Lung cancer (1)
- Lung development (1)
- Lung function (1)
- Lung ultrasound (1)
- Lungenerkrankungen (1)
- Lymph nodes (1)
- Lymphocytes (1)
- Lymphoma (1)
- Lysophosphatidic acids (1)
- M. Intracellulare (1)
- M. avium (1)
- M. avium complex (1)
- M. chimaera (1)
- MAGGIC score (1)
- MAPK6 (1)
- MCAO (1)
- MHC (1)
- MICA (1)
- MM-121 (1)
- MMP14 (1)
- MODY (1)
- MR-spectroscopy (1)
- MS (1)
- MYC (1)
- Machine learning algorithms (1)
- Machine-learning (1)
- Macroautophagy (1)
- Macrophage polarization (1)
- Malaria (1)
- Mammakarzinom (1)
- Management (1)
- Marker genes (1)
- Market Access (1)
- Masquelet technique (1)
- Mass disaster (1)
- Massenkatastrophe (1)
- Massenspektrometrie (1)
- Master Plan 2020 (1)
- Masterplan 2020 (1)
- Maxillofacial surgery (1)
- Mean erythrocyte volume (1)
- Medical education (1)
- Medical implants (1)
- Medical law (1)
- Medical risk factors (1)
- Medical studies (1)
- Medicinal chemistry (1)
- Medizin (1)
- Medizinrecht (1)
- Medizinstudierende (1)
- Medizinstudium (1)
- Meldepflicht (1)
- Membrane potential (1)
- Memory consolidation (1)
- Memory quality (1)
- Mesenchymal stromal cells (MSC) (1)
- Mesh (1)
- Meta-analysis (1)
- Metabolic diseases (1)
- Metastatic (1)
- Metta (1)
- Michael acceptor (1)
- MicroRNA-181a (1)
- Microbiology (1)
- Microfluidics (1)
- Microglial cells (1)
- Microparticles (1)
- Microphysiological models (1)
- Microstates (1)
- Midwifery (1)
- Mindfulness (1)
- Minimally invasive surgical procedures (1)
- Minor injury (1)
- Mitochondrial dysfunction (1)
- MitraClip (1)
- Mobilization (1)
- Molecular autopsy (1)
- Molecular diagnostic testing (1)
- Molecular neuroscience (1)
- Monetary incentive delay (1)
- Mongolian spot (1)
- Monitoring (1)
- Monocytes (1)
- Morphologie (1)
- Motivational situation (1)
- Motivationslage (1)
- Motor control (1)
- Motor cortex (1)
- Mouse models (1)
- Mucomaix® matrix (1)
- Multidrug-resistance (1)
- Multimedication (1)
- Multimorbidity (1)
- Multiparametric MRI (1)
- Multiplate (1)
- Multiple Sklerose (1)
- Multiple-indication review (1)
- Mundhöhlenkarzinome (1)
- Muscle functions (1)
- Musculoskeletal diseases (1)
- Muskuloskelettale Erkrankungen (1)
- Mutation databases (1)
- Muttermilch (1)
- Mutual information (1)
- Myocardial infarction (MI) (1)
- Myocardial injury (1)
- Myocardial segmentation (1)
- Myonecrosis (1)
- Mφs (1)
- N-glycoproteome (1)
- N2 (1)
- NAFL (1)
- NCOA4 (1)
- NCoR1 (1)
- NDBI (1)
- NF-κB (1)
- NF-κB pathway (1)
- NF-кB (1)
- NIRS (1)
- NK-ZELL-BASIERTER IMMUNTHERAPIE (1)
- NK-ZELLEN (1)
- NKG2D (1)
- NLRP3 inflammasomes (1)
- NMES (1)
- NMR spectroscopy (1)
- NOTCH (1)
- NPH insulin (1)
- NREM sleep (1)
- NS1608 (1)
- NSE (1)
- NTM (1)
- Nachtschattengewächs (1)
- Natural sounds (1)
- Necrotizing fasciitis (1)
- Negative appendectomy rate (1)
- Nek1 (1)
- Neonatal brain damage (1)
- Neonatal surgery outcome (1)
- Nephrectomy (1)
- Nesplora Aquarium (1)
- Network models (1)
- Network motifs (1)
- Neural circuits (1)
- Neural networks (1)
- Neurocognition (1)
- Neurodegeneration (1)
- Neurodevelopmental disorders (1)
- Neuron (1)
- Neuronal plasticity (1)
- Neuropathic pain (1)
- Neurophysiology (1)
- Neuropsychological testing (1)
- Neuropsychology (1)
- Neuroscience (1)
- Neurosurgery (1)
- Neurotransmitter (1)
- Nevus of Ito (1)
- Nevus of Ota (1)
- Next-generation sequencing (1)
- Nicotine (Nicotiana tabacum/ Nicotiana rustica) (1)
- Nicotinic acetylcholine receptors (1)
- Nikotin (Nicotiana tabacum/ Nicotiana rustica) (1)
- Nikotinerge Acetylcholinrezeptoren (1)
- Nivolumab (1)
- Non-abusive head trauma (NAHT) (1)
- Non-allergic-rhinitis (1)
- Non-apoptotic functions (1)
- Non-clear cell renal cell cancer (1)
- Non-small cell lung cancer (1)
- Non-tuberculous mycobacteria (1)
- Non-vitamin K antagonist oral anticoagulants (1)
- Nordic questionnaire (1)
- Normal distribution (1)
- Normative modeling (1)
- NoxO1 (1)
- Number of platelets (1)
- OGTT (1)
- OR time (1)
- OSA (1)
- OTSC Proctology (1)
- Obduktion (1)
- Obstetrics (1)
- Omphalocele (1)
- Oncology (1)
- Open Access (1)
- Opioids (1)
- Oppositional defant disorder (1)
- Optogenetics (1)
- Oral anticoagulation (1)
- Oral cancer (1)
- Organoids (1)
- Orphan nuclear receptor (1)
- Orthognathic surgery (1)
- Oryctolagus cuniculus (1)
- OspE (1)
- Osteoarthritis (1)
- Osteonecrosis (1)
- Outcomes (1)
- Ovarian cancer treatment (1)
- Ovarielle Reserve (1)
- Ovartoxizität (1)
- Overwintering (1)
- Oxygen (1)
- PARK2 (1)
- PBMC (peripheral blood mononuclear cells) (1)
- PBPK (1)
- PD-1 inhibitor (1)
- PDE inhibition (1)
- PDE‐5‐inhibitor (1)
- PEA-15 (1)
- PHGDH (1)
- PI3K/mTor inhibition (1)
- PKD (1)
- PKD/IC (1)
- PLSC (1)
- PRNT (1)
- PROM (1)
- PRRT2 (1)
- PSA screening (1)
- PSA-Screening (1)
- PV loop (1)
- PWI (1)
- PYGL (1)
- Paediatric trauma patients (1)
- Pain (1)
- Pain sensation (1)
- Palliative care (1)
- Parasympathetic (1)
- Parkinson's disease (1)
- Pathogenesis (1)
- Pathologists (1)
- Patient information materials (1)
- Patient outcome assessment (1)
- Patient reported outcomes (1)
- Patient safety (1)
- Patterns of care (1)
- Peanut allergy (1)
- Pediatric patients (1)
- Peer review (1)
- Pelvic (1)
- Percutaneous endoscopic gastrostomy (1)
- Performance Metrics (1)
- Pericardial effusion (1)
- Pericarditis (1)
- Periodontitis grades B and C (1)
- Periprocedural anticoagulation (1)
- Perrault syndrome (1)
- Persistent depressive disorder (1)
- Pgrmc1 (1)
- Phalangeal fractures (1)
- Pharma Management (1)
- Pharmaceutical (1)
- Pharmacology (1)
- Phase I clinical trial (1)
- Phase II trial (1)
- Phase rotors (1)
- Phenotypic plasticity (1)
- Philemon and Baucis (1)
- Philemon und Baucis (1)
- Phosphoproteome (1)
- Phylogeny (1)
- Physical activity (1)
- Physician-assisted suicide (1)
- Physicians (1)
- Pim-1 (1)
- Plantagearbeiter (1)
- Plantation workers (1)
- Plasma transfusion (1)
- Plasma usage (1)
- Platelet-rich fibrin (1)
- Polygenic risk score (1)
- Polypharmacy (1)
- Polysomnography (1)
- Polytrauma (1)
- Portal hypertension (1)
- Portal veins (1)
- Post mortem interval (1)
- Posture (1)
- Pp (1)
- Ppk (1)
- Praktisches Jahr (1)
- PreS1 deletion (1)
- Preclinical drug development (1)
- Prediction (1)
- Premotor cortex (1)
- Pressure distribution (1)
- Pressure measuring plate (1)
- Prevalence (1)
- Prevention (1)
- Pre‐Ligand Assembly Domain (PLAD) (1)
- Primary breast lymphoma (1)
- Primary care (1)
- Primary health care (1)
- Probability density (1)
- Probability distribution (1)
- Procalcitonin (1)
- Procedural skills (1)
- Process Capability (1)
- Process Performance (1)
- Process Validation (1)
- Professions (1)
- Progestatifs synthétiques (1)
- Prostata-specific antigen (1)
- Prostataspezifisches Antigen (1)
- Prostate cancer (1)
- Protease inhibitor therapy (1)
- Proteasome inhibitor (1)
- Protestantism (1)
- Prototypes (1)
- Präanalytik (1)
- Prävention (1)
- Pseudoprogression (1)
- Psycho-oncology (1)
- Psychological stress (1)
- Psychologische Beeinträchtigung (1)
- Psychology (1)
- Psychopharmaka (1)
- Psychosocial impact (1)
- Pteridine (1)
- Pulmonary edema (1)
- Pulmonary embolism (1)
- Pulmonary hypertension (1)
- Pulmonary hypoplasia (1)
- QOL (1)
- Qb-Test (1)
- QbTest® (1)
- Qualitative research (1)
- Quality Control (1)
- Quality indicators (1)
- Qualitätsindikatoren (1)
- Quantitative (q)T2 mapping (1)
- Quantitative magnetic resonance imaging (1)
- Quantitative research (1)
- Quantra (1)
- Quarantine (1)
- Questionnaire (1)
- Questionnaires (1)
- Quinolones (1)
- R406 (1)
- RAS (1)
- RBC (1)
- RBFOX1 (1)
- RDoC (1)
- RIPK1 (1)
- RNA chaperone (1)
- RNA structures (1)
- RNA therapeutics (1)
- RNAseq analysis (1)
- RRMS (1)
- RUCAM (1)
- RULA (1)
- Radiation exposure (1)
- Radical cystectomy (1)
- Radiotherapy (1)
- Radiothérapie (1)
- Ramadan (1)
- Randomised trial (1)
- Randomized controlled trial (1)
- Randomized controlled trials (1)
- Randomized trial (1)
- Rapid diagnostic test (1)
- Ratgeber (1)
- Real-time phase contrast (1)
- Rechtliche Würdigung (1)
- Rectal cancer (1)
- Reference values (1)
- Referenzwerte (1)
- Refractory ALL (1)
- Refractory AML (1)
- RegJoint™ (1)
- Regeneration (1)
- Regret (1)
- Regulatory Affairs (1)
- Relaxometrie (1)
- Reliability (1)
- Renal replacement therapy (1)
- Rescue medication (1)
- Research & Development (1)
- Research investment (1)
- Respiration (1)
- Respiratory distress syndrome (1)
- Resting-state (1)
- Retinal diseases (1)
- Retinoic acid (1)
- Retrospective studies (1)
- Return to work (1)
- Review (1)
- Reward (1)
- Rezidiv (1)
- Rhabdomyosarkom (1)
- Rheumatoid arthritis (1)
- Right hemisphere (1)
- Risk factors (1)
- Risk-stratification (1)
- Robotik (1)
- Roussel Uclaf Causality Assessment Method (1)
- Roux-en-Y gastric bypass (1)
- Running (1)
- Rush protocol (1)
- Récidive (1)
- Réserve ovarienne (1)
- S100b (1)
- S1P lyase (1)
- S1P receptors (1)
- S1P1–5 (1)
- S1PR4 (1)
- SARS‐CoV‐2 (1)
- SCA2 (1)
- SCN5A (1)
- SEAP (1)
- SENP (1)
- SF-36 (1)
- SIDS (1)
- SIRS (1)
- SKI II (1)
- SLC20A1 (1)
- SLUG (1)
- SMAD (1)
- SNORD95 (1)
- SPC (1)
- SPSS (1)
- STAT3 (1)
- SUMO (1)
- Safety (1)
- Sarcoidosis (1)
- Sarcomas (1)
- Sarkoidose (1)
- Saudi Arabia (1)
- Scaffold (1)
- Schlaganfall (1)
- Schmerz (1)
- Schädel-MRT (1)
- Seattle heart failure model (1)
- Second donation (1)
- Secular trend (1)
- Selbstmordpakt (1)
- Self-expandable TAVI (1)
- Seltene Erkrankungen (1)
- Semitendinosus tendon autograft (1)
- Senescence (1)
- Sensorimotor processing (1)
- Sepsis (1)
- Seribantumab (1)
- Serin (1)
- Serious injured children (1)
- Seroconverter (1)
- Seroprevalence (1)
- Serum biomarker (1)
- Sex (1)
- Sharp injuries (1)
- Shoulder injury (1)
- Shoulder luxation (1)
- Sialic acid (1)
- Sialinsäure (1)
- Side effects (1)
- Signal intensity (1)
- Signs and symptoms (1)
- Single-Molecule Localization Microscopy (SMLM) (1)
- Slc11a2 (1)
- Slc25a37 (1)
- Sleep (1)
- Sleep deprivation (1)
- Smac mimetic (1)
- Small molecules (1)
- Social brain (1)
- Social differences (1)
- Social information processing (1)
- Social participation (1)
- Socio-economic analysis (1)
- Socioeconomic analysis (1)
- Socioeconomic indices (1)
- Soft tissue infection (1)
- Software tools (1)
- Solanaceae (1)
- Sozialwissenschaften (1)
- Speech (1)
- Spine fractures (1)
- Spinocerebellar ataxia type 2 (1)
- Sports and exercise medicine (1)
- Stage at presentation (1)
- Standard dataset (1)
- Standard reference values (1)
- Standard value (1)
- State of Control (1)
- Statisitcal Control (1)
- Statisitcal Process Control Chart (1)
- Statistical data (1)
- Status epilepticus (1)
- Stem cell (1)
- Stereoelektroenzephalographie (1)
- Stereotaxie (1)
- Sterols (1)
- Stiffness (1)
- Streptokokken (1)
- Striatum (1)
- Stroke genetics (1)
- Störfaktoren (1)
- Sub-segmentation (1)
- Sub-zero exposure (1)
- Sudden death (1)
- Sudden infant death syndrome (1)
- Sunitinib (1)
- Supported Decision-making (1)
- Supreme court ruling (1)
- Surgeons (1)
- Surgery (1)
- Surgical and invasive medical procedures (1)
- Surgical therapy (1)
- Surveys (1)
- Suspension (1)
- Swallowing (1)
- Syllables (1)
- Sympathetic (1)
- Symptome (1)
- Synaptic plasticity (1)
- Synaptic transmission (1)
- Synthetische Gestagene (1)
- Systematic reviews (1)
- Szientometrie (1)
- Säkularer Trend (1)
- T cell receptor (1)
- T cells (1)
- T-Zellen (1)
- T-cell receptor (1)
- T-tubule system (1)
- T1 and T2 mapping (1)
- T2 (1)
- TAMs (1)
- TAPSE (1)
- TBK1 (1)
- TBSS (1)
- TDM (1)
- TGF-beta (1)
- TGF-β (1)
- TGFβ (1)
- TGR(mREN2)27 (1)
- THV (1)
- TLR2/6 (1)
- TRIMs (1)
- TRPA1 (1)
- TSC22D3 (1)
- TVT (1)
- Tabakkonsum (1)
- Tagging (1)
- Tamponade (1)
- Target validation (1)
- Targeted sequencing (1)
- Temsirolimus (1)
- Tendon incontinence repair (1)
- Tendon transplantation (1)
- Tendons (1)
- Tennis player (1)
- Terminology (1)
- Test assay (1)
- Tfrc (1)
- Therapie (1)
- Therapies (1)
- Therapy (1)
- Thrombotic thrombocytopenic purpura (1)
- Thrombozytenkonzentrat (1)
- Thrombozytentransfusion (1)
- Thumb carpometacarpal joint osteoarthritis (1)
- Tissue engineering (1)
- Tocilizumab (1)
- Todesart (1)
- Toll-like receptor (1)
- Tonsillitis (1)
- Torque (1)
- Total hip arthroplasty (1)
- Touchscreen (1)
- Toxicité ovarienne (1)
- Training history (1)
- Transcatheter Aortic Valve Implantation (1)
- Transcription regulation (1)
- Transcriptional regulatory elements (1)
- Transcriptome analysis (1)
- Transfusion practice (1)
- Transfusionszwischenfall (1)
- Transgenic mice (1)
- Transitional cell carcinoma (1)
- Translation proteomics (1)
- Transportation (1)
- TraumaRegister DGU® (TR-DGU) (1)
- Treatment costs (1)
- Treatment effectiveness (1)
- Treatment modification (1)
- Treatment rates (1)
- Treg (1)
- Treg cell (1)
- Trend Analysis (1)
- Trypanosoma brucei (1)
- Tumor marker (1)
- Tumor microenvironment (1)
- Tumormarker (1)
- Tumormikromilieu (1)
- Type 2 diabetes (1)
- Type of death (1)
- ULK4 (1)
- UPPS (1)
- USP28 (1)
- UV/Vis spectroscopy (1)
- Ubiquitin (1)
- Ubiquitin ligase (1)
- Ubiquitinome (1)
- Ulcerative colitis (1)
- Ultra-rush protocol (1)
- Umfrage (1)
- Unc-51-like kinase (1)
- Uncertainty (1)
- Undergraduate education (1)
- Undergraduates (1)
- Unfälle (1)
- Upper body posture (1)
- Urothelial cancer (1)
- VHH (1)
- VIGALL (1)
- VIM (1)
- VLA4 (1)
- Vascular endothelial growth factor (VEGF) (1)
- Veins (1)
- Venous thromboembolism (1)
- Ventricular arrhythmia (1)
- Ventricular arrhythmias (1)
- Vespid venom allergy (1)
- Videorasterstereography (1)
- Viral infection (1)
- Vmem (1)
- Volume therapy (1)
- Volumetrie (1)
- Volunteer donor (1)
- Vorsorgeuntersuchung (1)
- Voxel-based morphometry (VBM) (1)
- Watertight Dural closure (1)
- Wearable cardioverter‐defibrillator (1)
- Western diet (1)
- Winter survival (1)
- Wissenschaftstheorie (1)
- Workplace ergonomics (1)
- Wound care (1)
- Wound healing (1)
- Wounds (1)
- Wundversorgung (1)
- YM155 (1)
- YWHAE (1)
- YWHAZ (1)
- Year of practical training (1)
- Yellow fluorescent protein (1)
- Zink (1)
- [18F]FET PET (1)
- abnormality detection (1)
- abuse (1)
- abuso (1)
- academic medicine (1)
- acetylation (1)
- acetylcholine (1)
- acetylcholinesterase (1)
- acid dentine lysate (1)
- acidosis (1)
- acoustic emission (1)
- acquired drug resistance (1)
- actin dynamics (1)
- action sounds (1)
- action-effect association (1)
- activated clotting time measurement (1)
- activities of daily life (1)
- activity-based benefits (1)
- acupuncture (1)
- acute coronary syndromes (1)
- acute decompensation (1)
- acute decompensation of cirrhosis (1)
- acute kidney injury (1)
- acute myeloid leukaemia (1)
- acute respiratory distress syndrome (1)
- acute-on-chronic liver failure (ACLF) (1)
- acute‐on‐chronic liver failure (1)
- adaptive cardiac remodelling (1)
- adaptive immunity (1)
- adenovirus (1)
- adhesion (1)
- adiabatic saturation (1)
- adipose-derived mesenchymal stem/stromal cells (1)
- adjuvante Krebstherapie (1)
- adolescentes (1)
- adoptive cancer immunotherapy (1)
- adrenoceptors (1)
- adult and elderly patients (1)
- advanced care planning (1)
- adverse events (1)
- aerobic exercise (1)
- affective disorder (1)
- affective disorders (1)
- affinity purification (1)
- aftercare structures (1)
- age (1)
- aggressiveness (1)
- air flow (1)
- alcohol use disorder (1)
- alcoholic hepatitis (1)
- algorithm (1)
- alirocumab (1)
- alkaloid (1)
- allergy (1)
- allocation (1)
- allogeneic donor (1)
- allogeneic hematopoietic stem cell transplantation (1)
- alpha power (1)
- alpha-galactosidase A deficiency (1)
- alpharetroviral vector (1)
- alternative matrices (1)
- alternative oxidase (1)
- amblyopia (1)
- amino acid PET (1)
- amlexanox (1)
- amyloid beta-peptides (1)
- amyotrophic lateral sclerosis (ALS) (1)
- anaemia walk-in clinic (1)
- anal cancer (1)
- anemia (1)
- angiography (1)
- angiokeratoma diffuse (1)
- animal (1)
- animal model (1)
- annual bleeding rate (1)
- anti-chronic myeloid leukemia (1)
- anti-diabetes (1)
- anti-inflammatory agents (1)
- anti-inflammatory drug (1)
- anti-inflammatory effects (1)
- anti-skin aging (1)
- anti-tumor activity (1)
- antibiotic treatment (1)
- antibody tests (1)
- anticoagulation (1)
- antigen (1)
- antigen processing and presentation (1)
- antigenic variation (1)
- antigens of infectious origin (1)
- antioxidant defense (1)
- antioxidants (1)
- antireflux surgery (1)
- antiresorptive agents (1)
- antiseizure (1)
- antiviral (1)
- antiviral peptide (1)
- anxiety disorder (1)
- aprotinin (1)
- aptamers (1)
- arachidonate 12/15-lipoxygenase (Alox12/15) (1)
- arousal (1)
- artesunate (ART) (1)
- artificial intelligence (1)
- ascites (1)
- aspiration (1)
- aspirin (1)
- asthma (1)
- asthma phenotypes (1)
- astrogliosis (1)
- asymptomatic (1)
- ataxia telangiectasia (1)
- athletes (1)
- atopy (1)
- attention module (1)
- attention-deficit/hyperactivity disorder (1)
- atypical MAPK kinase (1)
- auditory cortex (1)
- auditory fMRI (1)
- auditory prediction (1)
- auditory processing (1)
- autism (1)
- autism spectrum disorder (1)
- autograft (1)
- autoimmune diabetes (1)
- autoimmune polyglandular syndrome type 2 (1)
- autoimmune thyroiditis (1)
- autoreactivity (1)
- back pain diagnosis (1)
- bacteria (1)
- bacterial translocation (1)
- balloon pulmonary angioplasty (1)
- barbell training (1)
- basal insulin (1)
- behavioral adverse events (1)
- benchmark standards (1)
- berotralstat (1)
- biglycan (1)
- bio imaging (1)
- bio-enabling formulations (1)
- bioactive lipids (1)
- bioavailability (1)
- biobank (1)
- biological maturation (1)
- bioluminescence (1)
- biomarker study (1)
- biopsy naïve (1)
- bipolare Störung (1)
- bladder cancer (BCa) (1)
- bladder exstrophy-epispadias complex (1)
- blinatumomab (1)
- blood (1)
- blood flow recovery (1)
- blood flow restriction (1)
- blood loss (1)
- blood pressure (1)
- blood transfusion (1)
- blood-brain barrier (1)
- blood-cerebrospinal fluid barrier (1)
- body dysmorphic disorder (1)
- body plethysmography (1)
- bone healing (1)
- bone marrow (1)
- bone marrow mononuclear cells (1)
- bone tissue regeneration (1)
- brain (1)
- brain anatomy (1)
- brain function (1)
- brain metastases (1)
- brain shift (1)
- brain tumor (1)
- brain-derived neurotrophic factor (1)
- brainstem (1)
- broad-range qPCR (1)
- broadly neutralizing antibodies (1)
- bronchiolitis obliterans syndrome (1)
- buccal mucosal graft urethroplasty (1)
- bundle (1)
- butyrylcholinesterase (1)
- bypass (1)
- cART (1)
- cBioPortal (1)
- cHL (1)
- caesarean scar (1)
- caesarean section (1)
- calcium handling (1)
- calcium-sensor (1)
- cancer associated fibroblasts (1)
- cancer immunobiology (1)
- cancer information (1)
- cancer specific survival (1)
- candidemia (1)
- canine cancer (1)
- cannabidiol (1)
- cannabinoids (1)
- cannabis (1)
- capsaicin (1)
- carbapenem resistance (1)
- carbapenemase (1)
- carcinoma (1)
- cardiac (1)
- cardiac I/R injury (1)
- cardiac ischaemia‐reperfusion (1)
- cardiac magnetic (1)
- cardiac rehabilitation (1)
- cardiomyopathy (1)
- cardiothoracic surgery (1)
- career promotion (1)
- cartilage oligomeric matrix protein (1)
- catheter (1)
- cell and focal adhesion (1)
- cell death (1)
- cell motility (1)
- cell proliferation (1)
- cell survival (1)
- cell-free expression (1)
- cells (1)
- cellular immunology (1)
- cellular reaction (1)
- cellular therapy (1)
- central nervous system (1)
- ceramides (1)
- cerebellum (1)
- cerumen (1)
- cervical cancer (1)
- cetuximab-bevacizumab therapy sequence (1)
- changes immune activation (1)
- chaperones (1)
- chelation therapy (1)
- chemokine receptor 4 (1)
- chemokines (1)
- chemoprotection (1)
- chemotaxis (1)
- chemotherapeutics-treated (1)
- chemotherapy (1)
- chest trauma (1)
- children and adolescents (1)
- chloroplasts (1)
- cholestasis (1)
- cholesterol (1)
- cholinesterase (1)
- chronic coronary artery disease (1)
- chronic illness (1)
- chronic inflammation (1)
- chronic kidney disease (1)
- chronic liver disease (1)
- chronic low back pain (1)
- chronic metabolic acidosis (1)
- chronic myeloid leukemia (1)
- chronic thromboembolic pulmonary hypertension (1)
- chronic total occlusion (1)
- chronische Niereninsuffizienz (1)
- chronische metabolische Azidose (1)
- circulation (1)
- cisplatin resistance (1)
- cisplatin sensitivity (1)
- classical Hodgkin lymphoma (1)
- clinical (1)
- clinical benefit (1)
- clinical history (1)
- clinical immunology (1)
- clinical pathways (1)
- clinical study (1)
- clinically important restrictions and symptoms (1)
- cloacal malformation (1)
- clock genes (1)
- clopidogrel (1)
- clustering (1)
- co-crystallization (1)
- coagulation (1)
- cochlear implant (1)
- coffee (1)
- cognitive aging (1)
- cognitive decline (1)
- coherence (1)
- collagen type I (1)
- collagen-based matrix (1)
- collateral growth (1)
- colon carcinoma (1)
- colorectal cancer (1)
- colorectal cancer (CRC) (1)
- combined therapy (1)
- common genetic variation (1)
- common variants (1)
- comparative oncology (1)
- comparative pathology (1)
- competition fear (1)
- complement; patients (1)
- complex IV (1)
- computational biology (1)
- computational neuroimaging (1)
- computed tomography (1)
- computer vision (1)
- computer-aided diagnosis (1)
- computer-assisted (1)
- conduct disorder (1)
- confidence (1)
- consolidation treatment (1)
- contact heat evoked potentials (CHEPS) (1)
- contamination (1)
- contralateral delay activity (1)
- coping (1)
- coronary artery bypass surgery (1)
- coronary artery disease (1)
- coronavirus disease 2019 (1)
- cortex (1)
- cortex, gray matter (1)
- cortical folding (1)
- cortisol (1)
- cost-of-illness (1)
- covalent drugs (1)
- covalent inhibitors (1)
- cranberry (1)
- crepitation (1)
- crepitus (1)
- critical care (1)
- cross fitness (1)
- cryogenic electron microscopy (1)
- cyclin Y (1)
- cyclooxygenase 2 (1)
- cyclophosphamide (1)
- cytarabin (1)
- cytokine gene expression (1)
- cytokine storm (1)
- cytokine-induced killer cells (1)
- cytotoxic lymphocytes (1)
- dapagliflozin (1)
- data projection (1)
- day clinic (1)
- debris (1)
- decision making (1)
- decision support systems (1)
- decision-making (1)
- declaration of tobacco ingredients (1)
- decorin (1)
- deep fascia (1)
- deep mutational scanning (1)
- deep sedation (1)
- deferred treatment (1)
- delayed auditory feedback (1)
- delayed treatment (1)
- demineralized bone matrix (1)
- dendritic cells (1)
- dental assistants (1)
- dental emergency treatment (1)
- dentin adhesives (1)
- dentist (1)
- dentistry (1)
- dentists (1)
- depressive symptoms clusters (1)
- detoxification (1)
- deubiquitinating enzyme (1)
- development (1)
- diabetes (1)
- diabetes therapy (1)
- diagnosis (1)
- diagnostic algorithm (1)
- diagnostic test (1)
- diet (1)
- differential scanning fluorimetry (1)
- differentiation (1)
- diffusion tensor imaging (1)
- digital pathology (1)
- dihydroceramide (1)
- disease modelling (1)
- disease models (1)
- dislocation (1)
- distress (1)
- diuretics (1)
- docking studies (1)
- dog study (1)
- donor safety (1)
- drug abstinence (1)
- drug delivery (1)
- drug‐resistant epilepsy (1)
- drug–drug interaction (DDI) (1)
- dual BET/HDAC inhibitor (1)
- dual antiplatelet therapy (1)
- dysbiosis (1)
- dysferlin (1)
- dysferlinopathy (1)
- dysphagia (1)
- e-Health (1)
- e-health (1)
- e-scooter (1)
- eHealth (1)
- early detection (1)
- early myocardial damage (EMD) (1)
- early recognition (1)
- economic burden (1)
- effect mechanism (1)
- effectiveness (1)
- efficacy (1)
- effort (1)
- eight disorders (1)
- elderly patients (1)
- electric scooter (1)
- electroencephalography (EEG), EEG reference choices, event-related potentials (ERP), independent component analysis (ICA), pain research, contact heat evoked potentials (CHEPS) (1)
- electrolytic cleaning (1)
- electromyostimulation (1)
- electron transport chain (1)
- electronic adherence measurement (1)
- electrophilic fatty acids (1)
- elimination rate constant (1)
- embolization (1)
- emergence (1)
- empagliflozin (1)
- encoding (1)
- end of life care (1)
- endocannabinoids (1)
- endolysosomal system (1)
- endometrial cancer (1)
- endothelial cells (1)
- engagement (1)
- enterovirus (1)
- eph receptor tyrosin kinase family (1)
- ephrins (1)
- epidemics (1)
- epidemiology (1)
- epidermal growth factor receptor (1)
- epididymitis (1)
- epigenetic (1)
- epigenetics (1)
- epileptic encephalopathy (1)
- episodic memory (1)
- epithelial cells (1)
- epithelial-to-mesenchymal transition (EMT) (1)
- epithelial‐mesenchymal transition (1)
- epitope mapping (1)
- erectile dysfunction (1)
- ergonomics (1)
- erythropoietin (EPO) (1)
- escape mutations (1)
- essential tremor (1)
- ethyl pyruvate (1)
- euthymic (1)
- event logs (1)
- event-related potentials (1)
- event-related potentials (ERP) (1)
- everolimus (1)
- ex vivo model (1)
- ex-Gaussian analysis (1)
- executive function (1)
- exercise on prescription (1)
- exercise therapy (1)
- exercise treatment (1)
- exertion (1)
- experimental human pain models (1)
- experimental pain models (1)
- expertise (1)
- exposure (1)
- extensively drug-resistant (1)
- external fixation (1)
- external joint moments (1)
- extracellular matrix (1)
- extraction socket healing (1)
- extraversion (1)
- extremity (1)
- eye-tracking (1)
- fMRI (1)
- fMRT (1)
- face inversion effect (1)
- facial nerve functional outcome (1)
- factor VIII (FVIII) (1)
- familial infantile epilepsy (1)
- fasting (1)
- fatigue (1)
- feeder cells (1)
- femoral artery ligation (1)
- fenfluramine (1)
- ferric carboxymaltose (1)
- fibromodulin (1)
- fingolimod (1)
- fixation (1)
- focal cortical dysplasia (1)
- focal seizures (1)
- force transmission (1)
- formalin-fixed paraffin-embedded (FFPE) samples (1)
- fourth (1)
- fractional anisotropy (1)
- fractionation (1)
- fracture (1)
- fragile-X-associated tremor-ataxia syndrome (1)
- fragment-based design (1)
- fragment-based drug design (1)
- free gingival graft (1)
- frontal cortex (1)
- fronto-temporal lobar dementia (1)
- fronto-temporal-lobar-dementia (1)
- fully human (1)
- fumonisin B1 (1)
- functional connectivity (1)
- functional coupling (1)
- functional genetics (1)
- functional imaging (1)
- fundoplication (1)
- furcation involvement (1)
- further education (1)
- fusion (1)
- gap junction protein alpha 4-genotype (1)
- gas chromatography-mass spectrometry (1)
- gastric surgery (1)
- gastrocnemius (1)
- gastroesophageal reflux (1)
- gender (1)
- gender difference (1)
- gene regulation (1)
- gene therapy (1)
- genetic diversity (1)
- genetic generalized epilepsy (1)
- genetic phenotypes (1)
- genetic polymorphisms (1)
- genetic predisposition (1)
- genome-wide association study (1)
- geriatric patients (1)
- geriatrischer Ultraschall (1)
- germ cell tumors (1)
- glioblastoma cells (1)
- glucose (1)
- glucose metabolism (1)
- glycosaminoglycan (1)
- graft (1)
- graph theory (1)
- grey matter volume (1)
- growth inhibition (1)
- gyrification (1)
- haematologic malignancies (1)
- haemophilia A (1)
- haemophilic arthropathy (1)
- haemostasis (1)
- harmine (1)
- health care (1)
- health-related quality of life (1)
- healthcare workers (1)
- healthy subjects (1)
- hearing nerve (1)
- heat stress (1)
- hemadsorption (1)
- hematoma (1)
- hematopoietic stem and progenitor cells (1)
- heme-regulated inhibitory kinase (1)
- hemiplegic migraine (1)
- hemispherotomy (1)
- hemodynamic (1)
- hemodynamic instability (1)
- hemophilia A (1)
- hemorrhage (1)
- hemorrhagic transformation (1)
- hepatic fibrosis (1)
- hepatic stellate cells (1)
- hepatitis C virus (1)
- hepatitis C virus (HCV) (1)
- hepatitis E (1)
- hepatocellular cancer (1)
- hepatocyte nuclear factor 4α (1)
- herb induced liver injury (1)
- hereditary angioedema (1)
- hereditary dystopic lipidosis (1)
- herpes simplex virus (1)
- hiPSC (1)
- high dimensional complex data (1)
- high surgical risk (1)
- high-performance liquid chromatography-electrospray ionization-tandem mass spectrometry (1)
- high-throughput nucleotide sequencing (1)
- high-throughput screening (1)
- higher education (1)
- high‐mobility group box‐1 (HMGB1) (1)
- hip joint (1)
- histological outcomes (1)
- histological technic (1)
- histomorphometry (1)
- histone modifications (1)
- histoplasmosis (1)
- home-based (1)
- homeostasis (1)
- hospitalization (1)
- host-pathogen interaction (1)
- huCAR19 (1)
- human decellularized dermis (1)
- human genomics (1)
- human lymph node (1)
- human sera (1)
- humanized mice (1)
- humanized mouse model (1)
- hybrid abutment (1)
- hyperarousal (1)
- hyperexcitability (1)
- hyperglycemia (1)
- hyperhomocysteinemia (1)
- hyperkalemia (1)
- hypertension (1)
- hypoglycaemia (1)
- hypophosphataemia (1)
- iDILI (1)
- iDrug induced liver injury (1)
- image-based risk modelling (1)
- imaging (1)
- immun (1)
- immune checkpoint (1)
- immune checkpoint inhibitors (1)
- immune defense (1)
- immune evasion (1)
- immune response (1)
- immuno-oncotherapy (1)
- immunoprecipitation (1)
- improvement in quality of life (1)
- in vitro (1)
- in vitro in vivo extrapolation (IVIVE) (1)
- in vitro models (1)
- in vivo model of critical size defects (1)
- independent component analysis (ICA) (1)
- indoor air pollution (1)
- induced membrane (1)
- induction chemotherapy (1)
- inertial motion capture (1)
- infant (1)
- infants (1)
- infectious diseases (1)
- inferior frontal gyrus (1)
- inflammatory bowel disease (1)
- inflammatory cytokines (1)
- inflammatory markers (1)
- inhibitors (1)
- injury (1)
- innate and adaptive immune response (1)
- inner ear therapy (1)
- inositol signaling (1)
- insomnia (1)
- instructional interventions (1)
- insulin resistance (1)
- insulitis (1)
- integrated stress response (1)
- inter-individual variability (1)
- interaction partners (1)
- interactome (1)
- interferon type III (1)
- interleukin-6 (1)
- interleukins (1)
- intervertebral disc (IVD) (1)
- intrinsic drug resistance (1)
- invasion (1)
- invasive mold infection (1)
- inverse dynamics (1)
- investigational (1)
- inflammation (1)
- iron deficiency (1)
- iron overload versus deprivation (1)
- iron supplements (1)
- irradiation (1)
- ischaemia (1)
- isolation (1)
- joint bleeding (1)
- joint loading (1)
- joint moments (1)
- juvenile brain lesion (1)
- kaatsu training (1)
- kallikrein inhibitor (1)
- keratinized mucosa (1)
- ketogenic (1)
- ketone body (1)
- kidney formation (1)
- kidney function (1)
- kinase inhibitors (1)
- kinetic fingerprint (1)
- knee adduction moment (1)
- knee joint (1)
- knee noise (1)
- knee sound (1)
- knockout (1)
- kynureninase (1)
- kynurenine (1)
- lacosamide (1)
- lactate (1)
- lamotrigine (1)
- latent class analysis (1)
- left ventricular non-compaction (1)
- left ventricular trabeculation (1)
- leg alignment (1)
- lentiviral vector (1)
- leukocytes (1)
- leukopenia (1)
- levetiracetam (1)
- lichen extracts (1)
- light microscopy (1)
- limb girdle muscular dystrophy type 2B (LGMD2B) (1)
- lipid (1)
- lipid raft (1)
- lipidomic analysis (1)
- lipocalin-2 (1)
- lipoxin A4 (1)
- liquid PRF (1)
- liquid chromatography–mass spectrometry (1)
- liver fibrosis (1)
- liver transplantation (1)
- liver transplantation center (1)
- local inflammation (1)
- local-field potentials (1)
- locus coeruleus (1)
- long reads (1)
- long-term outcome (1)
- long-term potentiation (1)
- long-term prophylaxis (1)
- long-term success (1)
- long-term survival (1)
- longevity (1)
- longitudinal follow-up after epilepsy surgery (1)
- loss (1)
- low doses (1)
- low-density lipoprotein cholesterol (1)
- low-risk (1)
- lower extremity arterial disease (1)
- lumbago (1)
- lumbalgia (1)
- lumbar spinal canal stenosis (1)
- lumican (1)
- lung disease phenotype (1)
- lymphoma (1)
- lysosomes (1)
- mHealth (1)
- mRNA and protein expression (1)
- macrophage polarization (1)
- magentoencephalography (MEG) (1)
- magnetic resonance imaging (1)
- magnetic resonance imaging of the brain (1)
- maintenance (1)
- major adverse cardiovascular events (1)
- major depression (MD) (1)
- major depressive disorder (MDD) (1)
- mammary carcinomas (1)
- management (1)
- mandatory reporting (1)
- maternal tobacco smoke (1)
- mathematical modeling (1)
- matrikine (1)
- matrix metalloproteinases (1)
- mean diffusivity (1)
- measurement properties (1)
- mechanism of action (1)
- mechanistic oral absorption modeling (1)
- medical training (1)
- medication adherence rate (1)
- melanoma (1)
- membrane potential (1)
- membrane repair (1)
- memory (1)
- memory and learning tests (1)
- mental distress (1)
- mesenchymal stem cell (1)
- mesenchymal stromal/stem cells (1)
- meta-analysis (1)
- metabolic reprogramming (1)
- metabolic syndrome (1)
- metabolism (1)
- miR-142-3p (1)
- miR-181 (1)
- miR-6862-5p (1)
- mice (1)
- micro CT (1)
- microdialysis (1)
- microlesions (1)
- microsurgical treatment (1)
- mid-IR spectroscopy (1)
- migration and invasion (1)
- mini gastric bypass (1)
- minimal clinically important difference (1)
- minimal residual disease (1)
- mir-148a (1)
- mitochondrial antiviral signaling protein (MAVS) (1)
- mitochondrial dysfunction (1)
- mitochondrial metabolism (1)
- mitochondrial morphology (1)
- mitochondrial respiration (1)
- mixed lineage kinase domain-like (1)
- model psychosis (1)
- molecular adaptation (1)
- molecular biology (1)
- molecular dynamics (1)
- molecular switch (1)
- molecular tumor board (1)
- molecular typing (1)
- monoamine oxidase A (1)
- monocyte chemotactic protein 1 (MCP-1) (1)
- mononuclear cell (1)
- monotype abutment (1)
- monsoon (1)
- morphogenesis (1)
- morphological filtering (1)
- morphometry (1)
- mortality (1)
- mortality analysis (1)
- mortality risk (1)
- motivation (1)
- motor control exercise (1)
- mouse (1)
- mouse model (1)
- mouse models (1)
- movement pattern (1)
- movement profile (1)
- multi-network (1)
- multi-task learning (1)
- multimodal complex treatment (1)
- multimorbidity (1)
- multiple trauma (1)
- multitarget drugs (1)
- murine model (1)
- muscle (1)
- muscle disease (1)
- muscular dystrophy (1)
- musculoskeletal (1)
- musculoskeletal inflammation (1)
- musculoskeletal pain (1)
- musculoskeletal radiographs (1)
- mutational antigenic profiling (1)
- myocardial perfusion (1)
- myofascial (1)
- myofascial chains (1)
- myofascial force transmission (1)
- myoferlin (1)
- myotonia congenita (1)
- nanobodies (1)
- nanodiscs (1)
- narrative content analysis (1)
- narrative economics (1)
- narrative medicine (1)
- natriuretic peptide (1)
- natural cytotoxicity (1)
- natural killer cell (1)
- naturalistic sample (1)
- necrosis (1)
- neglect (1)
- negligencia (1)
- neonate (1)
- neonates (1)
- neonatology (1)
- neoplasms (1)
- nerve (1)
- nerve injury (1)
- networks (1)
- neurexin (1)
- neurogenesis (1)
- neurological impairment (1)
- neuronal maturation (1)
- neuropathic pain (1)
- neuropathy (1)
- neurophysiology (1)
- neuropsychology (1)
- neuroticism (1)
- neurovascular bundle preservation (1)
- neutralization (1)
- neutralizing antibodies (1)
- newborn (1)
- newborn screening (1)
- next-generation sequencing (1)
- nitroalkylation (1)
- niños (1)
- non-coding RNAs (1)
- non-malignant hematological diseases (1)
- noninterventional (1)
- noninvasive blood glucose analysis (1)
- nonspecific (1)
- non‐selective beta‐blocker (1)
- nuclear receptor (1)
- nucleotide analogue (1)
- nucleotide metabolism (1)
- nutrient endocytosis (1)
- observational study (1)
- occupational health (1)
- off-pump surgery (1)
- oncogenic signaling (1)
- oncological gastrectomy (1)
- oncological outcome (1)
- one anastomosis gastric bypass (1)
- online information processing (1)
- online reasoning patterns (1)
- online survey (1)
- operative (1)
- optical coherence tomography (1)
- orientation (1)
- orthopaedic patients (1)
- oscillations (1)
- osteoarthritis (1)
- osteogenic sarcoma cells (1)
- osteoimmunological changes (1)
- otoferlin (1)
- ouabain (1)
- outcomes (1)
- outside-in signaling (1)
- ovary (1)
- overweight (1)
- own-face perception (1)
- oxidised lipids (1)
- pacemaker implantation (1)
- pain research (1)
- pain screening (1)
- pancreatic ductal adenocarcinoma (1)
- pancreatic surgery (1)
- parkinson’s disease (1)
- passive immunization (1)
- passive smoke (1)
- patient centered care (1)
- patient preferences (1)
- patient questionnaire (1)
- patient triage (1)
- patient-reported outcome measure (1)
- patient’s decree (1)
- patient’s perspective (1)
- paxilline (1)
- peanut allergy (1)
- pediatric (1)
- pediatric epilepsy (1)
- pediatric eye screening (1)
- pediatrics (1)
- pelvic packing (1)
- pelvic ring fracture (1)
- peptide antibiotics (1)
- peptide transport (1)
- perceptual closure (1)
- performance assessment (1)
- performance tests (1)
- peri-implantitis (1)
- pericytes (1)
- periimplantitis (1)
- perineurium (1)
- periodontal disease progression (1)
- periodontal risk assessment (1)
- periodontal risk calculator (1)
- periodontal risk factors (1)
- perioperative outcome (1)
- perioperative period (1)
- peripheral arterial disease (1)
- peri‐implantitis (1)
- peri‐implantitis therapy (1)
- person-oriented approach (1)
- personalised therapy (1)
- pet rabbit (1)
- phage (1)
- phage display (1)
- phage lysis proteins (1)
- phage therapy (1)
- pharmacogenetics (1)
- pharmacokinetics/pharmacodynamics (PK/PD) (1)
- pharmacoresistance (1)
- phenotype/genotype relation (1)
- phenotypic spectrum (1)
- phosphate (1)
- phosphorus (1)
- photothermal detection (1)
- physical activity counseling (1)
- physical training (1)
- physiologically based pharmacokinetic (PBPK) modeling (1)
- pigs (1)
- placenta (1)
- planimetric measurement (1)
- plasma (1)
- plasma-derived factor VIII concentrate, prophylaxis (1)
- plasmid (1)
- plasticity (1)
- pneumocystis (1)
- point of care (1)
- polo-like kinase 1 (1)
- poly(A)-tail (1)
- polylactide (1)
- polyomavirus (1)
- polypharmacology (1)
- polysomnography (1)
- population dynamics (1)
- portosystemic shunt (1)
- positive organizational e-interventions (1)
- post-caesarean uterus (1)
- post-exercise hypotension (1)
- post-liver transplantation management (1)
- post-traumatic (1)
- posterior fossa tumor (1)
- postmonsoon (1)
- postoperative complications (1)
- postoperative delirium (1)
- posttransnational modification (1)
- posttraumatic inflammation (1)
- posttraumatic stress disorder (1)
- ppi1 (1)
- pre-school asthma (1)
- precision weighting (1)
- prediabetes (1)
- predictive coding (1)
- preschool health examination (1)
- primary biliary cirrhosis (1)
- primary sclerosing cholangitis (1)
- proanthocyanidin (1)
- process mining (1)
- prognostic marker (1)
- prognostic value (1)
- proinflammatory microenvironment (1)
- promotion index (1)
- prophylactic vaccine (1)
- prophylaxis (1)
- proprotein convertase subtilisin/kexin type 9 inhibition (1)
- prostate volume (1)
- protease inhibitor (1)
- protein quality control (1)
- protein turnover (1)
- proteoglycan (1)
- proximal tubule (1)
- pseudokinase (1)
- psoriatic arthritis (1)
- psychischer Stress (1)
- psycho-oncology (1)
- psychology (1)
- psychosocial adjustment (1)
- public health department (1)
- public mental health (1)
- pupillometry (1)
- qRT-PCR (1)
- qRT-PCR detection (1)
- quality (1)
- quality of care (1)
- quantitative MRT (1)
- quantitative proteomics (1)
- quantitative sensory testing (1)
- quantum cascade laser (QCL) (1)
- questionnaire (1)
- radiation oncology (1)
- radical prostatectomy (1)
- radioimmunotherapy (1)
- radiomic (1)
- radiosensitization (1)
- radiotherapy (1)
- radon therapy (1)
- range of motion (1)
- rare disease (1)
- rare diseases (1)
- rare variants (1)
- rat femur critical size defect (1)
- rct (1)
- re-osseointegration (1)
- re-transplantation (1)
- reaction (1)
- reaction time (1)
- readmission rates (1)
- receptor for advanced glycation end product (RAGE) (1)
- recombinant vesicular stomatitis virus‐Zaire ebolavirus (1)
- regioisomers (1)
- regulatory T cell (1)
- regulatory T cells (1)
- regulatory T helper cells (1)
- rehabilitation (1)
- relapsing fever (1)
- relaxometry (1)
- reliable change index (1)
- remodelling (1)
- renal cell cancer (1)
- renal transplantation (1)
- renal tubular cells (1)
- renal tubular epithelial cells (1)
- repeat biopsy (1)
- repeated (1)
- reperfusion injury (1)
- repetition suppression (RS) (1)
- repetitive firing (1)
- replicative fitness (1)
- repsonse process patterns (1)
- requirements analysis (1)
- resective surgery (1)
- resistance (1)
- resistance mutation (1)
- resolution (1)
- resolution of inflammation (1)
- resonance (1)
- resting EEG (1)
- reticulocyte haemoglobin (1)
- retinal (1)
- retinoid X receptor (1)
- rhabdomyosarcoma (1)
- rheumatoid arthritis (1)
- rhodopsin (1)
- ridge preservation (1)
- right heart catheter (1)
- risk factor (1)
- risk score (1)
- rotational thromboelastometry (1)
- sCD163 (1)
- sCD206 (1)
- safety (1)
- sarcoma (1)
- sarcopenia (1)
- scanner noise (1)
- scavenger receptor (1)
- sciatic nerve (1)
- second-hand smoke (1)
- seizures (1)
- selection (1)
- selective autophagy receptor (1)
- self‐expanding (1)
- sensorimotor (1)
- sensory coding (1)
- sensory neuropathy (1)
- serine protease (NS3-4A) (1)
- serology (1)
- serum (1)
- severe acute respiratory syndrome coronavirus (1)
- severe asthma (1)
- severe congenital neutropenia (1)
- severely injured (1)
- sex (1)
- shock filter (1)
- short linear motifs (SLiMs) (1)
- shrinkage (1)
- shunt (1)
- sialitis (1)
- sickle cell anemia (1)
- signaling (1)
- skeletal muscle (1)
- sleepiness (1)
- small molecule inhibitor (1)
- smoking in pregnancy (1)
- social determinants (1)
- social isolation (1)
- socioeconomic status (1)
- soft drinks (1)
- soluble MICA (1)
- sonography (1)
- sparse imaging (1)
- spatial learning (1)
- specialized pro-resolving lipid mediators (SPMs) (1)
- specific learning disorder (1)
- sphingosine 1-phoshate (1)
- sphingosine 1-phosphate antagonistst/inhibitors (1)
- sphingosine 1-phosphate metabolism (1)
- sphingosine 1-phosphate signaling (1)
- sphingosine kinase (1)
- sphingosine-1-phosphate (1)
- spiral ganglion cells (1)
- spirochetes (1)
- spirometry (1)
- spontaneous portosystemic shunt (1)
- sports (1)
- sports performance (1)
- spreading (1)
- squamous cell carcinoma (1)
- stabilization (1)
- standardization (1)
- standardized regression-based change norms (1)
- starvation (1)
- steady-state condition (1)
- stearic acid (1)
- steatosis (1)
- stem cell transplantation (1)
- stem cells (1)
- steroid control of aging (1)
- stiripentol (1)
- strength training (1)
- streptozotocin (1)
- stress response (1)
- stretching (1)
- stromal-derived factor 1 (1)
- structural biology (1)
- structure constraints (1)
- structure–activity relationships (1)
- substance abuse disorder (1)
- suicidality (1)
- suicide (1)
- supervision (1)
- supervisión (1)
- supplementary motor area (1)
- supportive periodontal therapy (1)
- suprapubic catheter (1)
- surfactant (1)
- surgical margin (1)
- surgical procedures (1)
- swallowing (1)
- sympathicus (1)
- symptoms (1)
- synaesthesia (1)
- synaptic plasticity (1)
- synaptic scaling (1)
- synergistic interaction (1)
- synovium (1)
- synuclein (1)
- systematic biopsy (1)
- systematic scoping review (1)
- tailored treatment schedule (1)
- talent development (1)
- talent identification (1)
- targeted biopsy (1)
- targeted therapy (1)
- targeting (1)
- tauopathies (1)
- tauopathy (1)
- tea (1)
- telemedicine (1)
- tension type headache (1)
- terapia cognitivo conductual enfocada en trauma (1)
- test protocol (1)
- testis (1)
- tetrahydrocannabinol (1)
- thalassemia (1)
- therapy monitoring (1)
- therapy resistance (1)
- thiazolidine and perhydrothiazine derivatives of aldophosphamide and I-aldophosphamide (1)
- third (1)
- three-dimensional analysis (1)
- three‐dimensional analysis (1)
- thrombopenia (1)
- thrombotic microangiopathy (1)
- thrombotic thrombocytopenic purpura (1)
- tick (1)
- time-lapse imaging (1)
- tissue slice co-cultures (1)
- tobacco control (1)
- tobacco products (1)
- toc64 (1)
- tooth (1)
- tooth autotransplantation (1)
- tooth loss (1)
- tooth transplantation (1)
- total hip replacement (1)
- tracking (1)
- traditional Chinese medicine (1)
- traffic accident (1)
- trafficking (1)
- training effects (1)
- transcatheter aortic valve replacement (TAVR) (1)
- transcatheter aortic valve replacement (TAVR), aortic valve stenosis (AS) (1)
- transcriptomics (1)
- transferrin (1)
- transforming growth factor-β (1)
- transfusion (1)
- transgenically augmented CAR NK cell (1)
- transjugular intrahepatic portosystemic shunt (TIPS) (1)
- transjugular portosystemic intrahepatic (1)
- translational medical research (1)
- translational medicine (1)
- translational reseach (1)
- translatome (1)
- translocon (1)
- transmission routes (1)
- transportation (1)
- transrectal prostate biopsy (1)
- transurethral catheter (1)
- transverse axis (1)
- trauma (1)
- trauma registry (1)
- traumafocused cognitive behavioural therapy (1)
- traumatic brain injury (1)
- traumatic brain injury (TBI) (1)
- traumaticbraininjury(TBI) (1)
- treatment-related changes (1)
- trigeminal pain (1)
- trophoblast (1)
- tryptophan (1)
- tumor adhesion (1)
- tumor angiogenesis (1)
- tumor hypoxia (1)
- tumor infiltrating lymphocytes (1)
- tumor invasion (1)
- tumor migration (1)
- tumor pain (1)
- tumor perfusion (1)
- tumor stroma (1)
- tumor xenograft (1)
- tumor-associated macrophages (1)
- type 1 diabetes (1)
- type 2 diabetes (1)
- type-1-diabetes (1)
- tyrosinase inhibitor (1)
- tyrosine kinase inhibitor (1)
- tyrosine kinase inhibitors (1)
- tyrosine kinase inhibitors. (1)
- tyrosine kinase receptor signaling (1)
- ubiquitin (1)
- ubiquitin hydrolase (1)
- ubiquitin receptor (1)
- ultrasonic cleaning (1)
- ultrasound (1)
- unanticipated (1)
- unconventional T cell (1)
- unilateral hip osteoarthritis (1)
- unspecific low back pain (1)
- urethral stricture (1)
- urethroplasty (1)
- urinary tract development (1)
- uterine wall (1)
- vaccination (1)
- vacuuming (1)
- valproic acid (1)
- value frameworks (1)
- variability (1)
- variable silent delay (1)
- vascular endothelial growth factor receptor (1)
- vascular surgery (1)
- vector (1)
- venous occlusion (1)
- ventralis intermedius nucleus (1)
- venturesomeness (1)
- vertical transmission (1)
- vestibular schwannoma (1)
- vibroarthrographic (1)
- vigilance (1)
- vincristine (1)
- viral infection (1)
- viruses (1)
- vision (1)
- visual attention (1)
- visual priming (1)
- vitamin B deficiency (1)
- vitamin B12 (1)
- vitamin D (1)
- vitamin D deficiency (1)
- vitamin D metabolites (1)
- vitamin k antagonists (1)
- volatile sedation (1)
- von Willebrand diseases (1)
- waiting time (1)
- walking (1)
- weakly supervised learning (1)
- weight loss (1)
- wheezing (1)
- white matter hyperintensity (1)
- whole abdominal radiotherapy (1)
- whole genome sequencing (1)
- whole slide image (1)
- working memory (1)
- workplace health promotion (1)
- xenograft (1)
- yellow flags (1)
- youth football (1)
- zebrafish development (1)
- Öffentlichkeit (1)
- Übertragungswege (1)
- ΔNp63 (1)
- α-amylase inhibitor (1)
- α-particles (1)
- γ‐H2AX (1)
- fibrogenesis (1)
- fingolimod (1)
Institute
- Medizin (732)
- Biochemie, Chemie und Pharmazie (41)
- Biowissenschaften (22)
- Frankfurt Institute for Advanced Studies (FIAS) (21)
- Sportwissenschaften (21)
- MPI für Hirnforschung (14)
- Präsidium (14)
- Biochemie und Chemie (11)
- Psychologie und Sportwissenschaften (11)
- Ernst Strüngmann Institut (9)
Neuropathic pain, a form of chronic pain, is a steadily rising health problem due to health costs and increasing numbers of patients. Neuropathic pain conditions arise upon metabolic disorders, infections, chemotherapeutic treatment, trauma or nerve injury. Especially nerve injury induced neuropathic pain is characterized by spontaneous or ongoing pain due to neuroimmune interactions. Thereby, inflammatory mediators, released by the injured nerve, recruit to and activate immune cells at the site of injury. Those mediators further activate transient receptor potential vanilloid 1 (TRPV1), a known channel involved in pain perception, or bind to G-protein coupled receptors (GPCR) in peripheral nerve endings. The following activated second messenger signaling pathways lead to sensitization of TRPV1. One of those GPCRs is G2A.
The overall aim of this thesis was to investigate the role of G2A in nerve-injury induced neuropathic pain. For this, the common mouse model of nerve-injury induced neuropathic pain, the spared-nerve injury, was used. As measurements with dynamic plantar aesthesiometer showed, G2A-deficiency leads to reduced mechanical hypersensitivity. Upon analysis with FACS, ELISA and Luminex a reduced number of macrophages and neutrophils at the injured nerve, as well as less inflammatory mediators (TNFα, IL-6, VEGF) in G2A-deficient animals was observed. In dorsal root ganglia (DRGs) there was only a reduced number of macrophages and less IL-12 observed in G2A-deficient animals. Additionally, in wild-type mice, G2A agonist 9-HODE was elevated at the injured nerve, as a LC-MS/MS analysis showed.
To investigate the underlying pathways of G2A-9-HODE signaling, a proteom screen was performed. This screen revealed upregulation of multiple proteins involved in migration in wild-type macrophages. Additionally, Ca-Imaging and transwell migration assays showed that the G2A antagonist G2A11, had desensitizing effects on DRG neurons and inhibited macrophage migration.
Overall, the results suggest that loss of G2A has dual effects. On the one hand loss of G2A is antinociceptive. On the other hand, G2A-deficiency leads to reduced inflammation, suggesting G2A as promising target in treatment of neuropathic pain. Here, an antagonist had inhibitory effects on the migration and the sensitization.
Hintergrund: Patienten, die präoperativ an einer eisendefizitären Erythropoese (IDE) oder Anämie leiden, haben unabhängig von anderen Erkrankungen ein erhöhtes Risiko für postoperative Morbidität. Ein Eisenmangel ist der häufigste Grund für eine Anämie und kann, wenn er frühzeitig diagnostiziert wird, effizient mittels Eisensubstitution behandelt werden. Zink-Protoporphyrin (ZnPP) ist im Vergleich zu klassischen Parametern wie Ferritin ein vielversprechender Parameter, um eine IDE zu diagnostizieren. Bisher wurde der Parameter im Blut gemessen. Nun soll geprüft werden, ob eine nicht-invasive Messung valide Ergebnisse liefert.
Methoden: Von März 2017 bis April 2018 wurden am Universitätsklinikum Frankfurt Patienten, die für eine Operation mit einem erwarteten Blutverlust von >10% geplant waren, auf eine IDE untersucht. Die Messung von nicht-invasivem ZnPP (ZnPP-NI) wurde mit der ZnPP-Referenz-Messung des ZnPP/Häm-Verhältnisses mittels Hochleistungsflüssigchromatographie (ZnPP-HPLC) verglichen. Die analytische Performance beim Nachweis einer IDE wurde mit im Blut gemessenen klassischen Eisenstatusparameter (Ferritin, Transferrinsättigung [TSAT], löslicher Transferrinrezeptor [sTfR] und sTfR-Index [sTfR-F]) verglichen.
Ergebnis: In dieser prospektiven Studie konnten 285 chirurgische Patienten präoperativ untersucht werden. Die Limits of Agreement zwischen ZnPP-NI und ZnPP-HPLC betrugen 20,3 μmol/mol Häm (95% -Konfidenzintervall 18,0-21,3; Akzeptanzkriterien 24,4 μmol/mol Häm; absolute Bias -0,3 μmol/mol Häm). Die analytische Performance zum Nachweis einer IDE der im Blut gemessenen Parameter war: ZnPP-HPLC (0,95), sTfR (0,90), sTfR-F (0,89), ZnPP-NI (0,88), TSAT (0,87) und Ferritin (0,65).
Fazit: Beim Nachweis einer IDE ist ZnPP-NI besser geeignet als Ferritin und vergleichbar valide wie TSAT. Der Vergleich mit einem Multiparameter-Index-Test ergab, dass ZnPP-NI von ≤40 μmol/mol Häm den Ausschluss einer IDE ermöglicht und ein Wert von ≥65 μmol/mol Häm eine IDE wahrscheinlich macht. ZnPP-NI kann daher für eine schnelle Erstbewertung in der IDE-Diagnostik und im Anämie Management ohne Blutentnahme verwendet werden.
Cancer cells, including leukemic cells, can react to therapeutic treatment by altering their metabolic phenotype (“metabolic reprogramming”) to keep their accelerated proliferative state, eventually becoming resistant to the treatment. There is an increasing amount of evidence indicating that metabolic reprogramming is one of the key mechanisms of acquisition of drug resistance by cancer cells. In agreement, several metabolic studies targeting leukaemia and specifically acute myeloid leukaemia (AML) and chronic myeloid leukaemia (CML), have been conducted over the last decades. However, there is still a lack of understanding the metabolic features of both AML and CML leukaemia specially in the acquisition of drug resistance, that is needed for unveiling novel and effective treatments for resistant and non-resistant patients. Therefore, the main objective of this thesis was to investigate the rewiring of cell metabolism occurring in the process of acquisition of resistance to conventional therapeutic treatments in AML and CML malignancies. Next, by revealing this metabolic rewiring, we intended to highlight potential metabolic and non-metabolic targets that could be exploited to overcome resistance to treatments. To this end, we have performed a comprehensive and comparative multi-OMIC study to analyse the links between the metabolic reprogramming and the resistance acquisition of THP-1 and HL-60 AML cell models sensitive or resistant to cytarabine (AraC) and doxorubicin (Dox), and of KU812 CML cell model sensitive or resistant to imatinib, all under normoxic (21% O2) and hypoxic (1% O2) conditions. The results of this thesis are divided into two chapters. On the one hand, in Chapter 1, the multi-OMIC study performed in AML parental and resistant cells unveiled that the acquisition of AraC resistance causes the reprogramming of the glucose metabolism of THP-1 and HL-60 cells by increasing the glycolytic flux whereas it is not associated with an alteration in the mitochondrial respiration. Moreover, our results also exhibited a possible disfunction of ETC complex I as well as alterations in glutamine and serine-glycine-1C metabolism in AML cells that display a more active mitochondrial metabolism. Moreover, we have also identified that the acquisition of Dox resistance causes alterations in the glucose and amino acid metabolism. Importantly, we have observed an important loss of mitochondrial respiration capacity of AML cells resistant to Dox chemotherapeutic drug, which constitutes a potential metabolic vulnerability that can be exploited for the treatment of AML patients resistant to Dox. On the other hand, in Chapter 2 is shown that the acquisition of imatinib resistance causes the reprogramming of glucose metabolism by enhancing the glycolytic flux, PPP, and glycogen metabolism, thus highlighting these metabolic pathways as potential metabolic weaknesses of KU812 cells resistant to imatinib. Moreover, we have observed a high metabolic plasticity of KU812 cells resistant to imatinib which includes the orchestration of many metabolic routes associated with the amino acid metabolism. Importantly, the CML multi-OMIC study has also unveiled an enhanced mitochondrial respiration capacity, which constitutes another potential vulnerability that can be exploited to overcome imatinib resistance. Finally, both AML and CML multi-OMIC studies have allowed us to propose and/or validate different metabolic and non-metabolic targets. In this regard, in this thesis we have identified and validated a battery of single-hit inhibitions that were able to reduce the cell viability of both parental and resistant AML and CML cells. Finally, we have confirmed that the repurposing of Dox chemotherapeutic drug counteracts the imatinib resistance in the KU812 cells resistant to imatinib.
Das PCOS ist die häufigste Endokrinopathie fertiler Frauen, die mit Infertilität und Metabolischem Syndrom ernst zu nehmende und belastende Konsequenzen haben kann. Vor dem Hintergrund einer bis heute teilweise unklaren Ätiopathogenese hat das PCOS umfassende Auswirkungen auf den Metabolismus und die Reproduktion. Aufgrund der phänotypischen Variabilität ist die Festlegung einheitlicher diagnostischer Kriterien ständiges Thema in der PCOS-Forschung. Die Rotterdam-Kriterien gelten aktuell als angemessenste Definition. Die Einführung einer aktuali- sierten Nomenklatur zur Optimierung der Diagnosefindung wird diskutiert. Die Therapie beläuft sich bisher auf symptomatische Ansätze.
Ziel dieser Arbeit war es, erstmals eine Analyse der weltweiten Forschung zum PCOS mittels szientometrischer Parameter durchzuführen. Die Erfassung der Daten aus dem WoS belief sich auf die Jahre 1900 – 2015 und ergab 6.262 Artikel zum Thema PCOS.
Die meisten Publikationen kamen aus den USA an erster, Großbritannien an zweiter und Italien an dritter Stelle. Diese drei Länder erhielten in gleicher Platzierung die meisten Zitierungen und erreichten die höchsten modifizierten h-Indizes. Bei Betrachtung der Zr standen jedoch die Niederlande aufgrund der dort veröffentlichten Rotterdam-Kriterien an erster Stelle. Im Verhältnis zur Einwohnerzahl publizierte Griechenland die meisten Artikel, gefolgt von Finnland und Slowenien. Bei Erstellung eines Quotienten aus Artikelanzahl und BIP lag Serbien vor Griechenland und Slowenien. Bezüglich der Artikel pro BIP p.c. fiel China auf den ersten Rang, danach die Türkei und die USA.
Bei den Fachzeitschriften rangierte das Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism bezüglich des IF, der Zr und der Anzahl der Zitierungen an erster Stelle. Fertility & Sterility publizierte über die Zeit die meisten Artikel zum Thema PCOS und erlangte die zweithöchste Zahl an Zitierungen.
Die chronologische Analyse zeigt eine Abnahme der Zuteilung von Artikeln zum Fachgebiet Obstetrics & Gynecology und eine Zunahme von Reproductive Biology, während Endocrinology & Metabolism einen gleichbleibenden Anteil hat. Der Anteil kleinerer Fächer wie Research & Experimental, Nutrition & Dietetics und Pharmacy nimmt über die letzten zehn Jahre zu.
Bezüglich der Anzahl an Institutionen liegen die Türkei und Großbritannien auf Platz zwei und drei hinter den USA. Die produktivsten Forschungseinrichtungen sind die University of London, die Pennsylvania State University und die University of Athens. In der italienischen Forschungsgemeinde finden sich die meisten interinstitutionellen Kooperationen.
Die meisten Artikel, auch in Erst- und Koautorenschaft, hat R.S.Legro publiziert. S. Franks führt die Liste der Seniorautoren an. A. Dunaif erreicht bei Zitierungen, Zitationsrate und modifiziertem h-Index herausragende Werte. Wie schon bei den Institutionen liegen italienische Autoren bei der Kooperationsanalyse vorne. Unter den zehn produktionsstärksten Institutions- kooperationen finden sich mit einer griechischen und einer US-amerikanischen Liaison nur zwei nicht italienischen Ursprungs. Zum Zitierverhalten ist zu sagen, dass fast 50 % der Zitierungen Selbstzitierungen sind.
Generell dominieren Männer noch die Welt der Wissenschaft. Dies ist, in Bezug auf die PCOS-Forschung, zu jedem Zeitpunkt so gewesen und spiegelt sich bis heute in den Analysen wider. Seit 2008 ist allerdings eine Annäherung der Werte zu beobachten.
Es kristallisiert sich die Notwendigkeit einer klaren Definition und aktualisierter Nomenklatur des PCOS heraus, um die leicht stagnierende Forschung des komplexen Krankheitsbildes, dessen Ätiopathogenese nicht zur Gänze erklärt ist, anzustoßen. Überraschenderweise treten Nationen wie die Türkei, Griechenland und der Iran bei den Analysen hervor und reichen mit Produktivität und Resonanz an Staaten wie die USA und Großbritannien heran, übertreffen sie mitunter. Dies ist möglicherweise nationalen Besonderheiten, wie erhöhter Prävalenz des Syndroms bzw. erhöhtem sozialen Druck durch das Kardinalsymptom der Infertilität in diesen Ländern, geschuldet. Eine Dominanz an weiblichen Forscherinnen zeigt sich überdies im Iran und ist sonst in nur wenigen Ländern, darunter die USA, zu finden. Männliche Vorherrschaft ist also weniger an bestimmte Regionen, als vielmehr an nationale Strukturen gebunden.
Covid stories from East Africa and beyond : lived experiences and forward-looking reflections
(2020)
The coronavirus has rattled humanity, tested resolve and determination, and redefined normalcy. This compelling collection of 29 short stories and essays brings together the lived experiences of covid19 through a diversity of voices from across the African continent. The stories highlight challenges, new opportunities, and ultimately the deep resilience of Africans and their communities. Bringing into conversation the perspectives of laypeople, academics, professionals, domestic workers, youth, and children, the volume is a window into the myriad ways in which people have confronted, adapted to, and sought to tackle the coronavirus and its trail of problems. The experiences of the most vulnerable are specifically explored, and systemic changes and preliminary shifts towards a new global order are addressed. Laughter as a coping mechanism is a thread throughout.
Das Mammakarzinom ist die häufigste Krebserkrankung der Frau. Aufgrund der zu ver-zeichnenden steigenden Erkrankungs- als auch Überlebensraten werden stetig mehr Frauen mit der Diagnose Brustkrebs und ihren Folgen konfrontiert. Seit den 1990er Jah-ren wird eine kognitive Dysfunktion von Patientinnen nach Krebstherapie in der For-schung diskutiert, wobei die Hintergründe und Zusammenhänge dieses Phänomens bis heute strittig sind. Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung der kognitiven Leistungsfä-higkeit mit einem Fokus auf Aufmerksamkeitsleistungen vor und nach einer adjuvanten Krebstherapie. In diesem Zusammenhang soll besonders der Einfluss von psychischem Stress auf die Aufmerksamkeit und ferner auch die subjektive kognitive Leistungsfähig-keit von Brustkrebspatientinnen beleuchtet werden.
Dazu wurde die Aufmerksamkeitsfähigkeit von 20 Patientinnen, die in der Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Frankfurt am Main ange-bunden waren, zu jeweils zwei Messzeitpunkten anhand einer neuropsychologischen Testbatterie (Trail-Making Test, NeuroCogFX) untersucht. Die erste Messung erfolgte vor Therapieeinleitung, eine zweite Messung nach Beendigung einer adjuvanten Krebs-therapie. Gleichzeitig wurden Werte zu Depressivität, Angst, krankheitsbezogener Le-bensqualität und der kognitiven Funktionsfähigkeit mittels verschiedener Fragebögen (HADS, EORTC-QLQ C30, EORTC-QLQ BR23) erhoben. Eine Kontrollgruppe von gesunden Probandinnen (N=13) wurde nach den gleichen Vorgaben untersucht.
30% der Patientinnen hatten eine kombinierte Chemotherapie erhalten, eine Radiatio war bei 70% und eine antihormonelle Therapie bei 75% erfolgt. Die Testungen der Pati-entinnen fanden im Mittel 12 (SD 15,4) Tage nach OP statt. Die T2-Messungen erfolg-ten im Mittel 10,3 (SD: 3,2) Monate nach den T1-Messungen für Patientinnen und 7,3 (SD: 1,8) Monate für Kontrollprobandinnen. Alter, IQ und Bildungsniveau waren zwi-schen beiden Gruppen gleich, Unterschiede zeigten sich hinsichtlich der BMI- Werte und der sportlichen Aktivität. Es zeigten sich weder zum ersten noch zum zweiten Messzeitpunkt signifikante Unterschiede der Aufmerksamkeitsleistungen zwischen Pati-entinnen und der Kontrollgruppe. Unterschiede fanden sich lediglich zwischen beiden Zeitpunkten in der einfachen Reaktionszeit mit schlechteren Testleistungen während T2 sowie im TMT Teil B mit besseren Ergebnissen während T2 für beide Gruppen. Hoch-signifikant unterschieden sich dagegen Patientinnen von der Kontrollgruppe mit schlechteren Werten hinsichtlich Angst und Depression, der Lebensqualität sowie der empfundenen kognitiven Funktionen. Dabei war keine signifikante Veränderung der Werte zwischen T1 und T2 messbar. Eine Korrelation zwischen aufmerksamkeitsbezo-genen Testleistungen und psychischem Stress bestand nicht, weiterhin fand sich kein Zusammenhang zwischen subjektiver kognitiver Leistungsfähigkeit und objektiven Testergebnissen. Hochsignifikant korrelierten dagegen schlechtere Werte der subjektiven kognitiven Fähigkeiten mit erhöhten Werten für Angst und Depression.
Auf Grundlage dieser Arbeit lässt sich kein relevanter Einfluss einer adjuvanten Krebs-therapie auf die Aufmerksamkeitsleistungen ableiten. Die Ergebnisse belegen aber signi-fikant erhöhte Werte für Depression und Angst von Brustkrebspatientinnen und den Einfluss von erhöhtem psychischem Stress auf die subjektive kognitive Funktionsfähig-keit. Diesbezüglich sollten zukünftige Behandlungsstrategien auch die subjektive kogni-tive Funktionsfähigkeit und in diesem Zusammenhang auch die spezifische Therapie von psychischem Stress in den Fokus rücken.
Die afrikanische Schlafkrankheit (HAT), übertragen durch die Tsetse Fliege und ausgelöst durch den einzelligen Parasit Trypanosoma brucei, wird vor über 100 Jahren entdeckt. Diese unbehandelt immer tödlich verlaufende Erkrankung zählt zu den Neglected Tropical Diseases. Es existiert keine Impfung und die Behandlung ist nebenwirkungsreich. Das weltweite Forschungsaufkommen zu diesem Thema wird von 1900 bis 2016 anhand von Metadaten untersucht, die aus dem Web of Science Core Collection (Clarivate Analytics) extrahiert wurden. Die 5079 Publikationen werden mittels bibliometrischer Parameter ausgewertet. Diese umfassen chronologische Publikationsparameter, Analysen der Länder, Institutionen, Autoren, Fachzeitschriften, Fachbereiche, Kooperationen und Geschlechterparität. Die Analyse zeigt ein aufkommendes Forschungsinteresse der Kolonialmächte Anfang des 20. Jahrhunderts in den okkupierten Koloniegebieten Afrikas. Zu dem Zeitpunkt als der Erreger entdeckt wird, grassiert eine Epidemie der Ost-und Westafrikanischen Schlafkrankheit. Mit Beginn des Ersten Weltkrieges brechen die Publikationszahlen ein. Erst ab den 1970ern steigen die Artikelzahlen kontinuierlich. Die Vernachlässigung der Erkrankung resultiert in einer Epidemie mit geschätzt 300.000 Fällen (1998). In den letzten Jahren verringerte sich die Anzahl der Neuinfektionen erheblich, im Jahr 2016 werden 2184 Fälle gemeldet. Zwischen 1964 und 2013 kommt es zu einer mehr als 11-fachen Steigerung der Publikationen. Ab 1980 nehmen die Zitierungen sprunghaft zu, wahrscheinlich konnten viele neue Erkenntnisse aufgrund der hohen Prävalenz gewonnen werden. Der meistzitierte und produktivste Fachbereich ist die Biochemistry and Molecular Biology. Der Anteil Pharmacology and Pharmacy nimmt kontinuierlich zu. Die Popularität könnte auf 2 Faktoren zurückgeführt werden, den steigenden Bedarf an neuen Medikamenten und den Einfluss der WHO. 2009 wird NECT als Kombinationstherapie zugelassen, 2018 folgt Fexinidazole. Das durchschnittliche Literaturverzeichnis vergrößert sich, ebenso die Forschungsgruppen, denn die durchschnittliche Autorenzahl steigt von 2,5 (1975) auf 8,03 (2014). Die Zahl der internationalen Kooperationsartikel wird innerhalb der letzten 30 Jahre versechsfacht. Die publikationsstärkste Nation ist die USA, gefolgt von
Großbritannien, weiteren westeuropäischen Staaten sowie Kenia und Nigeria. 36% der 25 produktivsten Länder sind afrikanische. Gemessen an ihren ökonomischen Daten ist die Forschungsleistung extrem hoch. Unter den 15 produktivsten Institutionen ist als einziges afrikanisches das International Livestock Research Institut (Nairobi) vertreten. Diese Forschungseinrichtung wird durch Stiftungen wie Wellcome Trust finanziell unterstützt, welche bei mehreren hundert Publikationen als Funding Agency dient. Zwei weitere außeruniversitäre Institutionen zählen zu den produktivsten: Das Center of Infectious Disease Research (USA) sowie das Institute of Tropical Medicine Antwerp (Belgien). Die zehn produktivsten Länderkooperationen finden innereuropäisch oder mit den USA statt, darunter existiert eine europäisch-afrikanische Kollaboration (ITM Antwerp, Ministry for für Public Health (DR Kongo)). Bei Analyse der europäisch-afrikanischen Kooperationen fällt auf, dass diese mit der ehemaligen Kolonialpolitik korrelieren könnten. Die meisten afrikanischen Nationen publizieren in Kooperationen, eine Ausnahme bildet Nigeria. Sie veröffentlichen nur 18,7% der Artikel in Zusammenarbeit. Sie sind das Land mit dem höchsten BIP der ausgewerteten afrikanischen Nationen. Der produktivste Autor ist E. Pays der an der Université Libre de Bruxelles forscht. Der meistzitierte Autor G.A.M. Cross von der Rockefeller University ist Verfasser von zwei der meistzitierten Artikel. Die erfolgreichsten Wissenschaftler stehen eher am Ende ihrer Karriere und fungieren meist als Letztautoren und als Leiter einer Einrichtung. Obwohl in den letzten Jahren eine zunehmende Geschlechterparität auf dem Forschungsgebiet identifiziert werden konnte, ist die Chancengleichheit für Frauen abhängig vom Land. In Brasilien überwiegt als einzige Nation der Anteil weiblicher Autoren, während Japan den geringsten Frauenanteil besitzt. 11,2% der Artikel erscheinen in der Fachzeitschrift Molecular and Biochemical Parasitology und deckt somit die beiden meistzugewiesenen Themenfelder ab. Infektiöse Erkrankungen, die vor allem Drittweltländer mit geringen finanziellen Möglichkeiten betreffen, müssen im Interesse der Weltgemeinschaft weiter intensiv erforscht werden. Um dies zu ermöglichen ist eine Finanzierung und Stärkung der Wissenschaft in den betroffenen Ländern vor Ort nötig.
Background: In clinical practice range of motion (RoM) is usually assessed with low-cost devices such as a tape measure (TM) or a digital inclinometer (DI). However, the intra- and inter-rater reliability of typical RoM tests differ, which impairs the evaluation of therapy progress. More objective and reliable kinematic data can be obtained with the inertial motion capture system (IMC) by Xsens. The aim of this study was to obtain the intra- and inter-rater reliability of the TM, DI and IMC methods in five RoM tests: modified Thomas test (DI), shoulder test modified after Janda (DI), retroflexion of the trunk modified after Janda (DI), lateral inclination (TM) and fingertip-to-floor test (TM).
Methods: Two raters executed the RoM tests (TM or DI) in a randomized order on 22 healthy individuals while, simultaneously, the IMC data (Xsens MVN) was collected. After 15 warm-up repetitions, each rater recorded five measurements.
Findings: Intra-rater reliabilities were (almost) perfect for tests in all three devices (ICCs 0.886–0.996). Inter-rater reliability was substantial to (almost) perfect in the DI (ICCs 0.71–0.87) and the IMC methods (ICCs 0.61–0.993) and (almost) perfect in the TM methods (ICCs 0.923–0.961). The measurement error (ME) for the tests measured in degree (°) was 0.9–3.3° for the DI methods and 0.5–1.2° for the IMC approaches. In the tests measured in centimeters the ME was 0.5–1.3cm for the TM methods and 0.6–2.7cm for the IMC methods. Pearson correlations between the results of the DI or the TM respectively with the IMC results were significant in all tests except for the shoulder test on the right body side (r = 0.41–0.81).
Interpretation: Measurement repetitions of either one or multiple trained raters can be considered reliable in all three devices.
Three AKT serine/threonine kinase isoforms (AKT1/AKT2/AKT3) mediate proliferation, metabolism, differentiation and anti-apoptotic signals. AKT isoforms are activated down- stream of PI3-kinase and also by PI3-kinase independent mechanisms. Mutations in the lipid phosphatase PTEN and PI3-kinase that increase PIP3 levels increase AKT signaling in a large proportion of human cancers. AKT and other AGC kinases possess a regulatory mechanism that relies on a conserved hydrophobic motif (HM) C-terminal to the catalytic core. In AKT, the HM is contiguous to the serine 473 and two other newly discovered (serine 477 and tyrosine 479) regulatory phosphorylation sites. In AKT genes, this regulatory HM region is encoded in the final exon. We identified a splice variant of AKT2 (AKT2-13a), which contains an alternative final exon and lacks the HM regulatory site. We validated the presence of mRNA for this AKT2-13a splice variant in different tissues, and the presence of AKT2-13a protein in extracts from HEK293 cells. When overexpressed in HEK293 cells, AKT2-13a is phosphorylated at the activation loop and at the zipper/turn motif phosphoryla- tion sites but has reduced specific activity. Analysis of the human transcriptome correspond- ing to other AGC kinases revealed that all three AKT isoforms express alternative transcripts lacking the HM regulatory motif, which was not the case for SGK1-3, S6K1-2, and classical, novel and atypical PKC isoforms. The transcripts of splice variants of Akt1-3 excluding the HM regulatory region could lead to expression of deregulated forms of AKT.
Objectives: Multidrug-resistant organisms (MDRO) are considered an emerging threat worldwide. Data covering the clinical impact of MDRO colonization in patients with solid malignancies, however, is widely missing. We sought to determine the impact of MDRO colonization in patients who have been diagnosed with Non-small cell lung cancer (NSCLC) who are at known high-risk for invasive infections.
Materials and methods: Patients who were screened for MDRO colonization within a 90-day period after NSCLC diagnosis of all stages were included in this single-center retrospective study.
Results: Two hundred and ninety-five patients were included of whom 24 patients (8.1%) were screened positive for MDRO colonization (MDROpos) at first diagnosis. Enterobacterales were by far the most frequent MDRO detected with a proportion of 79.2% (19/24). MDRO colonization was present across all disease stages and more present in patients with concomitant diabetes mellitus. Median overall survival was significantly inferior in the MDROpos study group with a median OS of 7.8 months (95% CI, 0.0–19.9 months) compared to a median OS of 23.9 months (95% CI, 17.6–30.1 months) in the MDROneg group in univariate (p = 0.036) and multivariate analysis (P = 0.02). Exploratory analyses suggest a higher rate of non-cancer-related-mortality in MDROpos patients compared to MDROneg patients (p = 0.002) with an increased rate of fatal infections in MDROpos patients (p = 0.0002).
Conclusions: MDRO colonization is an independent risk factor for inferior OS in patients diagnosed with NSCLC due to a higher rate of fatal infections. Empirical antibiotic treatment approaches should cover formerly detected MDR commensals in cases of (suspected) invasive infections.
Onkogene RAS-Mutationen zählen mit einem Vorkommen von ca. 25% zu häufigen Genmutationen in malignen Tumoren. Auch im Rhabdomyosarkom (RMS), dem häufigsten Weichteilsarkom im Kindesalter, findet sich eine hohe Rate an wiederkehrenden RAS-Signalwegmutationen. Dabei scheint ein Zusammenhang zwischen der RMS-Risikostratifizierung und dem Vorkommen von RAS-Mutationen zu bestehen. Da Hochrisiko-RMS im Vergleich zu anderen Tumorentitäten im Kindesalter immer noch mit einer unterdurchschnittlichen Prognose einhergehen, stellen RAS-Mutationen einen interessanten Angriffspunkt für eine zielgerichtete Tumortherapie dar. Hierzu soll diese Arbeit durch eine genauere Charakterisierung der Auswirkungen onkogener RAS-Gene auf das RMS beitragen. Verwendet wurden genetisch modifizierte RMS13 Zellen mit ektoper Expression der onkogenen RAS-Mutationen HRAS12V, KRAS12V oder NRAS12V. Eine bereits gut beschriebene Eigenschaft von RAS ist die Förderung der Zellproliferation. Daneben wurde auch beschrieben, dass RAS Einfluss auf den programmierten Zelltod nehmen und in Abhängigkeit vom zellulären Kontext pro- oder auch antiapoptotisch wirken kann. Daher stellte sich die Frage, welche Auswirkungen onkogene RAS-Mutationen in diesem Kontext auf Rhabdomy-osarkomzellen haben. In dieser Arbeit wird gezeigt, dass die ektope Expression von HRAS12V, KRAS12V oder NRAS12V in RMS13 Zellen zu einer gesteigerten Zellproliferation führt, im Hinblick auf die spontane Zelltodrate jedoch keine Veränderungen bewirkt. Damit stellt die erhöhte Proliferationsrate RAS-mutierter Rhabdomyosarkome einen wichtigen Unterschied zu entsprechenden Tumoren ohne solche Mutationen dar. Chemotherapeutika wie Etoposid und Doxorubicin, die besonders effektiv gegen hochproliferierende Zellen sind, zeigen jedoch keinen signifikanten Unterschied in ihrer Wirksamkeit gegen RMS13 Zellen in Anwesenheit von onkogenem RAS. Damit scheint ein selektives Eingreifen in die proliferationsfördernden Mechanismen nötig zu sein, um RAS-mutierte Zellen gezielt in ihrem Wachstum zu hemmen. Dies verdeutlicht die Notwendigkeit, spezifischer, gezielter Tumortherapien. Neben dem Einfluss auf das Zellwachstum wurden auch Veränderungen in der Redoxhomöostase untersucht. Bisherige indirekte Hinweise auf einen erhöhten oxidativen Stress im RMS in Anwesenheit von RAS-Mutationen können in dieser Arbeit durch den direkten Nachweis erhöhter ROS-Level in RAS-mutierten RMS13 Zellen bestätigt werden. Die akzelerierte ROS-Konzentration lässt vermuten, dass das Überleben von RMS-Zellen mit konstitutiver RAS-Aktivierung in besonderem Maße von antioxidativen Zellstrukturen abhängig sein könnte. Dies könnte sie sensibler gegenüber exogenen Stimuli machen, die zu einer weiteren Erhöhung des oxidativen Stresses führen. Als hervorzuhebendes Ergebnis zeigt diese Arbeit jedoch, dass die ektope Expression von HRAS12V, KRAS12V oder NRAS12V in RMS13 Zellen vor einem oxidativen Zelltod schützt. In Anwesenheit der RAS-Mutationen zeigen RMS13 Zellen einen signifikant geringeren Zellviabilitätsverlust gegenüber einem Eingriff in verschiedene Komponenten des antioxidativen Systems wie durch RSL3 (Glutathion-Peroxidase 4 Inhibitor), Erastin (indirekter Inhibitor der Glutathion-Synthese) oder Auranofin (Thioredoxin-Reduktase-Inhibitor). Dies steht im Gegensatz zu den Erstbeschreibungen, in denen für RSL3 und Erastin eine RAS-selektive Wirkung gezeigt wurde. Als Besonderheit kann der durch RSL3 oder Erastin hervorgerufene Zelltod der RMS13 Zellen als Ferroptose identifiziert werden. Hierbei handelt es sich um eine vor kurzem neu beschriebene Form von programmiertem, oxidativem und eisenabhängigem Zelltod. Diese Arbeit verdeutlicht somit, dass onkogene RAS-Mutationen im RMS gezielt in die Redoxregulation eingreifen, jedoch nur in bestimmten zellulären Kontexten für oxidative Stressoren zu sensibilisieren scheinen. Daneben weist diese Arbeit auch einen protektiven Effekt von onkogenem RAS gegenüber dem dualen PI3K/mTOR-Inhibitor PI-103 in RMS13 Zellen nach. Zusammengenommen deutet dies darauf hin, dass RAS selektiv Einfluss auf durch zytotoxische Stimuli hervorgerufenen Zelltod nimmt. Die Ergebnisse dieser Arbeit, insbesondere der Nachweis einer erhöhten Resistenz gegenüber oxidativen Stressoren in Anwesenheit onkogener RAS-Gene, leisten einen wichtigen Beitrag zur Entwicklung neuer zielgerichteter und selektiver RMS-Therapiestrategien.
Three types of post-translation modifications (PTMs) containing N-glycosylation, phosphorylation, ubiquitylation were characterized in diffuse large B-cell lymphoma (DLBCL) on a global scale using quantitative mass spectrometry based proteomics technology in this study.
DLBCL is the most common type of malignant lymphomas and has a heterogeneous gene expression profiling, phenotype and clinical response to chemotherapy. DLBCL is a good model for the correct classification of cancers into molecularly different subtypes, which benefits for the selection of rational therapeutic strategies. It resulted in two histologically indistinguishable subtypes-activated B-cell-like (ABC) subgroup and germinal center B-cell-like (GCB) subgroup according to gene expression profiling. Signals originating from the B-cell receptor (BCR), the key protein on the surface of B cells, promote growth and survival of DLBCL. Antigen-dependent/independent BCR signaling is found in DLBCL subtypes.
Recent researches reveal that glycosylation plays role in human cells via site-specific regulation. Aberrant N-glycosylation in BCR-related effectors, such as, CD79a, immunoglobulin M or G (IgM or IgG), has been found to be associated with lymphoid malignancies. However, accurate quantification of intact glycopeptides and their individual glycan moieties in a cell-wide manner is still challenging. Here we established a site-specific quantitative N-glycoproteomics platform termed SugarQuant. It included a fast sample preparation workflow using Protein Aggregation Capture (PAC), an optimized multi-notch MS3 acquisition workflow (Glyco-SPS-MS3), a self-developed R-based tool (GlycoBinder). The robustness and accuracy of quantitation in SugarQuant were proved in a study using the different amounts of TMT-labelled IgM N-glycopeptides spiked into a background of TMT-labelled yeast peptides. Next, we used SugarQuant to identify and quantify more than 5000 unique glycoforms in Burkitt’s lymphoma cells treated with a series of doses of 2-deoxy-2-fluoro-L-fucose (2FF) and determine the more accurate site-specific glycosylation changes that occurred upon inhibition of fucosylation compared to using MS2 analysis. It revealed that 2FF-sensitive N-glycosylation on key players in BCR-mediated signaling in DG75. Furthermore, 2FF treatment also affects phosphorylation of the key players involving in B cell receptor signaling.
Then we investigated the site-specific quantitative N-glycoproteome in the cell lines of DLBCL subtypes using SugarQuant. More than 7000 unique intact glycopeptides (glycoforms) were quantified in five ABC DLBCL and four GCB DLBCL cell lines. The glycoproteome mapping (intact glycopeptide expressions) in each cell line allows to segregate DLBCL subtypes. The majority of these glycoforms were from the key cell-surface BCR effectors, such as IgM, CD79 and PTPRC. Lastly, we investigated the change of fucosylated glycopeptides in TMD8 cell line upon knockout of the fucosyltransferase FUT8, which is responsible for core-fucose synthesis, and by the treatment with 2FF. The results revealed that FUT8 might also regulate the synthesis of sub/terminal fucose on glycan chain and the inhibition of fucosylation increased the sialyated glycopeptide expression.
Phosphorylation is involved in regulating multiple processes as an important mediator in BCR signaling. Likewise, ubiquitylation plays vital roles in the activation of the nuclear factor-kappaB (NF-κB) pathway in BCR signaling. There are two vital upstream BCR-proximal tyrosine kinases, Bruton’s tyrosine kinase (BTK) and spleen tyrosine kinase (SYK), which regulate the auto-phosphorylation and phosphorylation of other proteins in BCR signaling pathway. Here we investigated the dynamics of downstream phosphorylation and ubiquitylation signaling in ABC DLBCL and GCB DLBCL cell lines upon the inhibitions of BTK and SYK using quantitative proteomics strategy. In the phosphoproteome analysis, a large dataset of quantified phosphorylation sites was obtained in the three ABC and four GCB DLBCL cell lines. BCR signaling in the subtypes of DLBCL cell lines was found to be highly individual in distinct cell lines. These significantly regulated phosphorylation events in each cell line with individual treatment were involved in multiple Reactome pathways, such as, M phase, signaling by Rho GTPases and diseases of signal transduction. Moreover, the gene regulation-related biological processes including chromosome organization and medication, DNA metabolic process, nuclear export, were involved in the DLBCL cell lines. In the ubiquitinome analysis, we identified more than 15,000 ubiquitylation sites in two ABC and one GCB cell lines upon the inhibition of BTK and SYK. The different ubiquitylation events observed in ABC and GCB subtypes revealed distinct BCR signaling pathways in two subtypes. The similar signaling perturbations across each cell line upon BTK and SYK inhibition, which were obtained from the significantly regulated ubiquitylated peptides expression, revealed the cell-type-specific concordance in ubiquitylation regulation upon BTK and SYK inhibition. These ubiquitylation modified proteins who bore the significantly regulated ubi-peptides in the samples were also found to be highly involved in gene regulatory processes.
...
Hintergrund: Die Tiefe Hirnstimulation ist eine etablierte Therapieoption zur Behandlung von Bewegungsstörungen. Um ein möglichst gutes Ansprechen bei geringen Nebenwirkungen zu erreichen, ist eine optimale Platzierung der Stimulationselektrode unverzichtbar. Für die Optimierung der Elektrodenposition wird in vielen Zentren eine Makrostimulation durchgeführt, die jedoch abhängig von der Mitarbeit des Patienten ist und eine Operation im Wachzustand erfordert.
Fragestellung: Ziel dieser Arbeit war es herauszufinden, ob die intraoperativ gemessenen Nebenwirkungsschwellen durch MEP oder Traktographie vorausgesagt werden können und eine Korrelation zur postoperativen Nebenwirkungsschwelle nachgewiesen werden kann.
Methoden: Eingeschlossen wurden die Daten von 42 Patienten, die sich einer Tiefen Hirnstimulation unterzogen hatten. Intraoperativ erfolge neben der Ableitung der Nebenwirkungsschwelle bei der Makrostimulation die Erfassung von MEP. Zusätzlich wurde eine Traktographie zur Darstellung der motorischen Faserbahnen durchgeführt, wobei auch die Daten der nTMS genutzt wurden. Anschließend erfolgte eine Abstandsmessung zwischen der Stimulationselektrode und der motorischen Faserbahn. Wenige Tage postoperativ wurden die Nebenwirkungsschwellen erneut im Rahmen der Ersteinstellung des Neurostimulators erhoben. Die Daten der intraoperativ gemessenen Nebenwirkungsschwelle wurden mit den Daten der MEP-Schwellenwerte, dem Faserbahnabstand und den postoperativen Schwellenwerten mittels einer linearen
Regressionsanalyse korreliert.
Ergebnisse: Eine Korrelation zwischen intraoperativer Nebenwirkungsschwelle und MEP konnte nicht nachgewiesen werden. Es ergab sich ein signifikanter Zusammenhang der Abstände der Stimulationselektrode zur motorischen Faserbahn. Die Korrelation mit den postoperativen Nebenwirkungsschwellen ergab einen signifikanten Zusammenhang.
Schlussfolgerung: Die intraoperativen Nebenwirkungsschwellen konnten durch MEP in dieser Studie nicht vorhergesagt werden. Jedoch kann die Traktographie die Makrostimulation ergänzen. Außerdem sollten die intraoperativ gemessenen Nebenwirkungsschwellen mit Vorsicht betrachtet werden, da diese zu einer Überschätzung des therapeutischen Fensters beitragen können.
Aufgrund wachsender Evidenz zu guten Langzeitergebnissen und geringen Komplikationsraten gewinnt die Prostataarterienembolisation (PAE) in der Therapie des Benignen Prostatasyndroms an Bedeutung. Durch ihren hohen technischen Anspruch bedarf es im Vorfeld einer umfassenden Untersuchung der Beckengefäßanatomie. Das Vorliegen eines zum Teil jungen Patientenkollektivs rückt zudem das Einsparen von Strahlung in den Fokus. In diesem Rahmen gewinnt die Magnet-Resonanz-Angiografie (MRA) an Aufmerksamkeit. Obwohl bereits erste Studien Erfolg versprechen, wird die MRA zur PAE-Planung zum Teil kritisch betrachtet, da sie aufwändiger und in der Auflösung unterlegen sei. In dieser Arbeit wurde untersucht, welche Vorteile die MRA im Zuge der PAE-Planung bietet und ob die klinische Effektivität der PAE unbeeinträchtigt bleibt. Weiterhin wurde untersucht, ob eine erfolgreiche MRA-geführte Planung die benötigte Strahlendosis reduziert.
In diese retrospektive Analyse wurden 56 Patienten, die zwischen Januar 2017 und April 2018 im Frankfurter Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie eine PAE erhielten und bei denen ein vollständiger, die Interventionszeit und Strahlungsparameter umfassender Datensatz sowie eine MRA vor der PAE vorlagen, eingeschlossen. Zusätzlich wurden mittels International Prostate Symptom Score (IPSS), Quality of Life (QoL) und International Index of Erectile Function (IIEF) klinische Daten vor und nach der PAE erhoben. In der Magnet-Resonanz-Tomografie (MRT) vor der PAE wurden das Prostatavolumen, die Intravesical Prostatic Protrusion (IPP) und der Prostatic Urethral Angle (PUA) untersucht. Zur Analyse der Prostataarterie wurden Maximum Intensity Projection (MIP) und ein dreidimensionales Modell verwendet. Um die Auswirkungen einer erfolgreichen Urspungsanalyse auf Interventionszeit und Strahlungsparameter zu untersuchen, wurden diese Faktoren zwischen zwei Gruppen verglichen. In der ersten Gruppe konnte die Prostataarterie mittels MRA ermittelt werden, in der zweiten Gruppe war dies v.a. aufgrund von technischen Mängeln der Bildakquisition nicht möglich.
Der Nachweis des Ursprungs gelang bei 84,73% (111 von 131) der Prostataarterien, davon entsprangen 52,25% der A. pudenda interna, 18,92% zusammen mit der A. vesicalis superior, 13,51% seltenen Ursprüngen, 10,81% der A. obturatoria und 4,51% der vorderen Division der A. iliaca interna unterhalb der A. vesicalis inferior. Die Gruppe mit erfolgreicher Ursprungsanalyse mittels MRA zeigte signifikant geringere Werte in Fluoroskopiezeit (-26,96%, p = 0,0282), Dosisflächenprodukt (-38,04%, p = 0,0025) und Eingangsdosis (-37,10%, p = 0,0020). Die PAE bedingte eine signifikante Verbesserung in IPSS (p < 0,0001), Lebensqualität (p < 0,0001) und IIEF (p = 0,0016), dabei konnte der von den Patienten angegebene IPSS-Wert um durchschnittlich 9,42 Punkte (-43,37%) und der QoL-Wert um 2 Punkte (-50,00%) reduziert werden. Das Prostatavolumen (p < 0,0001), IPP (p = 0,0004) und PUA (p < 0,0001) zeigten sich ebenfalls signifikant reduziert. Das Volumen der Prostata schrumpfte um 4,92 ml (-8,35%), die IPP um 1,2 mm (-9,2%) und der PUA um 5,5° (-8,10%). Signifikante Zusammenhänge konnten zwischen IPSS- und QoL-Reduktion (p < 0,0001, r = 0,7555), sowie zwischen Höhe des IPSS vor der PAE und der absoluten IPSS-Reduktion (p = 0,0041, r = -0,4434) nachgewiesen werden.
Die MRA ermöglicht eine strahlungsfreie Analyse des Abgangs der Prostataarterie. Durch diese Auswertung konnte die benötigte Strahlendosis signifikant reduziert werden. Die MRA-geplante PAE erzielte eine deutliche Verbesserung der Symptomatik und der Lebensqualität. Die erektile Funktion konnte signifikant verbessert werden. Prostatavolumen, IPP und PUA zeigten zwar signifikante Veränderungen, wiesen jedoch keinen Zusammenhang zu klinischen Entwicklungen auf. Zwischen dem Ausgangsvolumen der Prostata und dem klinischen Ergebnis konnte ebenfalls keine signifikante Korrelation festgestellt werden, jedoch scheint der Ausgangswert des IPSS eine prädiktive Funktion zu haben.
Die MRA-geplante PAE ist klinisch effektiv und ermöglicht durch die Analyse der Prostataarterie eine Reduktion der benötigten Strahlung. Zusammen mit der MRT unterstützt sie die Indikationsstellung und Planung der PAE.
The blood-brain barrier (BBB) protects the brain microenvironment from external damage. It is formed by endothelial cells (ECs) lining the brain vessels, expressing tight junctions and having reduced transcytosis, resulting in a very low paracellular and transcellular passage of substances, respectively (low permeability). The specific BBB phenotype is maintained by Wnt molecules secreted by astrocytes (ACs) that bind to receptors in ECs, and start a molecular cascade that leads to β-catenin translocating to the nucleus and activating the transcription of BBB genes.
An increasing number of studies report BBB dysfunction in Alzheimer’s disease (AD), although the topic is currently under debate. AD is a neurodegenerative condition characterized by brain depositions of Aβ aggregates and Tau neurofibrillary tangles. The aetiology of AD is unknown, although round 5% of all AD cases have a genetic origin. Mutations in APP or PSEN1/2 can lead to Aβ over-production and accumulation, causing familiar AD. There is no cure for AD, as all clinical trials failed during the past years. Consequently, I studied the role of the BBB in AD, aiming to investigate if a BBB dysfunction occurs in AD, and to identify by transcriptomic analysis novel gene regulations happening at the BBB in AD. The final objective was to evaluate the potential of identified BBB genes as therapeutical target.
I used transgenic mice expressing the human APP mutations Swiss, Dutch and Iowa under the control of the neuronal promoter Thy1 (Thy1-APPSwDI) as AD model. In this AD mouse model, I could detect Aβ deposits and memory loss by immunofluorescence (IF) and behavioural tests. Importantly, I identified an increase of BBB permeability to 3-4 kDa dextrans in 6 months, 9-12 months, and 18 months or older AD mice compared to age-matched control wild types (WT), indicating BBB dysfunction in AD mice.
In order to study the BBB transcriptional changes in AD, I sequenced the RNA from 6 and 18 months old AD and WT mouse brain microvessels (MBMVs), as well as of FACS-sorted ECs, mural cells (MuCs), ACs, and microglia (MG) in collaboration with GenXPro, a company specialized in 3’ RNA sequencing. Currently, no transcriptomic datasets of ECs and MuCs are publicly available, suggesting that this is the first study sequencing those cell types in the context of AD.
The analysis of sequencing data from MBMVs and ECs revealed a Wnt/β-catenin repression, and an increase of inflammatory genes like Ccl3 in ECs, that could explain the BBB dysfunction observed in AD mice. Furthermore, the sequencing data from MuCs identified a set of 11 genes strongly regulated in both 6 and 18 month AD groups. Three of those 11 genes are known to be involved in inflammatory processes, demonstrating that inflammation affects and plays an important role in MuCs and ECs during AD.
Thanks to published sequencing data, some up-regulated MG genes in AD are well known and recognized, such as Trem2 and Apoe. Those genes were found in the FACS-sorted MG data as well, validating the AD model and with it, the other novel sequenced datasets. Importantly, one of the most strongly AD-regulated genes in MBMV and MG samples was Dkk2, a member of the Dickkopf family of secreted proteins known to be involved in Wnt signalling modulation. Importantly, a dual luciferase reporter assay proved that Dkk2 is a Wnt inhibitor. A preliminary immunohistochemistry examination of DKK2 in human brain autopsy tissue from an AD patient and age-matched control revealed a stronger DKK2 immunoreactivity in the AD brain.
In order to answer the question whether a rescue of BBB function would ameliorate AD symptoms, I made use of a tamoxifen-inducible transgenic mouse line to activate the Wnt/β-catenin pathway specifically in ECs, leading to a gain of function (GOF) condition (Cdh5-CreERT2+/–/Ctnnb1(Ex3)fl/fl). This mouse line was then crossed with the AD line, creating AD/GOF and AD/control groups.
AD/GOF mice performed better in a Y-Maze memory test than AD/controls when the Wnt/β-catenin pathway was induced before AD onset, indicating a protective effect. Moreover, the finding implies that shielding BBB functioning in AD further protects the brain from AD toxic effects, suggesting an important role of brain vasculature in AD and its potential as therapeutic target.
Synaptic plasticity is the activity dependent alteration of the composition, form and strength of synapses and believed to be the underlying mechanism of learning and memory formation. While initial changes in synaptic transmission are caused by second messenger signaling pathways and rapid modifications in the cytoskeleton, to achieve stable and persistent changes at individual synapses, the expression of new mRNAs and proteins is required. The central dogma postulated that the cell body is the only source of newly synthesized proteins. For neurons, with their unique morphology, this meant that proteins would need be transported long distances, often hundreds of microns, to reach their destined locations in dendrites and at spines. To overcome this limitation, neurons have developed a strategy to regulate protein synthesis locally by distributing thousands of mRNAs into neuronal processes and use them for local protein synthesis. Ample research has demonstrated the importance of local protein synthesis to many forms of long-term synaptic plasticity. One potential regulator of mRNA localization and local translation in neurons are non-coding RNAs. Intensive work over the past decades has highlighted the importance of non-coding RNAs in many aspects of brain function. The aim of this thesis is to obtain a better understanding of the role of non-coding RNAs in synaptic function and plasticity in the murine hippocampus. For this, we focused our studies on two classes of non-coding RNAs.
In the first part of my thesis, I describe our efforts on characterizing circular RNAs, a novel and peculiar family of non-coding RNAs, in the murine hippocampus by combining high throughput RNA-Sequencing with fluorescence in situ hybridization. Furthermore, we investigated the mechanisms of circular RNA biogenesis in hippocampal neurons by temporarily inhibiting spliceosome activity and analyzing the differentially regulated circular RNAs.
Kognitive Beeinträchtigungen (KB) sind ein häufiges Symptom bei Patienten mit Multipler Sklerose (MS). Diese führen im Alltags- und Berufsleben oft zu Einschränkungen. In der Standarddiagnostik der Multiplen Sklerose fehlt es aktuell an validierten, zeitsparenden, kostengünstigen sowie sprach- und bildungsunabhängigen Screening-Verfahren von KB. Ziel des Screenings ist es zu diskriminieren, welche Patienten einer ausführlichen neuropsychologischen Diagnostik unterzogen werden sollten. Als mögliche neue Screening-Verfahren wurden erstens die Sound-induced Flash Illusion (SiFI) als Paradigma multisensorischer Integration und zweitens das visuelle Suchverhalten anhand von Bildern natürlicher Umgebungen mit Hilfe der Technik des Eyetrackings (ET) verwendet.
Mittels SiFI wurden 39 Patienten mit schubförmiger (relapsing-remitting) MS (RRMS) und 16 primär- bzw. sekundär-progrediente (progressive) MS-Patienten (PMS) versus 40 gesunde Kontrollen (healthy controls, HC) auf eine verlängerte Perzeption der Illusion getestet. Im ET Versuch wurden 36 RRMS- und 12 PMS-Patienten versus 39 HC auf abweichende Fixationszeiten und Genauigkeiten untersucht. Um Zusammenhänge zwischen den Testleistungen der SiFI bzw. des ET und kognitiven Beeinträchtigungen herstellen zu können, wurde eine ausführliche neuropsychologische Testung durchgeführt.
Insgesamt nahmen MS-Patienten die Illusion der SiFI häufiger wahr als HC. Insbesondere PMS-Patienten erfuhren die Illusion bei großen Interstimulus-Intervallen signifikant öfter als HC. Zusätzlich ist bei MS-Patienten eine erhöhte Prädisposition, die Illusion der SiFI wahrzunehmen mit einem unterdurchschnittlichen Abschneiden in der neuropsychologischen Testung assoziiert. Des Weiteren ist die SiFI sprach- und bildungsunabhängig, kostengünstig und unterliegt bei Mehrfachtestung keiner Lerneffekte.
Beim ET zeigten MS-Patienten im Vergleich zu HC signifikant veränderte Fixationszeiten und reduzierte Genauigkeiten bei der Betrachtung von Bildern natürlicher Umgebungen. Beeinträchtigtes visuelles Suchverhalten war ein Prädiktor für eine verlangsamte Informationsverarbeitungsgeschwindigkeit in der neuropsychologischen Testung. Zudem konnte anhand der ET-Daten zwischen RRMS- und PMS-Patienten diskriminiert werden.
Zusammenfassend bestätigte die Studie, dass durch die SiFI erfasste multisensorische Integration und durch ET analysiertes visuelles Suchverhalten geeignet sind, um KB bei MS-Patienten zu screenen. Insbesondere lieferte die Testleistung der SiFI einen robusten Bezug zum Abschneiden in der neuropsychologischen Testung. Gleichzeitig war durch die Analyse von visuellem Suchverhalten eine Vorhersage über den Krankheitsprogress möglich. Diese Forschungsergebnisse liefern Evidenz, um beide Methoden nach ergänzender Forschungsarbeit potentiell in den klinischen Alltag integrieren zu können. Eine frühe Detektion von KB bei MS-Patienten ist von hoher Relevanz, um lange eine hohe Lebensqualität zu gewährleisten. Daher können Erkenntnisse dieser Studie genutzt werden, um den Krankheitsverlauf langfristig positiv zu beeinflussen.
Die Forschung beschrieben in dieser Dissertation ist ein Teil der "European Research and Innovation Programme - PEARRL", und wurde von Horizon 2020 Marie Sklodowska-Curie actions der Europäischen Union, unter Förderungsnummer 674909 unterstützt.
In den letzten Jahren, wurde Senkung der Intensität der pharmazeutischen Forschung und Entwicklung beobachtet, da die Weiterentwicklung der Wirkstoffmolekülen hinzu einer "handlichen" Formulierung viele Schwierigkeiten aufweist. Meiste der neuen Wirkstoffkandidaten, die sich in Entwicklung befinden, haben suboptimale Eigenschaften in Bezug zur Löslichkeit und Auflösung und zeigen schlechte Bioverfügbarkeit, wenn eingenommen. Deswegen verlangen meiste neue Wirkstoffkandidate einen besonderen Ansatz in Bezug auf Formulierung, um akzeptable orale Bioverfügbarkeit zu erreichen. Diese neue Formulierungen werden meistens als “bio-enabling” Formulierungen bezeichnet und werden in Heilmittelentwicklung immer häufiger verwendet.
Hauptziel dieser Dissertation ist zu erforschen ob, durch Verbinden von biorelevanten in vitro Werkzeugen mit in silico Modeling und Simulationen, die in vitro Löslichkeit und Auflösung von bio-enabling Formulierungen mechanistisch erkläert und besser verstanden werden kann und somit eine erfolgreiche Simulation von in vivo Leistung erreicht werden kann.
Als Erstes wurden die physiologische Parameter, die die pharmakokinetik oraler Formulierungen beeinflüssen, identifiziert, indem die Auswirkung der Wirkstoffe, die zur Behandlung Magen-Darm-Krankheiten genutzt werden, sowie deren Pharmakokinetik, beurteilt wurde. Unter anderem wurde pH als einer der entscheinenden phyisiologischen Parameter erkannt, da es die Pharmakokinetik peroral verabreichter Stoffe signifikant beeinflüssen kann.
Als zweiter Schritt, mit besonderer Beachtung auf die Verwendung der biorelevanten in vitro Werkzeugen für die Erforschung der in vivo Auflösungsprozesse von bio-enabling Formulierungen, Fokus auf die biorelevante Medien und in vitro Apparaturen, die mögliche Prezipitationskinetik einschätzen können, wurde gesetzt. Biorelevante Medien sind wässrige Flüssigkeiten, die die Zusammensetzung der gastrointestinaler Flüssigkeiten nachmachen und für die Auflösungsuntersuchungen genutzt werden. Bis heute beinhalten die Aspirationsstudien die wichtigsten Hinweise und Informationen für den Design biorelevanter Medien. Es wurde beobachtet, dass die berichteten Werte mancher phyisiologisher Parameter erhebliche Unterschiede zwischen den Aspirationsstudien zeigen. Deswegen wurde untersucht, ob die Ergebnisse durch die Auswahl an Methodologie, die für die Entnahme und die Auswertung der Proben genutzt worden sind, beeinflusst werden können, wobei besondere Aufmerksamkeit den pH und der Pufferkapazität geschenkt wurde. Es wurde gezeigt, dass Unterschiede im Prozess der Probenhandhabung, z.B. Zentrifugieren und Lagerung einen deutlichen Einfluss auf die gemessenen Werte haben kann. Ausserdem, wurden in dieser Arbeit die in vitro Setups, die bisher in der Literatur zur Beurteilung der Übersättigung u.o. Ausfällung von Arzneimitteln im oberen Magen-Darm-Trakt vorgeschlagen wurden, überprüft und ihre Nützlichkeit und aktuelle Anwendung bewertet.
Nach Behebung der oben genannten Probleme, wurden zwei Fallbeispielformulierungen ausgewählt, um die Haupthypothese zu untersuchen. Die erste Formulierung ist auf den Markt unter dem Namen EMEND® und enthält den Wirkstoff in Nanoform. Die zweite Formulierung wird als INTELENCE® vermarktet und ist eine amorphe feste Dispersion des Wirkstoffs Etravirin. Durch die Wahl zwei unterschiedlicher Formulierungsansätzen konnten unterschiedliche Fallszenarien untersucht werden, wodurch umfassendere Vorschläge für die Bewältigung der Herausforderungen bei in vitro Experimenten und in silico Modelling mit bio-enabling Formulierungen möglich waren.
Bezogen auf den in dieser Dissertation beschriebenen Ansatz, ein mechanistisches Verständnis des in vivo Absorptionsprozesses, sowie eine erfolgreiche Simulation der nach der Verabreichung resultierenden Plasmaprofile einer bio-enabling-Formulierung der Nanoskala- und einer amorphen festen Dispersion wurde erreicht. Darüber hinaus wurden mögliche Wege vorgeschlagen, um einige Herausforderungen im Hinblick auf die Entwicklung von PBPK-Modellen für biofähige Formulierungen anzugehen. Diese Arbeit zeigt die mögliche Anwendung und Bedeutung der Absorptionsmodellierung für die rationale Formulierungsentwicklung und für die Stärkung des Wissens über Bio-Heilmittel in Bezug auf bio-enabling Formulierungen. Mithilfe dieses Ansatzes können die wesentlichen Parameter identifiziert werden, die das pharmakokinetische Verhalten schwerlöslicher Wirkstoffe beeinflussen, die als bio-enabling Formulierungen formuliert sind, und ermöglichen wiederum eine robuste Vorhersage der klinischen Ergebnisse.
Hintergrund: Den derzeitigen Therapiestandard in der Behandlung des lokal begrenzten Prostatakarzinoms stellen die radikale Prostatektomie und perkutane Radiotherapie dar. Aufgrund der besonderen Strahlenbiologie des PCa (α-/β-Wert 1,5 Gy) ist von einer höheren Sensitivität gegenüber einer Hypofraktionierung auszugehen. Die aktuellen Literaturdaten zeigen eine Nichtunterlegenheit der moderaten Hypofraktionierung gegenüber dem konventionellen Regime, jedoch sind Langzeitergebnisse hinsichtlich der Spättoxizität noch spärlich. In dieser Arbeit werden onkologische Ergebnisse sowie GI-/ und GU-Toxizität nach moderat hypofraktionierter, intensitätsmodulierter (IMRT/VMAT) und bildgeführter (IGRT) Radiotherapie mit simultan integriertem Boost (SIB) in einem universitären Tumorzentrum untersucht.
Patienten und Methoden: In den Jahren 2010 bis 2016 wurden an der Uniklinik Frankfurt 170 Patienten mit histologisch gesichertem lokal begrenzten bis fortgeschrittenen PCa (T1-4, N0-1, M0) mittels moderat hypofraktionierter EBRT in IG-IMRT- bzw. IG-VMAT- und SIB-Technik behandelt. Alle Patienten wurden nach D’Amico-Klassifikation stratifiziert und risikoadaptiert therapiert. Die GI- und GU-Toxizität wurde gemäß CTC v4.0 wöchentlich unter der Therapie und während der Nachbeobachtungszeit erfasst. Ein biochemisches Rezidiv wurde definiert als PSA-Nadir + 2 ng/ml. Die Nachbeobachtung erfolgte 6-8 Wochen, 2-3 Monate und 6 Monate nach Radiotherapie sowie anschließend mindestens einmal jährlich. Die Datenauswertung erfolgte retrospektiv. Für die statistischen Analysen wurden die Software-Programme Excel und SPSS verwendet. Die Kaplan-Meier-Überlebensanalysen wurden mittels Log-Rank-Test verglichen und bei signifikanten Unterschieden in eine Cox-Regression-Analyse aufgenommen. Ein möglicher Zusammenhang zwischen dosimetrischen/klinischen Parametern und GI-/GU-Toxizität wurde mittels Chi-Quadrat-Test nach Pearson geprüft. Für alle durchgeführten Analysen galt ein p-Wert von <0,05 als statistisch signifikant. Ergebnisse: Patienten der low-risk- (n = 15) sowie intermediate- und high-risk-Gruppe mit Z.n. TURP (n= 14) erhielten eine GRD von 73,6 Gy für das PTV1 bzw. 58,24 Gy (PTV2) mit einer Einzeldosis von 2,3 Gy (SIB) bzw. 1,82 Gy in 32 Fraktionen. Patienten der intermediate- (n = 70) und high-risk- (n = 71) Gruppe erhielten eine GRD von 75,9 Gy (PTV1) bzw. 60,06 Gy (PTV2) mit einer Einzeldosis von 2,3 Gy (SIB) bzw. 1,82 Gy in 33 Fraktionen. Eine zusätzliche Bestrahlung des LAG (PTV3) mit einer GRD von 46,0 Gy und 1,84 Gy Einzeldosis in 25 Fraktionen erhielten alle Patienten mit radiologischer cN1-Situation bzw. im Falle eines LK-Befallsrisikos von >20% nach Roach-Formel (n = 86). Eine (neo-) adjuvante AHT erhielten insg. 98 Patienten. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 36 Monate (Range: 5-84 Monate). Die 24-, 36-, und 60-Monate-ÜLR lagen in der IR-Gruppe bei 98,4%, 96,1% bzw. 89,7% (OS), 98,6% bzw. 94,9% (BC), 97% bzw. 84,5% (DFS) und 98,6% (FFM), in der HR-Gruppe bei 93,1% bzw. 88,8% (OS), 89%, 84,7% bzw. 75,3% (BC), 82,5%, 74,2% bzw. 65,9% (DFS) und 98%, 95,7% bzw. 84,8% (FFM). Weder für die AHT noch die RT des LAG konnte eine Verbesserung des OS, DFS, FFM sowie der BC gezeigt werden. Eine Akuttoxizität Grad 2 trat bei 6,5% (GI) bzw. 16,5% (GU) und Grad 3 bei 0,6% (GI) bzw. 0% (GU) auf. Eine Spättoxizität Grad 2 trat bei 2,9% (GI) bzw. 12,4% (GU) und Grad 3 bei 0,6% (GI) bzw. 1,2% (GU) auf.
Schlussfolgerung: Mit Implementierung der moderat hypofraktionierten EBRT nach o.g. Schema (73,6 Gy (79,9 Gy nach EQD2 (αβ 1,5)) bzw. 75,9 Gy (82,4 Gy nach EQD2 (αβ 1,5)) konnten im Rahmen dieser retrospektiven Kohortenstudie sehr gute Ergebnisse für intermediate- und high risk-Patienten des lokal begrenzten bis fortgeschrittenen PCa hinsichtlich der onkologischen Endpunkte sowie der GI-/GU-Toxizität, vergleichbar mit den besten Ergebnissen aktueller Publikationen, erzielt werden. Diese Ergebnisse bekräftigen die zunehmende Anwendung dieser Bestrahlungstechnik. Die Kohorte sollte zur Validierung der Ergebnisse weiter expandiert und mit einer längeren Nachbeobachtungszeit erneut ausgewertet werden.
Muskelskeletterkrankungen (MSE) sind die Hauptursache für Arbeitsunfähigkeit bei Büroangestellten in Deutschland. Die Produktionsausfallkosten für MSE beliefen sich im Jahre 2017 auf 17,2 Milliarden Euro. Neben haltungsbezogenen Risikofaktoren wie die statische Körperhaltung am Büroarbeitsplatz, konnten zunehmend psychische Stressoren wie Termin- und Leistungsdruck als Risikofaktoren identifiziert werden. Arbeitgeber versuchen mittels verhaltens- und verhältnispräventiven Maßnahmen im Rahmen der (BGF) am Arbeitsplatz zur Prävention beizutragen. Insbesondere Bewegungsprogramme führen nachweislich zu einer Verringerung von MSE und Stress sowie zu einer Verbesserung der Lebensqualität. Vielversprechend sind untere andrem auch Dehninterventionen wie die wenigen bislang veröffentlichten Studien zeigen. Das „five-Business“ Dehnprogramm, dass an einem Gerät durchgeführt wird, wurde speziell für die Anwendung im Büro konzipiert und beinhaltet fünf einfache Übungen für den Rumpf. Ziel dieser Studie war es daher, die Auswirkungen des "five-Business" Trainingsprogramms für Büroangestellte auf MSE, die Lebensqualität und die Beweglichkeit zu untersuchen.
Im Rahmen der hier vorgestellten Promotionsarbeit wurde zunächst eine konkrete Methode entwickelt (Publikation 1) und anschließend der Effekt dieses Dehntrainings auf die Lebensqualität untersucht (Publikation 2). Insgesamt nahmen 313 Büroangestellte (173m/137f) mit einem Durchschnittsalter von 43,37 ± 11,24 (SD) Jahren, einer Körpergröße von 175,37 ± 9,35 cm und einem Gewicht von 75,76 ± 15,23 kg sowie einem durchschnittlichen BMI von 24,5 ± 3,81 kg/m2 freiwillig an dieser Interventionskontrollstudie teil. Die 158 Teilnehmenden der Interventionsgruppe absolvierten das Dehntraining zweimal wöchentlich für etwa zehn Minuten über eine Dauer von 12 Wochen. Die Kontrollgruppe hingegen sollte ihrem gewöhnlichen Alltag weiter nachgehen. Der Short-Form-36 Fragebogen (SF-36) wurde verwendet, um die Effekte der Intervention zu Beginn und nach 12 Wochen auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität zu evaluieren. Nach 12 Wochen Dehntraining traten signifikante Verbesserungen in den Bereichen mentaler Summenscore (p=0,008), körperliche Funktionsfähigkeit (p<0,001), körperliche Schmerzen (p=0,01), Vitalität (p=0,025), Rolleneinschränkungen aufgrund körperlicher Probleme (p=0,018) und psychische Gesundheit (p=0,012) auf. Die Ergebnisse zeigen, dass das Dehntraining nicht nur physische Gesundheitsparameter beeinflusst, sondern ebenfalls positive Effekte bei psychischen Gesundheitsparametern hervorruft. Das Dehntraining ermöglicht demnach sowohl auf physischer als auch auf psychischer Ebene eine Entspannung. Daher deuten die Ergebnisse insgesamt darauf hin, dass ein 12-wöchiges Dehnprogramm geeignet ist, die gesundheitsbezogene Lebensqualität von Büroangestellten zu verbessern. Es kann geschlussfolgert werden, dass ein solches Dehnprogramm als präventive und rehabilitative Maßnahme in der betrieblichen Gesundheitsförderung geeignet sein kann, um aktuelle Herausforderungen des zunehmenden Wettbewerbs und steigenden Produktivitätsanforderungen am Arbeitsplatz entgegenzuwirken.
Seit der Entdeckung des HI-Virus in 1983, wurden diverse Beobachtungen zu neurologischen Komplikationen bei infizierten Patienten publiziert. Dabei standen initial lebensbedrohliche Komplikationen wie opportunistische Infektionen oder cerebrale Lymphome im Vordergrund. In Zeiten der antiretroviralen Therapie rücken jedoch vermehrt andere, chronisch verlaufende Folgen der Erkrankung in den Fokus. Neurokognitive Störungen bei HIV-infizierten wurden bereits erstmals im Jahre 1986 beschrieben. Seitdem wurden neben der manifesten HIV-assoziierten Demenz auch mildere Einbußen im kongitiven Bereich - sogenannte HIV-assoziierte neurokognitive Störungen (HAND) - klassifiziert, deren Diagnostik mittels diverser neuropsychologischer Testungen erfolgen kann. Hierfür sind geeignete Screening-Tools notwendig, die entsprechenden Anforderungen entsprechen sollten. Einheitliche Empfehlungen für einen bestimmten Test finden sich jedoch in aktuellen Leitlinien und Publikationen nicht. Die vorliegende Arbeit wurde zur Evaluation des MoCA-Tests (Montreal Cognitive Assessment) zur Detektion HIV-1-assoziierter neurokognitiver Störungen angefertigt.
Hierfür wurde der MoCA-Test an 89 HIV-infizierten Männern und Frauen zwischen 21 und 64 Jahren des HIV-Centers Frankfurt am Main durchgeführt und die Ergebnisse mit der gut validierten HIV-Demenz-Skala verglichen. Zudem wurde der Einfluss verschiedener Faktoren wie Geschlecht, Alter, CDC-Stadium, antiretrovirale Therapie, Dauer der HIV-Infektion, CD4-Zellzahl, Viruslast, HCV-Koinfektion, Bildung, Risikogruppenzugehörigkeit, Alkoholkonsum und CPE-Score untersucht.
Der Vergleich zwischen den absoluten Ergebnissen der HDS und des MoCA ergab einen hochsignifikanten statistischen Zusammenhang. Ein statistischer Zusammenhang konnte auch für die Parameter Alter, medikamentöse HIV-Therapie, Dauer der HIV-Infektion zum Untersuchungszeitpunkt sowie Bildung errechnet werden. Die relativen MoCA-Testergebnisse wurden sowohl mit einem Cut-off-Wert von 10 als auch einem Cut-off-Wert von 14 der HDS verglichen.
In Zusammenschau der Ergebnisse korreliert der MoCA-Test auf Grundlage der erhobenen Daten mit der HDS, wobei die Sensitivität in Bezug auf mildere kognitive Störungen niedriger als wünschenswert ist. Eine manifeste HIV-Demenz kann zuverlässig diagnostiziert werden, bei der Diagnostik von milderen Funktionseinschränkungen bestehen jedoch Limitationen. Auf Grund der einfachen Durchführung stellt er ein akzeptables alternatives Screening-Tool dar, wobei Personen mit auffälligen Testergebnissen einer weiteren neuropsychologischen Testung zugeführt werden sollten.
Das Glioblastom ist der häufigste bösartige primäre Hirntumor im Erwachsenenalter. Trotz intensiver Forschungsbemühungen inklusive zahlreicher Therapiestudien liegt die mediane Gesamtüberlebenszeit selbst von Patienten in gutem Allgemeinzustand noch immer unter zwei Jahren. Deshalb ist die Erforschung möglicher Resistenzmechanismen sowie neuer therapeutischer Angriffspunkte dringend erforderlich, um effizientere Therapien zu entwickeln.
Insbesondere der Tumormetabolismus hat in den vergangenen Jahren an Bedeutung in der Krebsforschung gewonnen. Hier zeigte sich in anderen Tumorentitäten, dass der Metabolismus der Aminosäure Serin, insbesondere des Schlüsselenzyms der Serin-Biosynthese, der 3-Phosphoglyceratdehydrogenase (PHGDH), ein Ansatzpunkt für neue Therapien sein kann. Wir stellten uns die Frage, ob auch im Glioblastom der Serinstoffwechsel von Bedeutung für Wachstum und Überleben der Tumorzellen ist und ob dieser somit einen neuen therapeutischen Angriffspunkt darstellen kann.
Zur Untersuchung dieser Fragestellung wurden initial verschiedene Tumorzelllinien hinsichtlich ihrer basalen Expression von PHGDH und weiterer Schlüsselenzyme des Serinstoffwechsels auf mRNA- und Protein-Ebene analysiert. Anschließend wurde untersucht, ob sich die Expression dieser Enzyme durch Zellstress verändert. Zur weiteren Evaluierung der PHGDH als möglichem Ansatz für neue Therapien wurde deren Aktivität pharmakologisch und genetisch inhibiert. In Wachstumsanalysen wurde ferner die Abhängigkeit der Zellen von verschiedenen Serinquellen untersucht. Unter Bedingungen des Tumormikromilieus wurden Zelltod- und Redox-Stress-Parameter untersucht. Abschließend wurden die Ergebnisse durch eine PHGDH-Überexpression validiert.
Die basalen Expressionsniveaus der PHGDH unterschieden sich in den fünf analysierten Gliomzelllinien. Es zeigte sich keine Korrelation mit der Expression der
Serinhydroxymethyltransferase 1 und 2 (SHMT 1 und 2, zytoplasmatische bzw. mitochondriale Isoform), welche ebenfalls Schlüsselenzyme im Serinstoffwechsel sind. Unter Zellstress, welcher mittels Hypoxie oder Aktivierung des Nuclear factor erythroid 2-related factor 2 (Nrf2) induziert wurde, zeigte sich ein Anstieg der Expression von PHGDH und SHMT2. Im nächsten Schritt erfolgten Versuche mit CBR-5884, einem pharmakologischen Inhibitor der PHGDH. CBR-5884 reduzierte signifikant die intrazellulären Serin- und Glycin-Spiegel. Parallel zeigte sich eine dosisabhängige, signifikante Reduktion des Zellwachstums in allen getesteten Linien, ohne eine Induktion von Zelltod. Zelllinien mit niedriger PHGDH-Expression wurden zusätzlich bereits durch Entzug von Serin aus dem Kulturmedium signifikant in ihrem Wachstum gehemmt. Unter realistischen Bedingungen des Tumormikromilieus mit Sauerstoff- und Nährstoffmangel zeigte sich unter zusätzlicher PHGDH-Inhibition mittels CBR-5884 ein signifikanter Anstieg von Zelltod-Parametern und reaktiven Sauerstoffspezies (ROS) einhergehend mit einer reduzierten NADPH/NADP+-Ratio. Die Ergebnisse der pharmakologischen PHGDHInhibition konnten durch eine PHGDH-Gensuppression reproduziert werden.
Umgekehrt bestätigte eine genetische PHGDH-Überexpression den protektiven Effekt eines aktiven Serinmetabolismus für die Tumorzellen.
Zusammenfassend zeigte sich in unseren Versuchen, dass unter Bedingungen des Tumormikromilieus einige Gliomzell-Linien den Serinmetabolismus induzieren, was einen protektiven Effekt für das Überleben unter widrigen Mikromilieusbedingungen zu haben scheint. Umgekehrt reduzierte eine Inhibition der PHGDH als Schlüsselenzym der Serinsynthese unter diesen Bedingungen das Wachstum von Glioblastom-Zellen und induzierte gleichzeitig Zelltod und Redoxstress. Diese Ergebnisse rechtfertigen eine weitere präklinische Testung in in vivo Modellen. Zusammenfassend legen unsere Ergebnisse nahe, dass der Serinmetabolismus einen vielversprechenden Angriffspunkt für neue Therapiestrategien im Glioblastom darstellen könnte.
Das Risiko bakterieller Infektionen durch Thrombozytenkonzentrate (TKs) ist derzeit immer noch das höchste in der Transfusionsmedizin. Dies wird hauptsächlich durch die empfindliche Physiologie der Thrombozyten und die damit verbundene erforderliche Lagerung dieser Produkte bei Raumtemperatur von 22°C ± 2°C bedingt, welche eine optimale Wachstumsbedingung für Bakterien darstellt. Mit Hilfe von predonation sampling und gewissenhaft durchgeführter Hautdesinfektion beim Spender wurden die Grundlagen zur Optimierung der bakteriellen Sicherheit von Thrombozytentransfusionen geschaffen. Allerdings ist die Übertragung von Bakterien bei der Punktion des Spenderarms immer noch die Hauptursache für bakterielle Kontamination von Thrombozytenspenden. In selteneren Fällen ist eine latente Bakteriämie des Spenders ursächlich. Denkbar ist auch eine Verunreinigung bei der Produktion.
Die Studie, welche in drei Phasen verlief, sollte die bakterielle Sicherheit von Thrombozytenkonzentraten und somit auch die Patientensicherheit dieser Produkte verbessern und gleichzeitig die Ressource „Thrombozytenkonzentrat“ optimieren.
In Phase 1 wurden drei zufällig gehäufte Transfusionszwischenfälle des Jahres 2016 untersucht und Wachstumskinetiken der verursachenden Keime erstellt. Es konnte bestätigt werden, dass Hautkeime weiterhin eine relevante Ursache bakterieller Verunreinigung darstellen. Eine Erweiterung des Spenderfragebogens bezüglich der Abfrage eines Risikos für die Übertragung multiresistenter Erreger und Kontakt zu besonderen tierischen Risikogruppen sowie die Einführung einer Mundraumkontrolle bei der ärztlichen Untersuchung könnten das Risiko der bakteriellen Kontamination der Blutspende eventuell reduzieren.
Phase 2 verglich mit PCR, Bactiflow und BacT/ALERT drei bakterielle Schnelltestmethoden synoptisch miteinander. Das Hauptaugenmerk lag hierbei auf der diagnostischen Sensitivität nach Poolbildung von bis zu 10 TKs (Pool-TKs sowie Apheresen).
Alle drei getesteten Bakterienscreeningmethoden zeigten einen zuverlässigen Bakteriennachweis auch nach erfolgter Poolbildung. Bactiflow-Mini-Pooltests konnten 2016 in die Routinetests des DRK Blutspendedienstes Baden-Württemberg-Hessen eingeführt werden und haben in der Zeit von 2016 bis 2019 zum Nachweis von zwölf Bakterienstämmen in Thrombozytenkonzentraten geführt und somit Transfusionszwischenfälle verhindert. Die Daten dieser Promotionsarbeit ermöglichen auch die Anwendung einer generischen 16s-DNA PCR-Methode oder des BacT/ALERT-Verfahrens als alternative Schnelltestmethoden.
In Phase 3 wurde schließlich die Transportstabilität der Proben validiert. Dadurch sollte Bactiflow als sicheres Schnelltestverfahren für TK-Pooltests an drei Standorten für den DRK Blutspendedienst Baden-Württemberg-Hessen und den DRK Blutspendedienst Nord-Ost implementiert werden. Es konnte gezeigt werden, dass sowohl nach einem Transport bei Raumtemperatur als auch bei 4°C die Bakterienkonzentration innerhalb von 24 h auch bei 5er- und 10er-Pool-TKs für alle drei Testverfahren nicht unter die Nachweisgrenze fällt. Die Bakterientestung von TKs ist somit auch nach Zentralisierung an den Instituten Frankfurt und Ulm des DRK Blutspendedienstes Baden-Württemberg-Hessen sowie dem Institut Plauen des DRK Blutspendedienstes Nord-Ost zuverlässig möglich.
Die hiesige Studie konnte dabei helfen, mögliche Ursachen für bakterielle Kontaminationen zu detektieren. Ebenso wurden mit Bactiflow, 16s realtime-PCR und BacT/ALERT drei Bakterienscreeningverfahren erfolgreich für Pools von bis zu zehn Pool- oder Apherese-TKs getestet. Zuletzt konnte auch für alle dieser drei Methoden eine sichere Nutzung nach 24-stündigem Transport sowohl bei Raumtemperatur als auch unter Kühlung bei 4 °C gezeigt werden. Insgesamt konnte die Studie somit zu einer Ressourcenoptimierung und einer Verbesserung der Patientensicherheit beitragen.
Hintergrund: Die LCPUFA der Zellmembran sind Ausgangspunkt für die Synthese von Lipidmediatoren und können je nach freigesetzter Fettsäure von der Zelle in pro- oder antientzündliche Mediatoren verstoffwechselt werden. LCPUFA können das Reaktionsprofil von Zellen beeinflussen, indem sie selbst oder die aus ihnen entstandenen Lipidmediatorderivate an Rezeptoren binden oder auf Genebene ihre Wirkung entfalten. Sowohl das antientzündliche Potenzial der Einzelfettsäuren EPA, DHA, GLA und SDA als auch die Wirkung des n-6/n-3-Verhältnisses wurden bereits in zahlreichen Studien gezeigt. Jedoch wurde noch nicht ausführlich auf den Einfluss einer Kombination verschiedener LCPUFA eingegangen, die sich im Hinblick auf die Verstoffwechselung von n-3- und n-6-Fettsäuren durch gleiche Enzyme wechselseitig beeinflussen können.
Zielsetzung: Ziel dieser Arbeit war es deshalb, den Einfluss von mehrfach ungesättigten Fettsäuren allein und in Kombination auf die COX-2-abhängige Inflammation in A549-Lungenepithelzellen zu untersuchen. Die Inkubation der Zellen mit den Einzelfettsäuren EPA, DHA, GLA und SDA wurde einem LCPUFA-Mix aus diesen vier Fettsäuren gegenübergestellt. Es wurde die IL-6-Produktion und die COX-2-Expression in CM1-stimulierten A549-Zellen als Marker einer Entzündung mittels CBA bzw. Durchflusszytometrie gemessen.
Ergebnisse: Durch die Oberflächencharakterisierung der A549-Zellen mittels Durchflusszytometrie konnte ihre Funktion im Immunsystem hervorgehoben werden. Die Inkubation mit den LCPUFA führte zur Aufnahme in die Zellmembran und zur weiteren Verstoffwechselung der Fettsäuren, wie sich gaschromatographisch nachweisen ließ. Der LCPUFA-Mix (0,02 pmol/Zelle) konnte die CM1 induzierte COX-2-Expression nur tendenziell erniedrigen. Im Gegensatz dazu ließ sich die COX-2-Expression durch eine gleiche Menge an EPA (0,02 pmol/Zelle) sehr signifikant (von 26,81% ± 2,78 auf 16,43% ± 1,45, p < 0,01) reduzieren. Die CM1-induzierte IL-6-Produktion wurde weder durch eine Einzellfettsäure EPA, DHA, GLA oder SDA noch den LCPUFA-Mix signifikant gesenkt.
Diskussion: In Übereinstimmung mit Corbière et al. wurden phänotypische Oberflächenmarker auf den A549-Zellen mittels Durchflusszytometrie gemessen, die sie zur Antigenpräsentation gegenüber T-Lymphozyten befähigen und zeigen, dass sie Teil des Immunsystems sind.[76] Im Gegensatz zum LCPUFA-Mix inhibierte EPA die COX-2-Expression. Zwar ist EPA die Hauptkomponente des LCPUFA-Mixes, dieser enthält aber zusätzlich DHA, GLA und SDA. Eine der vorgenannten drei Fettsäuren könnte den hemmenden Effekt des EPAs auf die COX-2 gemindert haben. Es ist aber auch denkbar, dass eine Interaktion der verschiedenen Fettsäuren zu einer geringeren Hemmung geführt hat. Auch andere Forschungsergebnisse bestätigen, dass die Stärke des Effektes von Fettsäuren abhängig von ihrer Kombination und Konzentration ist. Es stellt sich ein Wirkmaximum auf die Genexpression ein, das durch weitere Erhöhung der Fettsäuren nicht gesteigert werden kann und eventuell sogar ins Gegenteil umschlagen könnte. Gleissman et al. stellten erhöhte Spiegel an AA und COX-2 sowie einen geringeren Anteil an EPA und DHA in Tumorgeweben fest.[37] Für die A549-Zellen zeigten sich in der gaschromatographischen Messung ebenfalls im Vergleich zum AA-Anteil (5,72% ± 0,09) ein geringerer EPA- (0,95% ± 0,37) und DHA-Anteil (0,60% ± 0,07). Für COX-2-Inhibitoren konnten bereits antineoplastische Eigenschaften nachgewiesen werden.[94] Dies könnte ein Grund für die eingeschränkte Zellviabilität im XTT-Test bei höheren Fettsäure-Konzentrationen sein.
Fazit: Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen, dass im Gegensatz zu DHA, GLA, SDA und dem LCPUFA-Mix nur EPA eine signifikante antiinflammatorische Wirkung auf die COX-2 ausübte. Jedoch konnte kein signifikanter antiinflammatorischer Effekt hinsichtlich der Produktion des proinflammatorischen Cytokins IL-6 festgestellt werden. Zusammenfassend kann gesagt werden, dass weder einer alleinigen Fettsäure noch dem LCPUFA-Mix eine überlegene antiinflammatorische Wirkung auf alle hier untersuchten Parameter zugeordnet werden konnte.
Die Dissertation befasst sich mit Daten zum frühinvasiven kolorektalen Karzinom aus der Westpfalz in einem Zeitraum von 6 Jahren (2010 – 2016). In diesem Zeitraum sind 11% (n=130) frühinvasive kolorektale Karzinome aufgetreten. Davon besitzen 11% (n=14) Lymphknotenmetastasen. Beim pT1 Kolonkarzinom (n=92) treten Lymphknotenmetastasen in 13% (n=12) und beim pT1 Rektumkarzinom (n=38) in 5% (n=2) auf. Zur Risikostratifizierung werden pT1 kolorektale Karzinome in Low-Risk (sm1, G1, G2) und High-Risk (sm3, G3, G4) Karzinome eingeteilt. 84% (n=109) der pT1 kolorektalen Karzinome sind gut (G1) und mäßig differenziert (G2) und 35% (n=46) besitzen eine Submucosaeindringtiefe von sm1. 15% der G1 und G2 (n=11 von 73) pT1 Kolonkarzinome und 6% der G1 und G2 (n=2 von 36) pT1 Rektumkarzinome sind nodal positiv. Ein positiver nodaler Status ist in 12% (n=4 von 33) bei pT1sm1 Kolonkarzinomen aufgetreten. Ähnliches gilt für pT1sm1 Rektumkarzinome mit 8% (n=1 von 13). Weder im sm3 Stadium noch beim G3 pT1 Rektumkarzinom ist ein no-dal positiver Status vorgekommen. Dies zeigt, dass die Einteilung in Low- und High-Risk Karzinome nach der S3–Leitlinie zu überdenken ist. Ein positiver Lymphknoten-status tritt auch bei Low-Risk Karzinomen auf und verschlechtert das onkologische Outcome signifikant. Die Überlebensraten verdeutlichen diese Erkenntnis. Frühinvasi-ve kolorektale Karzinome besitzen eine ähnliche 5 Jahres-Überlebensrate von 81% wie fortgeschrittene neoadjuvant behandelte ypT1 kolorektale Karzinome. Das Gleiche gilt für nodal negative pT1 Karzinome (83%) im Vergleich mit fortgeschrittenen nodal negativen ypT0 und ypT1 Karzinomen (81%). Auch nodal positive pT1 Karzinome und fortgeschrittene nodal positive ypT0 und ypT1 Karzinome haben ähnliche Überle-bensraten (66% versus 67%). Auch dieser Vergleich zeigt, dass frühinvasive kolorekta-le Karzinome unterschätzt werden. Zur Optimierung des onkologischen Outcomes ist eine systemische Therapie bei frühinvasiven kolorektalen Karzinomen - auch ohne Lymphknotenmetastasen - zur Verbesserung des Überlebens nach 5 Jahren zu erwägen. Diese Thematik bietet einen Ansatzpunkt für weitere Studien um eine konkrete Aussa-ge über die Signifikanz einer neo-oder adjuvanten Therapie bei frühinvasiven kolorek-talen Karzinomen zu ermöglichen. Ein angepasstes multimodales Therapiekonzept sowie eine adäquate Nachsorge erscheinen bei frühinvasiven kolorektalen Karzinomen unabdingbar.
Während hohe Spiegel von reaktiven Sauerstoffspezies (reactive oxygen species, ROS) in Form von oxidativem Stress schädliche Auswirkungen auf den Körper haben können, zeigen aktuelle Forschungsarbeiten, dass Redox-Modifikationen an Thiolresten von Proteinen reversible Signalprozesse steuern können. Dieses Prinzip der posttranslationalen Proteinmodifikation durch Redox-Signale scheint auch bei der Verarbeitung und Chronifizierung von Schmerzen von Bedeutung zu sein. Über die potenziellen Redox-modulierten Zielstrukturen im nozizeptiven System ist jedoch bisher nur wenig bekannt.
Ein potentielles Redoxtarget im nozizeptiven System ist das kleine EF-Hand Ca2+-bindende Protein S100A4. Wie die anderen Familienmitglieder der S100-Proteinfamilie enthält S100A4 Cysteinreste, die in der Lage sind, redoxabhängig modifiziert zu werden. Studien an menschlichen Biopsien nach Gehirnverletzungen und an Mäusen in Verletzungsmodellen konnten zeigen, dass S100A4 neuroprotektiv wirkt. Darüber hinaus kann S100A4 sezerniert werden und vermittelt extrazellulär insbesondere regulatorische Funktionen innerhalb der Angiogenese, bei der Zellmigration sowie bei zellulären Differenzierungsprozessen. Die Funktionen von S100A4 im nozizeptiven System sind jedoch weitgehend unbekannt. In Vorarbeiten zu diesem Projekt wurde in einem Proteom-Screen beobachtet, dass S100A4 nach einer peripheren Nervenverletzung redoxabhängig im verletzten Nervengewebe hochreguliert wird. Darauf basierend wurde im Rahmen dieser Arbeit die Lokalisation von S100A4 innerhalb des nozizeptiven Systems sowie die funktionelle Bedeutung nach peripherer Nervenverletzung genauer untersucht.
Anhand von Immunfluoreszenzaufnahmen konnte gezeigt werden, dass S100A4 basal in Subpopulationen Peripherin- und NF200-positiver sensorischer Neurone lokalisiert ist. Interessanterweise führt eine Nervenverletzung nicht nur zu einer deutlichen Steigerung der S100A4-Expression im Bereich der Verletzungsstelle, sondern auch zu einer Änderung des neuronalen Verteilungsmusters. Die funktionelle Bedeutung von S100A4 für die Verarbeitung von Schmerzen wurde anhand von Verhaltenstests an Mäusen näher charakterisiert. Dafür wurden gewebsspezifische S100A4 Knockout Mäuse (Adv-S100A4-/-) und globale S100A4 Knockout Mäuse (S100A4-/-) generiert. In Modellen der akuten Nozizeption zeigten sowohl Adv-S100A4-/- als auch S100A4-/- Mäuse eine normale Reaktion auf thermische und mechanische Stimuli. Im „Spared Nerve Injury“ (SNI) Modell für periphere Neuropathien zeigten die S100A4-/- Mäuse eine im Vergleich zu wildtypischen (WT) Mäusen signifikant reduzierte mechanische Hyperalgesie, während bei den gewebsspezifischen Adv-S100A4-/- Mäusen kein verändertes Schmerzverhalten beobachtet werden konnte. Im „Crush Injury“ Modell für periphere Neuropathien war die mechanische Hyperalgesie der S100A4-/- Mäuse im Vergleich zu WT Tieren jedoch nicht verändert. Zusätzlich zur mechanischen Hyperalgesie wurden auch weitere Methoden der Quantifizierung des Schmerzverhaltens (Sciatic Functional Index, Brush Test und Wühlverhalten) etabliert. Allerdings war auch hier das Verhalten der S100A4-/- Mäuse mit dem der WT Mäuse vergleichbar. Darüber hinaus war das durch Applikation eines ROS-Donors induzierte nozizeptive Verhalten von S100A4-/- und WT Mäusen ähnlich. Man kann daher schlussfolgern, dass nach einer peripheren Nervenverletzung die S100A4-Expression insbesondere im Bereich der Verletzungsstelle hochreguliert wird. Dem gegenüber scheint S100A4 jedoch für die Schmerzverarbeitung funktionell nur von untergeordneter Bedeutung zu sein.
Ein weiteres potentielles Redoxtarget im nozizeptiven System ist die lösliche Epoxidhydrolase (soluble epoxide hydrolase, sEH). Die funktionelle Bedeutung von sEH für die Schmerzverarbeitung wurde bereits in früheren Studien belegt, da eine Behandlung mit sEH-Inhibitoren bei Ratten zu einer reduzierten Hypersensitivität in inflammatorischen und neuropathischen Schmerzmodellen führte. Während die analgetische Wirkung von sEH-Inhibitoren bereits gut bekannt ist, wurde eine redoxabhängige Modulation der sEH-Aktivität im nozizeptiven System in bisherigen Forschungsarbeiten kaum untersucht. Bestimmte Elektrophile können die sEH inhibieren, indem sie an das redoxaktive Cystein an Position 521 der sEH binden. Forschungsarbeiten konnten in diesem Zusammenhang bereits zeigen, dass die Cys521-vermittelte Inhibition von sEH durch das Prostaglandin 15d-PGJ2 oder 9-/10-Nitrooleonsäure (NO2-OA) im kardiovaskulären System zu einer Dilatation der Koronargefäße und einer Reduktion des Blutdrucks führt. Im Rahmen dieser Arbeit wurde untersucht, ob es durch eine redoxabhängige Hemmung der sEH-Funktion auch innerhalb des nozizeptiven Systems zu einer veränderten Schmerzreaktion bei Mäusen kommt. Um diese Fragestellung beantworten zu können, wurden sEH-Knockin (sEH-KI) Mäuse verwendet, deren redox-sensitives Cystein 521 durch ein Serin ersetzt wurde. Bei diesen Knockin-Mäusen können Elektrophile wie 15d-PGJ2 oder 9-/10-NO2-OA keine Enzyminhibition erzeugen. Die Charakterisierung der sEH-KI Mäuse zeigte sowohl in akuten als auch inflammatorischen Schmerzmodellen (Formalin Test und Zymosan-Pfotenentzündungsmodell) keinen Zusammenhang der Redoxmodifikation mit dem Schmerzverhalten der Mäuse. Auch in neuropathischen und viszeralen Schmerzmodellen (SNI-Modell und Modell der Zymosan-induzierten Peritonitis) konnte kein verändertes Schmerzverhalten der sEH-KI-Mäuse im Vergleich zu Kontrolltieren beobachtet werden. Darüber hinaus war das nozizpetive Verhalten nach Applikation von 15d-PGJ2 bei sEH-KI und WT Mäusen vergleichbar. Die redoxabhängige Modulation der sEH an Cystein 521 scheint demnach, im Gegensatz zum kardiovaskulären System, im nozizeptiven System keine Rolle zu spielen.
In der vorliegenden Dissertation wurde untersucht, ob die endotracheale Intubation (ETI) der alternativen Atemwegssicherung mittels Larynxtubus (LT) bezüglich der Überlebenswahrscheinlichkeit bei außerklinisch reanimierten Patienten überlegen ist.
Das retrospektiv erfasste Kollektiv dieser monozentrischen Studie umfasst 222 Patienten, die in den Jahren 2006 bis 2014 nach nicht-traumatischem Herz-Kreislauf-Stillstand außerhalb der Klinik (engl.: Out-of-hospital cardiac arrest, OHCA) präklinisch primär mit Endotrachealtubus (ET) oder LT versorgt und anschließend auf die internistische Intensivstation des Universitätsklinikums Frankfurt am Main aufgenommen wurden. Endpunkte der Studie waren die innerklinische Gesamtmortalität während des Krankenhausaufenthaltes sowie die Überlebensrate nach 24 Stunden.
In die Analyse wurden 208 Patienten einbezogen, von denen präklinisch 48 Patienten mit LT (23 %) und 160 Patienten mit ET (77 %) intubiert wurden. Die innerklinische Sterblichkeitsrate lag insgesamt bei 85 % (n=176); darunter 23 % LT- und 77 % ET-versorgte Patienten. Zwischen den beiden Methoden zur Atemwegssicherung zeigten sich sowohl in einer univariaten Analyse (Hazard ratio [HR]=0,98; 95 % Konfidenzintervall [K.I.] 0,69-1,39; p=0,92) als auch in einer multivariaten Cox-Regressionsmodell (adjustierte HR=1,01; 95 % K.I. 0,76-1,56; p=0,62) keine Unterschiede. Die ersten 24 Stunden nach OHCA überlebten 38 % aller Patienten; auch hier unterschieden sich die beiden Patientenkollektive nicht signifikant voneinander (univariate HR=1,04; 95 % K.I. 0,71-1,52; p=0,83).
Ferner veranschaulichte eine Propensity-Score-Matching-Analyse (PSM) mit einer Subgruppe von 120 Patienten, zusammengestellt in einem 3:1 Verhältnis (ET:LT), sowohl mit Blick auf die Überlebensrate bis zur Krankenhausentlassung (Propensity-adjustierte HR=0,99; 95 % K.I. 0,65-1,51; p=0,97) als auch auf die Mortalität in den ersten 24 Stunden (Propensity-adjustierte HR=1,04; 95 % K.I. 0,44-2,36; p=0,96) vergleichbare Ergebnisse beim Atemwegsmanagement mit LT bzw. ET.
Die frühe Durchführung einer Herzkatheteruntersuchung (HR=0,47; 95 % K.I. 0,28-0,77; p=0,003) sowie der frühe Beginn einer systemischen empirischen antibiotischen Therapie (HR=0,28; 95% K.I. 0,17-0,45; p<0,001) konnten überdies als signifikant positive Prädiktoren für das Überleben in einer angepassten Cox-Regressionsanalyse herausgearbeitet werden.
Im Gesamten konnte somit demonstriert werden, dass die initiale präklinische Anwendung des LT nach OHCA der ETI hinsichtlich der Überlebenswahrscheinlichkeit nicht untergeordnet ist. Neuester Literatur zufolge ist sie womöglich sogar überlegen. Dies gilt es in weiteren Studien zu bestätigen.
Muskelskelett-Erkrankungen (MSE) bei Büroangestellten sind häufig mit einer höheren Muskelspannung und einer eingeschränkten Bewegungsreichweite assoziiert. Ein hohes präventives Potential haben daher Dehntrainings, da durch eine muskuläre Relaxation die Muskelspannung reduziert werden kann und gleichzeitig auf psychischer Ebene eine Möglichkeit zur Entspannung geboten wird. Auch im Rahmen von Maßnahmen der betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF), die im Kontext der Arbeitsmedizin immer mehr an Bedeutung gewinnt, stellen Dehntrainings einen erfolgsversprechenden Ansatz dar. Allerdings sind die bislang überprüften Ansätze sehr zeitaufwendig, was zu einem erheblichen Verlust an Arbeitszeit führt. Ein Dehnprogramm mit geringem Zeitaufwand ist das gerätegestützte „five-Business“ Dehntraining, bei dem in fünf Übungen ganze Muskelketten intensiv gedehnt werden. Da das Gerät individuell einstellbar ist, ist die Trainingsintensität standardisiert und gleichzeitig individualisiert. Ziel dieser Studie war daher das five-Business“ Dehntraining auf seine Wirksamkeit hinsichtlich einer Verbesserung der Beweglichkeit, der Lebensqualität und von MSE zu evaluieren. Im Rahmen dieser Dissertation wurde in der ersten Publikation zunächst eine konkrete Methode erarbeitet, die anschließend als 12-wöchige Intervention bei Büroangestellten (Training zwei Mal wöchentlich für je 10 Minuten) umgesetzt wurde. Für die zweite Publikation wurden Veränderungen in der Beweglichkeit im Anschluss an die Intervention und deren Abhängigkeit von soziodemographischen und anthropometrischen Faktoren analysiert. Dazu wurden fünf Beweglichkeitstests verwendet: der Finger-Boden-Abstand und die Lateralflexion wurden mit einem Maßband evaluiert, während die Gelenkwinkel beim modifizierten Schultertest nach Janda, dem modifizierten Thomas Test und der Retroflexion des Rumpfes nach Janda mit einem digitalen Inklinometer gemessen wurden. Insgesamt nahmen 216 (79w; 137m) Probanden im Alter von 44,81 ± 10,55 Jahren freiwillig an der Studie teil. Die Probanden waren 1,76 ± 0,09 m groß und wogen 78,03 ± 15,11 kg. Die mittleren Unterschiede zeigten, dass die Probanden im Schultertest (rechts: 2,1 ± 7,7°, p = 0,001; links: 2,7 ± 10,11°, p = 0,001), in der nach Janda modifizierten Retroflexion des Rumpfes (5,4 ± 8,6°, p<0,001), im Finger-Boden-Abstand (-1,9 ± 4,0 cm, p<0,001) und in der Lateralflexion relativ zur Körpergröße (rechts: -0,004 ± 0,01, p = 0,002; links: -0,004 ± 0,01, p<0,001) Zuwächse im Bewegungsausmaß erzielten. Im Thomas Test zeigten die Probanden eine Abnahme der Flexibilität (rechts: -2,1 ± 4,5°, p<0,001; links: -1,2 ± 4,7°, p = 0,001). In allen Tests zeigten die Effektstärken geringe bis mittlere Effekte (d = 0,24 - 0,62). Probanden mit unterdurchschnittlicher Beweglichkeit im Prä-Test zeigten die höchsten Beweglichkeitszuwächse. Weder Alter, Körpergröße, Gewicht, Body-Mass-Index (BMI) noch Geschlecht hatten einen signifikanten Einfluss auf die Beweglichkeitsveränderungen. Insgesamt kann für das „five-Business“ Dehntraining resümiert werden, dass es effektiv zur Beweglichkeitssteigerung beiträgt. Der vergleichsweise geringe Zeitaufwand ist ausreichend, um insbesondere bei unterdurchschnittlicher Flexibilität zu einem Gewinn an Bewegungsreichweite beizutragen. Da weder soziodemographische noch anthropometrische Faktoren die Beweglichkeitsveränderungen signifikant beeinflussten, kann das „five-Business“ Dehntraining auch bei heterogen zusammengesetzten Kollektiven angewendet werden. Somit ist es als wirksame Dehnintervention als BGF Maßnahme für schreibtischgebundenen Büroangestellte einsetzbar.
Nematophilic bacteria as a source of novel macrocyclised antimicrobial non-ribosomal peptides
(2020)
A solution to ineffective clinical antimicrobials is the discovery of new ones from under-explored sources such as macrocyclic non-ribosomal peptides (NRP) from nematophilic bacteria. In this dissertation an antimicrobial discovery process –from soil sample to inhibitory peptide– is demonstrated through investigations on six nematophilic bacteria: Xenorhabdus griffiniae XN45, X. griffiniae VH1, Xenorhabdus sp. nov. BG5, Xenorhabdus sp. nov. BMMCB, X. ishibashii and Photorhabdus temperata. To demonstrate the first step of bacterium isolation and species delineation, endosymbionts were isolated from Steinernema sp. strains BG5 and VH1 that were isolated directly from soil samples in Western Kenya. After genome sequencing and assembly of novel Xenorhabdus isolates VH1 and BG5, species delineation was done via three overall genome relatedness indices. VH1 was identified as X. griffiniae VH1, BG5 as Xenorhabdus sp. nov. BG5 and X. griffiniae BMMCB was emended to Xenorhabdus sp. nov. BMMCB. The nematode host of X. griffiniae XN45, Steinernema sp. scarpo was highlighted as a putative novel species. To demonstrate the second step of genome mining and macrocyclic non-ribosomal peptide structure elucidation, chemosynthesis and biosynthesis, the non-ribosomal peptide whose production is encoded by the ishA-B genes in X. ishibashii was investigated. Through a combination of refactoring the ishA-B operon by a promoter exchange mechanism, isotope labelling experiments, high resolution tandem mass spectrometry analysis, bioinformatic protein domain analysis and chemoinformatic comparisons of actual to hypothetical mass spectrometry spectra, the structures of Ishipeptides were elucidated and confirmed by chemical synthesis. Ishipeptide A was a branch cyclic depsidodecapeptide macrocyclised via an ester bond between serine and the terminal glutamate. It chemosynthesis route was via a late stage macrolactamation and linearised Ishipeptide B was synthesised via solid phase iterative synthesis. Ishipeptides were not N-terminally acylated despite being biosynthesised from the IshA protein that had a C-starter domain. It was highlighted that more than restoration of the histidine active site of this domain is required to restore N-terminal acylation activity.
To demonstrate the final step of determination of antimicrobial activity, minimum inhibitory concentrations of Ishipeptides and Photoditritide from Photorhabdus temperata against fungi and bacteria were determined. None were antifungal while only the macrocyclic compounds were inhibitory, with Ishipeptide A inhibitory to Gram-positive bacteria at 37 µM. The cationic Photoditritide, a cyclic hexapeptide macrocyclised via a lactam bond between homoarginine and tryptophan, was 12 times more inhibitory (3.0 µM), even more effective than a current clinical compound, Ampicillin (4.2 µM). For both, macrocyclisation was hypothesised to contribute to antimicrobial activity. Ultimately, this dissertation demonstrated not only nematophilic bacteria as a source of novel macrocyclic antimicrobial non-ribosomal peptides but also a process of antimicrobial discovery–from soil sample to inhibitory peptide– from these useful bacteria genera. This is significant for the fight against antimicrobial resistance.
Although immune checkpoint inhibitors such as anti-PD-1 antibodies have shown remarkable clinical success in many different tumor types, the proportion of patients benefiting from this treatment option remains low. Therefore, there is a need to sensitize tumors for immune checkpoint blockade. In this study two approaches were tested, a chemoimmunotherapy approach combining PD-1 checkpoint blockade with doxorubicin (DOX) chemotherapy, and ablation of the sphingosine-1-phosphate (S1P) receptor (S1PR4) based on the following rationale. Chemotherapy was shown to induce immune paralysis which contributes to tumor relapse, while PD-1 signaling was shown to facilitate the acquisition of chemoresistance. Thus, combinatorial chemoimmunotherapy is expected to be beneficial by maintaining or even activating anti-tumor immunity during chemotherapy. S1PR4 is an immune cell specific receptor, whose ablation slowed tumor progression by activating anti-tumor immunity in a mouse model that was previously insensitive to anti-PD-1 monotherapy. This suggested that S1PR4 ablation might pre-activate immunity to sensitize for anti-PD-1 therapy.
To test these combinatorial approaches, two tumor mouse models were employed, namely the MC38 murine adenocarcinoma model as well as the transgenic polyoma middle T oncogene (PyMT) breast cancer model. In the MC38 model, a mild synergistic effect of PD-1 immune checkpoint blockade and S1PR4 ablation was observed, indicated by improved tumor progression and survival as compared to the WT control, and an increased number of tumor-free mice compared to anti-PD-1 therapy alone in WT mice. These observations correlated with an enhanced natural killer (NK) cell infiltrate and increased CXCL9 and CXCL10 production in anti-PD-1 treated S1PR4 KO tumors. As noted before, the PyMT model was largely resistant to anti-PD-1 monotherapy in a therapeutic setting. S1PR4 ablation alone showed significant tumor reduction that was not further enhanced by anti-PD-1 treatment. The same was observed when chemotherapy with DOX was added, where WT tumors relapsed, while S1PR4 KO tumor did not. Addition of anti-PD-1 did only mildly increase tumor control in S1PR4 KO mice, indicating that S1PR4 KO per se very efficiently re-activated anti-tumor immunity. Since S1PR4 KO induces type I 12 interferon (IFN-1) over-production in S1PR4 KO PyMT tumors, a link between high IFN-1 levels and tumor immunity was tested by using mice deficient in the IFN-1 receptor (IFNAR1). Unexpectedly, DOX chemotherapy was most efficient in mice with IFNAR ablation only as compared to WT, S1PR4 KO or S1PR4 and IFNAR1 double KO mice, although deficiency in IFNAR signaling is predominantly regarded as tumor promoting. The underlying mechanisms need to be tested in future studies. Interestingly, chemoimmunotherapy in WT mice prevented tumor relapse to a similar extent than S1PR4 KO and was superior to chemotherapy or immune checkpoint blockade alone. To investigate mechanisms of chemoimmunotherapy success compared to monotherapy, whole transcriptome analysis was used, which identified a set of genes that were upregulated specifically upon chemoimmunotherapy. This gene signature and, more specifically, a condensed four-gene signature predicted favorable survival of human mammary carcinoma patients in the METABRIC cohort.
Moreover, PyMT tumors treated with chemoimmunotherapy contained higher levels of cytotoxic lymphocytes, particularly NK cells. Gene set enrichment analysis and ELISA measurements revealed increased IL-27 production and signaling in PyMT tumors upon chemoimmunotherapy. Moreover, IL-27 improved NK cell cytotoxicity against PyMT cells in vitro. These data supported recent clinical observations indicating a benefit of chemoimmunotherapy compared to monotherapy in breast cancer and suggested potential underlying mechanisms.
Taken together the present work revealed new strategies to reactivate tumor immunity leading to improved chemotherapy response, namely a combination with immune checkpoint blockade and ablation of S1PR4, which activated different lymphocyte compartments within tumors.
The interleukin (IL)-1 family has been described for its numerous involvement in the regulation of inflammatory processes. Certain members are able to induce inflammation, whereas others have the capacity to inhibit inflammation. The newly discovered IL-1 family member IL-38 shows interesting and innovative properties. While most of these cytokines are pro-inflammatory mediators, IL-38 appears to enter the smaller circle of anti-inflammatory mediators. As a pattern, IL-38 appears to suppress IL-17-driven chronic or auto-inflammation by working as receptor antagonist. These properties, as well as its beneficial effects in models of inflammatory and autoimmune diseases suggest the possibility of IL-38-based therapies. Nevertheless, its role in the resolution of acute inflammation, thereby preventing chronic inflammation, remains unclear.
The first part of my thesis elucidated the role of IL-38 in the resolution of inflammation. I found that the complete absence of IL-38 in IL-38 KO mice leads to a delayed resolution of inflammation in the zymosan-induced peritonitis mouse model, compared to WT mice. This was marked by a persistent neutrophilia and a lower production of pro-resolving mediators during the resolution phase, such as TGFβ1 production from macrophages following efferocytosis of apoptotic cells. Reduced TGFβ1 production from macrophages coincided with reduced levels of regulatory T cells (Tregs), which are known to promote the resolution of inflammation. Unexpectedly, the TGFβ1 production capacity of macrophages did not influence the induction of Tregs from naïve T cells. Rather, IL-38 KO mice had an accumulation of Tregs in the thymus compared to WT mice. This was caused by an impairment of CD62L expression at the surface of Tregs, which is required for Tregs migration outside of the thymus. Higher Treg numbers in the thymus correlated with lower level of Tregs in peripheral lymphoid organs. Importantly, CD62L expression at the surface of IL-38 KO Tregs in the thymus was restored by injecting IL-38 i.p. for 24h. These data indicate a potential key function of IL-38 in the regulation of Treg migration, which is triggered in many cases of autoimmunity.
The second part of my thesis was to study the role of IL-38 in experimental autoimmune encephalomyelitis (EAE) development, given that EAE is IL-17-dependent. Unexpectedly, IL-38-deficient mice showed strongly reduced clinical scores and histological markers of EAE. This came with reduced inflammatory cell infiltrates, as well as reduced expression of inflammatory markers in the spinal cord. IL-38 mRNA was detected in the spinal cord, mainly by resident and infiltrated phagocytes, but also by other cells, such as ependymal cells. IL-38 was upregulated upon pro-inflammatory stimulation of bone marrow-derived macrophages, and its presence was necessary for a complete activation of inflammatory macrophages. My data suggest an alternative cell-intrinsic role of IL-38 in macrophages to promote inflammation in the central nervous system.
In the last part of my thesis, I initiated a project on the function of IL-38 in B cell physiology and antibody production, given the fact that IL-38 is expressed by B cells. I generated preliminary data showing that the absence of IL-38 in mice decreased antibody production. Furthermore, I showed that IL-38 is particularly expressed by plasma cells in human tonsils. This project remains open and further studies will be conducted to investigate how IL-38 regulates antibody production, both in physiological and autoimmune settings. Understanding the role of IL-38 in autoantibody production could lead to original and innovative therapy for patients suffering from auto-inflammatory disease.
In summary, the different projects of my thesis provide evidence that the pro-resolving function of IL-38 may be indirectly linked to the retention of Tregs in the thymus. Moreover, a possible intracellular role of IL-38 within macrophages was described showing opposite properties in the regulation of inflammation. This function could be causatively involved in EAE development. However, further studies remain to be done to find the mechanism of action by which IL-38 regulates Tregs egression and how it influences the EAE development. Complete understanding of the IL-38 biology and differentiation between its extra- vs potential intracellular functions could make it a promising therapeutic target for chronic inflammatory or autoimmune diseases.
The retinoid X receptor (RXR) is a ligand-sensing transcription factor acting mainly as a universal heterodimer partner for other nuclear receptors. Despite presenting as a potential therapeutic target for cancer and neurodegeneration, adverse effects typically observed for RXR agonists, likely due to the lack of isoform selectivity, limit chemotherapeutic application of currently available RXR ligands. The three human RXR isoforms exhibit different expression patterns; however, they share high sequence similarity, presenting a major obstacle toward the development of subtype-selective ligands. Here, we report the discovery of the saturated fatty acid, palmitic acid, as an RXR ligand and disclose a uniform set of crystal structures of all three RXR isoforms in an active conformation induced by palmitic acid. A structural comparison revealed subtle differences among the RXR subtypes. We also observed an ability of palmitic acid as well as myristic acid and stearic acid to induce recruitment of steroid receptor co-activator 1 to the RXR ligand-binding domain with low micromolar potencies. With the high, millimolar endogenous concentrations of these highly abundant lipids, our results suggest their potential involvement in RXR signaling.
Reliable and efficient recording of the error-related negativity with a speeded Eriksen Flanker task
(2020)
There is accumulating evidence that the error-related negativity (ERN), an event-related potential elicited after erroneous actions, is altered in different psychiatric disorders and may help to guide treatment options. Thus, the ERN is a promising candidate as a psychiatric biomarker. Basic methodological requirements for a biomarker are standardized and reliable measurements. Additional psychiatry specific requirements are time efficiency and patient-friendliness.
The aim of the present study is to establish ERN acquisition in a reliable, time-efficient and patient-friendly way for use in clinical practice.
Healthy subjects (N=27) performed a modified Eriksen Flanker Task with adaptive reaction time window and only incongruent stimuli that maximizes the number of errors. All participants were tested for mental health by the Mini International Neuropsychiatric Interview (M.I.N.I.). The first N=12 subjects were part of a pilot study and further N=14 subjects were included for analysis (one subject was excluded due to technical problems). In a test-retest design with two sessions separated by 28 days the reliability of the ERN has been assessed. To ensure external validity, we aimed to replicate previously reported correlation patterns of ERN amplitude with (1) number of errors and (2) negative affect. State affect of each subject was measured by the Positive and Negative Affect Schedule. In order to optimize the clinical use of the task, we determined to which extent the task can be shortened while keeping reliability >0.80.
We found excellent reliability of the ERN (intraclass correlation coefficient =0.806-0.947) and replicated specific correlation patterns (ERN amplitude with relative number of errors: r=0.394; p=0.082; ERN amplitude with negative affect: r=-0.583, p=0.014). The task can be shortened to a patient-friendly and clinically feasible length of only 8 minutes keeping reliability >0.80.
To conclude, the present modified task provides reliable and efficient recording of the ERN, facilitating its use as a psychiatric biomarker.
Das Hepatozelluläre Karzinom (HCC) ist die sechsthäufigste Krebsart mit der zweithäufigsten krebsbedingten Letalität. Sorafenib ist bereits seit über 10 Jahren die einzige verfügbare und zugelassene systemische Chemotherapie. Allerdings zeigen Patienten oft eine Resistenz gegenüber Sorafenib.
In zahlreichen Krebsarten konnte bereits gezeigt werden, dass Sphingolipide bei der Tumorentwicklung und Chemoresistenz eine wichtige Rolle spielen. Sphingolipide sind bioaktive Lipidmoleküle, welche unteranderem für die Beeinflussung verschiedener Signalwege intra- und extrazellulär verantwortlich sind. So konnte gezeigt werden, dass das Verhältnis zwischen Sphingosin-1-Phosphat (S1P) und Ceramiden eine wichtige Rolle für das Überleben von Zellen spielt, wobei eine Verschiebung des Verhältnisses zugunsten des S1P meist eine proliferative Wirkung auf Zellen hat. Für die Phosphorylierung des Sphingosins zu S1P sind die zwei Enzyme Sphingosinkinase 1 und 2 (SPHK1/2) verantwortlich.
Es gibt bereits Studien, die nachweisen konnten, dass diese Enzyme gerade in Tumorzellen verstärkt exprimiert werden. Auf der anderen Seite kann eine verstärkte Bildung von Ceramiden die Apoptose der Tumorzellen verstärken. Daher ist es nicht verwunderlich, dass der Sphingolipid-Stoffwechsel einen interessanten Angriffspunkt für die Krebstherapie darstellt. Aus diesem Grund sollte in der vorliegenden Arbeit zunächst untersucht werden, ob Sorafenib einen Einfluss auf den Sphingolipid Stoffwechsel hat. Weiter sollte untersucht werden, ob die Beeinflussung des Sphingolipid-Stoffwechsels die Effekte von Sorafenib potenzieren könnte.
Es konnte zunächst gezeigt werden, dass Sorafenib die mRNA-Expression verschiedener Enzyme, die das Verhältnis zwischen Ceramiden und S1P regulieren, beeinflussen kann. Es wurde weiter untersucht, wie sich der Ceramidsynthase Inhibitor FB1 auf die Proliferation und die Induktion der Apoptose auswirkt. Dies wurde ebenfalls mit SLP (SPHK1 Inhibitor), SLM (SPHK2 Inhibitor) und SKI II, einem unspezifischen Inhibitor beider Sphingosinkinasen, untersucht. Es wurden weiter die Einflüsse aller verwendeten Substanzen auf die Bildung verschiedener Sphingolipide untersucht.
Hierbei konnte gezeigt werden, dass Sorafenib in der Lage ist, die Proliferation der Zellen zu hemmen und die Apoptose-Induktion zu fördern. Weiter führte Sorafenib zu einer Akkumulation der Dihydroceramide. Was wiederrum weder mit SKI II, FB1; SLP noch SLM beobachtet werden konnte. Der signifikante Anstieg der Dihydroceramid-Konzentrationen konnte mit dem durch Sorafenib induzierten oxidativen Stress in Verbindung gebracht werden.
SLP und SLM waren nicht in der Lage, die Effekte von Sorafenib auf die Proliferation zu potenzieren. Die Kombination von Sorafenib mit SLP oder SLM führte jedoch in den Huh7.5 Zellen zu einer drastischen Reduktion des S1P-Spiegel.
FB1 und SKI II führten zu einer stärkeren Hemmung der Proliferation als Sorafenib. Wobei gezeigt werden konnte, dass beide Substanzen die Ceramid-Spiegel tendenziell eher vermindern und die S1P-Spiegel erhöhen. Durch die Stimulation mit FB1 kam es sogar zu einer signifikanten Erhöhung der S1P-Spiegel. Es scheint, dass der Einfluss von FB1 und SKI II auf die Proliferation der Zellen unabhängig vom Sphingolipid-Stoffwechsel ist. Diese scheinen eher über andere Mechanismen zu wirken. Es könnte von Interesse sein, gerade diese Signalwege von SKI II im HCC weiter zu untersuchen, da SKI II bereits in Mausmodellen anderer Krebsarten vielversprechende Ergebnisse zeigte.
Für ausgewählten Patienten mit Aortenklappeninsuffizienz (AI) bietet die Aortenklappenrekonstruktion eine sehr attraktive Alternative zum Klappenersatz, wodurch mögliche prothesenbezogene Komplikationen vermieden werden können.
Die begrenzte Zahl der Langzeitstudien sowie das Fehlen von standardisierten Verfahren machen die klappenerhaltende Aortenklappenchirurgie technisch anspruchsvoll.
Ziel dieser Arbeit ist es, die Langzeitergebnisse nach Aortenklappenrekonstruktion zu erfassen und die Haltbarkeit sowie die klappenbezogenen Komplikationen nach klappenerhaltender Aortenklappenchirurgie zu untersuchen.
Hierzu analysierten wir die klinischen Daten von 560 Patienten, die eine operative Versorgung mittels Aortenklappenrekonstruktion erhielten. Dabei wurden sowohl Segelpathologien (bikuspid sowie trikuspid) als auch Aortenwurzelpathologien berücksichtigt. Bei 56% der Patienten (n=313) wurde eine Reimplantation nach David durchgeführt. Bei 247 Patienten wurde bei isolierter Segelpathologie ohne Aortenwurzelbeteiligung eine Segelrekonstruktion durchgeführt. Pathologien der Aortenwurzel konnten mit subkommissuralen Nähten (bei 62 Patienten) oder mit Rekonstruktion des sinotubulären Übergangs (bei 60 Patienten) behoben werden. Begleitende Aorteneingriffe bei Aneurysma oder Dissektion der thorakalen Aorta wurden ebenfalls durchgeführt. So wurden bei 78 Patienten ein partieller Aortenbogenersatz, bei 12 Patienten ein kompletter Aortenbogenersatz und bei 14 Patienten ein Bogenersatz mit „Elephant Trunk“ Technik durchgeführt.
Die Nachuntersuchungen erfolgten anhand eines standardisierten Fragebogens 5 sowie durch transthorakal echokardiographische Verlaufskontrollen. Die durchschnittliche Nachuntersuchungszeit betrug 6.3 ± 4.6 Jahre, 97% der Patienten konnten dabei erfasst werden.
Die 30-Tage-Mortalität betrug 1,4%. Im Langzeitverlauf wurden 132 Verstorbene beobachtet, wobei 13 Patienten aufgrund eines kardiovaskulären Ereignisses verstarben. Das 10-Jahres-Überleben betrug 70%. Eine Reoperation war bei 39 Patienten notwendig, in 25 Fällen aufgrund von signifikanter Restinsuffizienz der Aortenklappe, in 5 Fällen aufgrund eines kombinierten Aortenklappenvitium. Endokarditis führte in 9 Fällen zur Reoperation (0,2% pro Patientenjahr). Die Freiheit von Reoperation betrug 88% nach 10 Jahren. Die klappenbezogenen Komplikationen ergaben eine kumulative linearisierte Inzidenz von 2% pro Patientenjahr.
Schlussfolgernd kann man sagen, dass die Aortenklappenrekonstruktion für ausgewählte Patienten eine gute Alternative zum Aortenklappenersatz darstellt. Die Haltbarkeit der Klappenfunktion erwies sich in der Langzeitbeobachtung als gut. Die adäquate Wahl der Operationstechnik bezogen auf die Pathologie führen zu guten Ergebnissen der Aortenklappenrekonstruktion mit akzeptabler Mortalität und Morbidität im Langzeitverlauf.
Schwerverletzte Patienten folgen einem biphasischen Mortalitätsmuster, mit einem ersten frühen Mortalitätsgipfel aufgrund von schweren Verletzungen des zentralen Nervensystems oder durch massiven Blutverlust. Der zweite, später auftretende Traumatod ist mit einer immunologischen Dysregulierung verbunden, welche durch eine ausgeprägte Inflammation häufig im (Multi)-Organversagen endet. Insbesonders thorakale Verletzungen sowie das Erleiden eines hämorrhagischen Schocks prädisponieren den Organismus für die Entwicklung von pulmonalen Komplikationen im klinischen Folgevelauf. Alkohol spielt hierbei eine wichtige Rolle. In den vergangenen 15 Jahren hat sich zwar die Anzahl der „Alkoholunfälle“ mit Personenschaden reduziert, dennoch tritt Alkohol als eine der häufigsten Unfallursachen bei 18-34jährigen auf. Zudem hat Alkohol durch seine immunmodulatorischen Eigenschaften einen signifikanten Einfluss auf die Entwicklung und Prognose von (infektiösen) Komplikationen im klinischen Folgeverlauf. Verunfallte Patienten mit einer akuten Alkoholintoxikation zeigen im Vergleich zu chronisch Alkoholisierten eine verringerte 24-Stunden-Letalität nach Trauma. Die Studienlage zu den Hintergründen ist äußerst kontrovers, und stellt den Kern der vorliegenden Arbeit dar. Eine zentrale Rolle in der Genese der post-traumatisch inflammatorischen Immunantwort nehmen die Monozyten, sowie die Alveolarmakrophagen (AM) in der Lunge, aber auch zirkulierende polymorphonukleäre Leukozyten (PMNL) insbesondere neutrophile Granulozyten ein. Die Monozyten aktivieren bspw. über die Inflammasomassemblierung Caspase-1 (Pyroptose), die das inaktive Interleukin (IL)-1β in seine aktive Form prozessiert, aktiviert und seine Sezernierung induziert. Neutrophile Granulozyten, die ebenfalls durch inflammatorische und chemotaktische Reize aktiviert werden, infiltieren durch Modifikationen ihrer Oberflächenrezeptoren wie CD11b, CD62L und CD31 entzündetes Gewebe. Am Ort der „Schädigung“ weisen sie eine prolongierte Lebensspanne auf, und tragen durch ihre verstärkte Akkumulation so zu einem hyper-inflammatorischen Zustand bei. Folglich wird das eigene Gewebe geschädigt, was im Verlust der Zell- und Organintegrität enden kann. Die zugrundeliegenden Pathomechanismen wurden in diversen Studien mit der Aktivierung des Transkriptionsfaktors NF-κB assoziiert. Interessanterweise konnte die anti-inflammatorische Wirkung einer akuten Alkoholexposition mit der Hemmung des NF-κB, aber auch mit einer reduzierten Inflammasomassemblierung in vitro assoziiert werden.
Für die Untersuchung der akuten Alkoholwirkung wurde ein klinisch relevantes double hit Modell bestehend aus stumpfen Thoraxtrauma und hämorrhagischem Schock mit anschließender Flüssigkeitstherapie (TxT+H/R) genutzt. Um den Einfluss von Alkohol auf die posttraumatische Immunantwort mit Fokus auf die Rolle der zirkulierenden neutrophilen Granulozyten und Monozyten in der Genese pulmonaler Schädigungen zu untersuchen, erfolgte im vorliegenden Modell eine akute Gabe von Ethanol (5 g/kg, 30%, EtOH) zwei Stunden vor Hämorrhagie und Reperfusion. Zwei Stunden nach Reperfusion wurden die inflammatorischen Prozesse und das Outcome der Tiere untersucht.
Die Ergebnisse zeigen, dass TxT+H/R zu diffusen histopathologischen Lungenschäden führt, welche mit einer erhöhten Proteinkonzentration in der bronchoalveolären Lavage (BAL), verstärkten Infiltration des Lungengewebes mit PMNL sowie einer systemischen Aktivierung von neutrophilen Granulozyten und Monozyten verbunden war. Neutrophile Granulozyten zeigten eine signifikante Reduktion der Oberflächenexpression von CD62L und einen signifikanten Anstieg von CD11b und CD31; in zirkulierenden Monozyten konnte eine Inflammasomaktivierung durch direkten Nachweis der aktiven Caspase-1 gezeigt werden. Die Analyse der aktiven Effektorcaspasen der Apoptose Caspase-3 und -7 zeigte eine reduzierte Apoptose in zirkulierenden neutrophilen Granulozyten. Orale Gavage EtOH reduzierte signifikant die lokale Inflammation in der Lunge, welche mit einer verminderten PMNL Infiltration, verminderten IL-6 Genexpression und reduziertem BAL Proteingehalt einherging. Während die reduzierte Proteinkonzentration in der BAL durchaus für einen verminderten Lungenschaden spricht, war dieser histopathologisch nicht festellbar. Systemisch modulierte die akute EtOH-Gabe Oberflächenrezeptorexpression auf zirkulierenden neutrophilen Granulozyten, was deren reduzierte Aktivierung bestätigt. Die verminderte inflammatorische Aktivierung von zirkulierenden Monozyten und Granulozyten zeigte sich ebenfalls in der reduzierten Inflammasomaktivität.
Wir konnten wichtige Erkenntnisse für das Verständnis der Genese von pulmonalen Komplikationen nach TxT und HS, sowie die immunmodulatorischen Eigenschaften von Alkohol auf das angeborene Immunsystem darstellen. Die akute Alkoholexposition reduzierte die systemische Immunantwort, welcher in diesem klinisch relevanten Kombinationstrauma vermutlich eine reduzierte lokale Inflammationsantwort folgte. In weiterführenden Studien sollten die zugrundeliegenden Signalwege, Einfluss der Traumachwere sowie der Schwere der Alkoholintoxikation untersucht werden.
Background: Rates of permanent pacemaker implantation (PPI) have been low using the self‐expanding ACURATE neo device, but data regarding risk factors of PPI for this specific device are scarce.
Methods: The study cohort consisted of patients (n = 1000) with severe aortic stenosis undergoing transfemoral transcatheter aortic valve implantation (TAVI) using the ACURATE neo prosthesis in our center between May 2012 and December 2019. For the present analysis, we excluded patients with previous permanent pacemaker (n = 110), high‐grade AV block prior to TAVI (n = 3), and patients requiring conversion to surgical valve replacement (n = 4) or the implantation of a second prosthesis as valve‐in‐valve (n = 15). Preexisting conduction abnormalities were determined, and the implantation depth of the prosthesis was measured on final angiography. Differences across quartiles based on the original consecutive cohort were analyzed with respect to implantation depth and PPI rate. Predictors of PPI were identified using logistic regression.
Results: The PPI rate was 10%. Preexisting AV block I°, right bundle branch block (RBBB), and the implantation depth were independent predictors of PPI. Across quartiles, the implantation depth differed significantly with lowest values in the last quartile, whereas differences of PPI rates across quartiles were not statistically significant, but showed a notable decrease in the last quartile.
Conclusion: Preexisting RBBB, AV block I°, and low implantation depth were independent predictors of PPI following TAVI using the ACURATE neo device. Instead of deliberately aiming at a high position, avoidance of a low implantation depth may represent a reasonable compromise to reduce the rate of PPI without increasing the risk of malpositioning.
Ziel dieser klinischen Studie war es, die Ergebnisse der operativen Behandlung eines idiopathischen Makulaforamens durch Vitrektomie, ggf. in Kombination mit einer Phakoemulsifikation, ILM-Peeling und einer Tamponade entweder mit Luft oder mit 20%-igem SF6-Gas zu vergleichen. Primärer Endpunkt war die Verschlussrate nach einer Vitrektomie und die Reoperationsrate bei primär nicht geschlossenen Makulaforamina. Sekundärer Endpunkt war die Visusentwicklung in der ersten postoperativen Woche und nach 3 Monaten.
In der vorliegenden Arbeit wurden hierzu retrospektiv 117 Augen von 117 konsekutiven Patienten analysiert. Es wurden die Ergebnisse von 2 Patientengruppen verglichen. In der ersten Gruppe wurden 66 Augen (m=27, w=39, Altersmedian 70 Jahre), bei denen am Ende der Vitrektomie eine Tamponade mit Luft erfolgte, untersucht. In der zweiten Gruppe wurden die Ergebnisse von 51 Augen (m=20, w=31, Altersmedian 71 Jahre), bei denen 20%-SF6-Gas als Tamponade verwendet wurde, ausgewertet. Bei etwa 70 % der Augen beider Gruppen erfolgte eine simultane Phakoemulsifikation. Der Verschluss des Makulaforamens wurde bereits in den ersten postoperativen Tagen mit einem modifizierten Fourier Domain-OCT untersucht. Sobald der Verschluss des Makulaforamens im OCT gesichert werden konnte, wurde die postoperative „Gesicht nach unten“-Lagerung („Bauchlage“) beendet. Die mediane Lagerungszeit betrug 1 Tag (Spanne 1-6 Tage). Der Zeitraum der Nachbeobachtung betrug 3 Monate (Median).
Die Verschlussrate nach einer Vitrektomie aller Makulaforamina betrug 87,2% (102/117 Augen). Die primäre Verschlussrate der Luft-Gruppe und der SF6-Gas-Gruppe betrug 83,3% (55/66 Augen) bzw. 92,2% (47/51 Augen). Bei Augen mit einem persistierenden Foramen erfolgte eine frühe Reoperation. Die Verschlussrate nach 3 Monaten lag insgesamt bei 99,1% (116/117 Augen), in der Luft-Gruppe bei 98,5% (65/66 Augen) und in der SF6-Gas-Gruppe bei 100% (51/51 Augen). Es zeigte sich kein statistisch signifikanter Unterschied der Verschlussrate bzw. der anatomischen Ergebnisse zwischen den beiden Endotamponade-Gruppen.
Es konnte jedoch ein statistisch signifikanter Unterschied des Fernvisus bei der Entlassung zwischen beiden Endotamponadegruppen nachgewiesen werden. Der logMAR-Visus bei Entlassung lag in der Luft-Gruppe mit 1,3 (Median) deutlich unter dem Visus der SF6-Gas-Gruppe mit 1,9 (Median). Die Anwendung von Luft führte somit im Vergleich zu SF6 zu einem schnelleren postoperativen Visusanstieg. In beiden Gruppen zeigte sich nach 3 Monaten eine signifikante Visusbesserung. Es ließ sich kein signifikanter Unterschied des Fernvisus zwischen den beiden Gruppen mehr nachweisen.
Die Makulaforamenchirurgie mit pars plana Vitrektomie und Peeling der ILM erzielte sowohl mit einer Luft- als auch mit einer 20%-SF6-Gas-Tamponade guten anatomischen und funktionellen Ergebnissen. Mit einer kurz wirksamen Endotamponade erscheint eine postoperative Lagerung essenziell, dürfte aber in den meisten Fällen nur wenige Tage erforderlich sein, um den Verschluss eines durchgreifenden Makulaforamens zu erreichen. Die Reoperations-Rate nach einer Lufttamponade war bei sehr großen Foramina (> 600 µm) signifikant höher als bei Foramina mit einem Durchmesser kleiner 600 µm. Daher scheint die Anwendung von Gasen, die länger als Luft wirken, nur bei sehr großen Foramina erforderlich zu sein. Vorteil einer kurz wirkenden Lufttamponade ist die postoperativ um einige Tage schneller einsetzende visuelle Rehabilitation, so dass die Patienten früher in ihren Alltag zurückkehren können. Eine frühe postoperative Untersuchung der Makula unter Einsatz der optischen Kohärenztomographie ist Voraussetzung für eine individualisierte Steuerung der Lagerung und für eine möglichst frühe Erkennung und Reoperation von nicht geschlossenen Makulalöchern.
In the past decade, tissue-resident innate lymphoid cells (ILC) have become a central field of immunological research. ILC are a family of innate immune cells comprising cytotoxic Natural Killer (NK) cells and the non-cytotoxic helper like ILC1, ILC2 and ILC3. They mirror the functions and phenotypes of T cells, but do not require rearranged antigen-specific receptors for their rapid response to signals from injured or infected tissue. As potent cytokine producers being enriched in mucosal tissue, ILC play an essential role in tissue maintenance and regulating immunity to chronic inflammation and infection (Vivier et al., 2018). Although heterogeneity and plasticity of ILC complicates their classification, the pathophysiology of a broad variety of autoimmune and chronic inflammatory diseases have been associated with dysregulations in ILC subset distribution and functions (Dzopalic et al., 2019). This highlights their importance in human health and disease and accounts for the need for markers unambiguously describing the different ILC subtypes. This work introduces NKp65, a C-type lectin-like receptor (CTLR) encoded in the natural killer gene complex by the KLRF2 gene, as an exclusive marker for human ILC3. NKp65 expression especially discerns ILC3-like NK cell precursor from mature NK cells which express the NKp65-relative NKp80. Moreover, flow cytometric analysis of NKp65 expression aids in the demarcation of natural cytotoxicity receptor (NCR) expressing ILC3, from the closely related but functionally distinct RORt+ LTi cells and NCR- ILC3. This work further provides insights into NK cell development by in vitro differentiation studies in which NKp65 expressing cells are generated in presence of OP9 feeder cells and cytokines to support development. In such cultures, NKp65 expressing in vitro ILC (ivILC) acquire NKp80 expression in a Notch-dependent manner indicating their differentiation into mature NK cells. Acquisition of NK cell phenotypic markers is accompanied by NKp65 downregulation which leads to the mutually exclusive expression of NKp80 on NK cells and NKp65 on ILC3-like cells. Further insights are provided into the functional consequences of NKp65 engagement by its cognate high affinity ligand ‘keratinocyte-associated C-type lectin’ (KACL) which is selectively expressed on human keratinocytes (Bauer et al., 2015; Spreu et al., 2010). Expressed on ivILC, NKp65 mediates killing of KACL expressing target cells, suggesting that NKp65-KACL interaction promotes cellular cytotoxicity. In this context, the observed metalloproteinase dependent shedding of NKp65 might play a role in the termination of the cellular interaction. The findings on the regulation of NKp65 expression demonstrate the presence of a functional STAT5 response element in the KLRF2 promoter endowing a transcriptional control of NKp65 expression by IL-7 signaling. This provides an interesting link between the dependency of ILC3 on IL-7 signaling for their maintenance and the specific expression of NKp65 on these cells.
In summary, this study provides new insights into the physiologic expression of the CTLR NKp65 on human ILC3. The dependency of NKp65 surface expression on sustained STAT5 signaling provided by IL-7 underlines the connection of NKp65 expression and an ILC3 phenotype which might contribute to promote future research in discerning the interspersed pathways of ILC3 and NK cell development. The tissue and cell specific expression of NKp65 on ILC3 and its ligand KACL on keratinocytes of the human skin further suggests an important role of this genetically coupled receptor-ligand pair in tissue specific immunosurveillance.
Background: The aim of this study was to evaluate post‐irradiation changes in the central nervous system (CNS) detected using magnetic resonance (MR) imaging.
Methods: Magnetic resonance images of 15 children with CNS tumors treated through whole‐brain irradiation over 10 years were reviewed retrospectively. Variables such as age at the time of irradiation, total radiation dose, treatment length, and time interval between irradiation and MR changes, were evaluated.
Results: All patients included in the study had imaging abnormalities of the CNS. Eight patients (53%) developed CNS abnormalities within a short period of time – only a few months after irradiation (mean 4.8 months). Seven patients (47%) developed CNS abnormalities within a long time interval after treatment (mean 4.6 years). In almost all patients, a T2 increase in supra‐ and infratentorial white matter was observed. Follow‐up examinations showed nine patients (60%) with cerebellar atrophy.
Conclusions: In this sample of pediatric patients who underwent whole‐brain irradiation, the time receiving irradiation was not related to the severity of the MR changes. A correlation between the age of the child or the length of the radiotherapy and the extent of the changes could not be confirmed. However, we observed a trend towards stronger brain parenchymal degeneration with cystic changes in the younger age group of children in our sample. Older children who received irradiation seem to be more susceptible to vascular dysplasia with cavernous hemangiomas and microbleeding.
Background: Conditions during blood product storage and transportation should maintain quality. The aim of this in vitro study was to investigate the effect of interruption of agitation, temporary cooling (TC), and pneumatic tube system transportation (PTST) on the aggregation ability (AA) and mitochondrial function (MF) of platelet concentrates (PC).
Study Design and Methods: A PC was divided equally into four subunits and then allocated to four test groups. The control group (I) was stored as recommended (continuous agitation, 22 ± 2°C) for 4 days. The test groups were stored without agitation (II), stored as recommended, albeit 4°C for 60 minutes on day (d)2 (III) and PTST (IV). Aggregometry was measured using Multiplate (RocheAG; ADPtest, ASPItest, TRAPtest, COLtest) and MF using Oxygraph‐2k (Oroboros Instruments). The basal and maximum mitochondrial respiratory rate (MMRR) were determined. AA and MF were measured daily in I and II and AA in III and IV on d2 after TC/PTST. Statistical analysis was performed using tests for matched observations.
Results: Eleven PCs were used. TRAP‐6 induced AA was significantly lower in II when compared to I on d4 (P = 0.015*). In III the ASPItest was significantly lower (P = 0.032*). IV showed no significant differences. The basal and MMRR were significantly reduced over 4 days in I and II (for both rates in both groups: P = <0.0001*). No significant differences occurred on d4 (P = 0.495).
Conclusion: Our results indicate that ex vivo AA and MF of PCs are unaffected, even in no‐ideal storage and transport circumstances with respect to agitation, temperature, and force.
Autism spectrum disorder (ASD) is a complex neurodevelopmental disorder that is accompanied by neurodevelopmental differences in regional cortical volume (CV), and a potential layer‐specific pathology. Conventional measures of CV, however, do not indicate how volume is distributed across cortical layers. In a sample of 92 typically developing (TD) controls and 92 adult individuals with ASD (aged 18–52 years), we examined volumetric gradients by quantifying the degree to which CV is weighted from the pial to the white surface of the brain. Overall, the spatial distribution of Frustum Surface Ratio (FSR) followed the gyral and sulcal pattern of the cortex and approximated a bimodal Gaussian distribution caused by a linear mixture of vertices on gyri and sulci. Measures of FSR were highly correlated with vertex‐wise estimates of mean curvature, sulcal depth, and pial surface area, although none of these features explained more than 76% variability in FSR on their own. Moreover, in ASD, we observed a pattern of predominant increases in the degree of FSR relative to TD controls, with an atypical neurodevelopmental trajectory. Our findings suggest a more outward‐weighted gradient of CV in ASD, which may indicate a larger contribution of supragranular layers to regional differences in CV.
Hintergrund: Die Einnahme vieler Antidepressiva und Antipsychotika in der frühen Schwangerschaft kann nach aktuellem Forschungsstand als sicher bezüglich des Risikos für Fehlbildungen erachtet werden. Daten hinsichtlich der Sicherheit einer Psychopharmakotherapie während der Stillperiode sind hingegen rar. Die meisten Betroffenen würden einerseits gerne ihre Kinder stillen, andererseits wollen sie aber auch sicher sein, dass sie ihrem Nachwuchs dadurch nicht schaden.
Ziele: Unser Ziel war es herauszufinden ob eine Korrelation zwischen der Tagesdosis der Psychopharmaka und der Medikamentenkonzentration im Serum sowie in der Muttermilch (MM) besteht. Weiterhin untersuchten wir, ob es eine allgemeingültige Regeln gibt, wie sich Muttermilchmedikamentenkonzentrationen im Tagesverlauf verhalten. Außerdem wollten wir herausfinden ob die Medikamentenexposition in der Schwangerschaft und/oder Stillperiode einen Einfluss auf die Entwicklung des Kindes in den ersten zwölf Lebensmonaten hat.
Methoden: Wir untersuchten therapeutische Medikamentenspiegel parallel in Serum und MM zu verschiedenen Zeitpunkten um herauszufinden wann die höchsten/niedrigsten Konzentrationen ermittelt werden konnten. Neben dem Talspiegel, nach 12 h oder 24 h (T1), sammelten wir Proben 4 h (T5) und 8 h (T6) nach der Medikamenteneinnahme sowie direkt nach der Medikamenteneinnahme (T2), 1 h nach T2 (T3) und direkt beim nächsten Stillen (T4). Die Messungen wurden im TDM Labor im Zentrum für psychsiche Gesundheit, Universitätsklinikum Würzburg mittels isokratischer reversed-phase high performance liquid Chromatographie durchgeführt. Wir rekrutierten 25 Patientinnen, die in der ambulanten Spezialsprechstunde für psychiatrische Erkrankungen in Schwangerschaft und Stillzeit behandelt wurden. 68% der Patientinnen nahmen in der Schwangerschaft schon ein Psychopharmakon ein. Die Patientinnen litten an unipolaren Depressionen (n = 15), bipolaren Störungen (n = 2), schizoaffektiven Störungen (n = 2) sowie Angst- (n = 4) und Zwangsstörungen (n = 2). Das Spektrum von Antidepressiva und Antipsychotika erstreckte sich von Amitriptylin/Nortriptylin, Clomipramin/N-Desmethyl-Clomipramin, Mirtazapin, Escitalopram, Citalopram, Sertralin, Venlafaxin/ O-Desmethyl-Venlafaxin bis hin zu Lamotrigin und Quetiapin. Weiterhin erfassten wir ob es postnatale Auffälligkeiten sowie im Verlauf Entwicklungsauffälligkeiten bei den exponierten Kinder gab (Daten aus den routinemäßigen U-Untersuchungen der ersten 12 Lebensmonate). Um mehr Daten zur Kindesentwicklung zu sammeln, interviewten wir in einem retrospektiven Unterprojekt 14 weitere Patientinnen, die in der Vergangenheit von der Thematik betroffen waren.
Ergebnisse: Die parallel bestimmten Talspiegel in Serum und MM korrelierten nicht signifikant bei der Analyse aller Medikamente zusammen oder bei der Analyse der einzelnen Medikamente (Spearman Rho Korrelation, p > 0,05). Die Talspiegel im Serum korrelierten weder signifikant mit den Muttermilchkonzentration nach 4 h (T5), noch mit denen nach 8 h (T6) (Spearman Rho Korrelation, p = 0,46; p = 0,08). Die Tagesdosis korrelierte signifikant mit dem Talspiegel im Serum (p = 0,001), jedoch nicht mit den gleichzeitig bestimmten Muttermilchkonzentrationen (p = 0,88). Die Konzentrationen von Venlafaxin in der MM fielen relativ hoch aus. Es zeigte sich eine große interindividuelle Variation der Konzentrationen der unterschiedlichen Medikamente zu verschiedenen Zeitpunkten. Clomipramin und Quetiapin konnten gar nicht oder nur in sehr niedrigen Konzentrationen in der MM gemessen werden (n = 2, n = 4) wie auch Sertralin (ohne Ausreißer-Werte) und Escitalopram. Auch konnte Quetiapin nicht im Serum eines gestillten Kindes nachgewiesen werden, bei dem wir Blutproben gewinnen konnten (n = 1). Keines der gestillten Kinder zeigte negative Auswirkungen aufgrund der Medikation. Die höchste „concentration-bydose-ratio“ (C/D) in der MM wurden für Venlafaxin (n = 4, C/D MM = 5,11) und Lamotrigin (n = 1, C/D MM = 10,0) errechnet, während Clomipramin (n = 2, C/D MM = 0,0), Quetiapin (n = 4, C/D MM = 0,02) und Sertralin (n = 3, C/D MM = 0,03) die niedrigsten Quotienten zeigten. Wir kalkulierten die höchste „milk-to-plasma-ratio“ (M/P) für Mirtazapin (n = 3, M/P = 3,92) und Venlafaxin (n = 2, M/P = 2,4) sowie die niedrigsten für Clomipramin (n = 2, M/P = 0), Quetiapin (n = 3, M/P = 0,03) und Sertralin (n = 3, M/P = 0,08), was für ein niedriges Eindringungsvermögen vom Serum in die MM spricht.
Die Extrakorporale Membranoxygenierung (ECMO) ist ein extrakorporales Organersatzverfahren, welches heutzutage insbesondere als Lungenersatzverfahren oder als kreislaufunterstützendes Verfahren zum Einsatz kommt. Seit dem ersten Einsatz 1971 im Rahmen eines posttraumatischen „Acute Respiratory Distress Syndrom“ (ARDS) ist die Zahl der ECMO-Behandlungen im kardiopulmonalen Bereich massiv gestiegen. Dennoch wird der Nutzen der ECMO kontrovers diskutiert. Die aktuellste randomisiert kontrollierte Studie aus dem Jahre 2018 konnte keinen signifikanten Nachweis erbringen, dass die Therapie des ARDS mittels einer ECMO einen Überlebensvorteil bringt. Randomisiert kontrollierte Studien bei Patienten mit kardiogenem Schock liegen zum gegenwärtigen Zeitpunkt nicht vor und für den Einsatz bei septischem Schock ist die Datenlage und Evidenz schwach. Angesichts der ungeklärten Evidenz und weil die ECMO ein komplexes, kostenintensives und mit Risiken verbundenes Verfahren ist, scheint eine sorgfältige Indikationsstellung unverzichtbar zu sein. Das Ziel unserer Studie war daher die Analyse der Mortalität bei Patienten mit Lungenversagen, kardiogenem Schock und septischem Schock. Darüber hinaus sollten mit der Mortalität assoziierte prognostische Variablen identifiziert werden. Des Weiteren sollte untersucht werden, ob sich mit steigender Fallzahl eine Lernkurve beobachten lässt.
Zu diesem Zwecke führten wir eine retrospektive Kohortenstudie an 131 Patienten durch, die zwischen April 2011 und Juli 2016 in der Asklepios Klinik Langen mit einer ECMO behandelt wurden. Die Patienten wurden hierbei in die drei oben genannten Gruppen kategorisiert. Mithilfe logistischer Regression erfolgte die Identifizierung prognostischer Variablen. Eine Lernkurve wurde anhand des „non-risk-adjusted cumulative observed minus expected failure graph“-Verfahrens erstellt.
Die Analyse der Daten ergab eine Gesamtmortalität von 56%. Die Mortalität bei Patienten mit Lungenversagen, kardiogenem Schock und septischem Schock betrug 54%, 59% bzw. 58%. Bei Patienten mit Lungenversagen waren das Alter, das Jahr und weniger als 20 Fälle pro Jahr signifikant mit der Mortalität assoziiert. Bei Patienten mit kardiogenem Schock waren mit der Mortalität assoziierte Variablen das Alter, der SAPS II-Score, der pH-Wert, der Serumlaktatwert prä-ECMO, der Basenüberschuss prä-ECMO sowie eine Hyperlipidämie. Bei Patienten mit septischem Schock konnten keine mit der Mortalität assoziierten Variablen identifiziert werden. In der multivariaten Regressionsanalyse nach Modellabbau zeigten sich in der gesamten Kohorte das Alter, das prä-ECMO Serumlaktat sowie weniger als 20 Fälle pro Jahr als signifikant mit der Mortalität assoziierte Variablen. Patienten, die vor 2014 behandelt wurden, also in einem Zeitraum mit weniger als 20 ECMO-Fällen pro Jahr, hatten eine signifikant höhere Mortalität als Patienten die im Intervall 2014-2016 behandelt wurden. Mit steigender Fallzahl konnte eine Lernkurve nachgewiesen werden, die einen Wendepunkt im Jahr 2014 zeigte. Der im Jahr 2014 beginnende Abwärtstrend signalisierte eine geringere Sterblichkeitsrate als erwartet.
Zusammenfassend ist die Mortalität in allen Indikationen weiter hoch. Die Fallzahl und damit auch die Erfahrung scheint eine wichtige Rolle in Bezug auf die Mortalität zu spielen. Des Weiteren unterstützen unsere Ergebnisse frühere Studien, die einen Einfluss des Alters und des prä-ECMO Laktat-Wertes auf die Mortalität zeigen konnten.
Introduction: Haemophilia (HA) and rheumatoid arthritis (RA) patients may develop joint damage caused by recurrent joint bleedings in HA or by chronic inflammation in RA. Only few data exist for biomarker studies in these patients.
Aim: The objective of the present study is to assess a large array of biomarkers in peripheral blood samples obtained from HA patients without or with arthropathy and to compare pattern to RA patients and healthy controls.
Methods: A panel of biomarkers was assessed in 129 men (40 HA patients without arthropathy, 23 HA patients with arthropathy, 23 RA patients and 43 control subjects). 37 different biomarkers (cytokines, angiogenesis‐related proteins) were analysed using a multiple analyte profiling technology and supplemented by acute phase proteins, coagulation and immunological parameters.
Results: Evidence for systemic inflammation was obtained by increased acute phase reactants in all patient groups. 13 or 14 from 42 soluble parameters demonstrated significant differences (p < .05) between HA patients without arthropathy and healthy controls, or between HA patients with arthropathy and healthy controls, respectively. Largely overlapping patterns were obtained except for interleukin‐7 being increased in HA patients without arthropathy and being decreased in HA in the presence of arthropathy.
Conclusions: In addition to data supporting systemic inflammation, we provide evidence for a common biomarker profile in HA patients and RA patients compared to healthy controls. A distinctive biomarker profile for HA patients with arthropathy did not appear except for interleukin‐7 demonstrating specific changes depending on the absence or presence of arthropathy in HA patients.
Background: In pain research and clinics, it is common practice to subgroup subjects according to shared pain characteristics. This is often achieved by computer‐aided clustering. In response to a recent EU recommendation that computer‐aided decision making should be transparent, we propose an approach that uses machine learning to provide (1) an understandable interpretation of a cluster structure to (2) enable a transparent decision process about why a person concerned is placed in a particular cluster.
Methods: Comprehensibility was achieved by transforming the interpretation problem into a classification problem: A sub‐symbolic algorithm was used to estimate the importance of each pain measure for cluster assignment, followed by an item categorization technique to select the relevant variables. Subsequently, a symbolic algorithm as explainable artificial intelligence (XAI) provided understandable rules of cluster assignment. The approach was tested using 100‐fold cross‐validation.
Results: The importance of the variables of the data set (6 pain‐related characteristics of 82 healthy subjects) changed with the clustering scenarios. The highest median accuracy was achieved by sub‐symbolic classifiers. A generalized post‐hoc interpretation of clustering strategies of the model led to a loss of median accuracy. XAI models were able to interpret the cluster structure almost as correctly, but with a slight loss of accuracy.
Conclusions: Assessing the variables importance in clustering is important for understanding any cluster structure. XAI models are able to provide a human‐understandable interpretation of the cluster structure. Model selection must be adapted individually to the clustering problem. The advantage of comprehensibility comes at an expense of accuracy.
Ionizing radiation interacts with the immune system in many ways with a multiplicity that mirrors the complexity of the immune system itself: namely the need to maintain a delicate balance between different compartments, cells and soluble factors that work collectively to protect, maintain, and restore tissue function in the face of severe challenges including radiation damage. The cytotoxic effects of high dose radiation are less relevant after low dose exposure, where subtle quantitative and functional effects predominate that may go unnoticed until late after exposure or after a second challenge reveals or exacerbates the effects. For example, low doses may permanently alter immune fitness and therefore accelerate immune senescence and pave the way for a wide spectrum of possible pathophysiological events, including early-onset of age-related degenerative disorders and cancer. By contrast, the so called low dose radiation therapy displays beneficial, anti-inflammatory and pain relieving properties in chronic inflammatory and degenerative diseases. In this review, epidemiological, clinical and experimental data regarding the effects of low-dose radiation on the homeostasis and functional integrity of immune cells will be discussed, as will be the role of immune-mediated mechanisms in the systemic manifestation of localized exposures such as inflammatory reactions. The central conclusion is that ionizing radiation fundamentally and durably reshapes the immune system. Further, the importance of discovery of immunological pathways for modifying radiation resilience amongst other research directions in this field is implied.
Flat Panel CT Pooled Blood Volume-Mappen vor mechanischer Rekanalisation beim akuten Schlaganfall
(2020)
In der Akutdiagnostik des Schlaganfalles sind die Multislice Computertomographie (MSCT) sowie gegebenenfalls die Kernspintomographie die radiologischen Methoden der Wahl zunächst zur Differenzierung eines ischämischen oder hämorrhagischen Geschehens sowie im Falle einer Ischämie zur Darstellung des Gefäßverschlusses und der Perfusionssituation. Mit Hilfe von Flat Panel Detektoren (flat panel detector computed tomography (FDCT)) in Angiographie-Einheiten konnten zunächst Schnittbilder des Kopfes ähnlich denen einer konventionellen MSCT angefertigt werden, womit ein Blutungsausschluss möglich ist. Des Weiteren wurden sogenannte „Pooled Blood Volume“ (PBV)-Karten entwickelt, welche konzipiert wurden, um das Areal mit vermindertem zerebralem Blutvolumen (cerebral blood volume = CBV) und somit annäherungsweise den Infarktkern darzustellen.
Innerhalb der letzten 10 Jahre hat sich die mechanische Rekanalisation als Therapie des akuten Verschlusses proximaler zerebraler Arterien durchgesetzt. Häufig müssen Patienten für die Intervention aus peripheren Krankenhäusern in Schlaganfall-Zentren verlegt werden, sodass eine Aktualisierung der zerebralen Perfusionsparameter zur Darstellung der Progression der Ischämie und zur Prognose-Abschätzung erstrebenswert ist. Gäbe es die Möglichkeit einer solchen Bildgebung innerhalb der Angiographie- und Interventions-Einheit, so könnte wertvolle Zeit, welche sonst für den innerklinischen Transport, Umlagerung des Patienten etc. benötigt wird, eingespart werden. Auch bei schwer betroffenen Patienten, welche direkt in das jeweilige Schlaganfall-Zentrum eingeliefert werden, könnte somit die Zeit zwischen Ankunft in der Klinik bis zur Gefäß-Rekanalisation bedeutsam verkürzt werden.
In der vorliegenden Studie wurde die Zuverlässigkeit der PBV-Karten hinsichtlich der Abschätzung des späteren Infarktareales untersucht. Hierfür wurden bei 29 aufeinanderfolgenden Patienten mit akuten intrakraniellen Verschlüssen der Arteria carotis interna oder Arteria cerebri media das präinterventionelle Volumen der in den Quellbildern der PBV-Karten dargestellten Minderperfusion mit dem finalen Infarktvolumen, wie es sich in den postinterventionellen konventionellen MSCT-Kontrollen darstellte, verglichen. Außerdem wurde durch Bestimmung der Hounsfield-Einheiten die Stärke der Minderperfusion in dem Areal der PBV-Veränderung gemessen und mit der gesunden Gegenseite verglichen. Die mechanische Rekanalisation war bei 26 der Patienten erfolgreich.
Insgesamt war das mediane präinterventionelle PBV-Defizit 9-mal größer als das mediane finale Infarktvolumen (86,4 ml (10,3; 111,6) versus 9,6 ml (3,6; 36,8)). Dieses Ergebnis basierte insbesondere auf der Subgruppe der erfolgreich rekanalisierten Patienten (PBV Defizit: 87,5 ml (10,6; 115,1), finales Infarktvolumen: 8,7 ml (3,6; 29)). Im Falle einer frustranen Intervention wurde das finale Infarktvolumen eher unterschätzt (PBV Defizit: 86,4 ml (5,9; -), finales Infarktvolumen: 116,4 ml (3,5; -)). Es gab keinen signifikanten Unterschied zwischen der HU Ratio im Bereich des später infarzierten Gewebes (0,45 (0,29; 0,51)) und der umgebenden minderperfundierten „Penumbra“ (0,4 (0,33; 0,5)) (p=0,679). Die HU Ratio zeigte eine signifikante negative Korrelation mit dem Volumen der PBV-Läsion (r= -0,448, p= 0,008).
Zusammenfassend wurde aus den Ergebnissen dieser Studie geschlossen, dass die FDCT PBV-Karten nicht zuverlässig das finale Infarktvolumen prognostizieren und daher keinen Einfluss auf die akute Therapieentscheidung haben sollten. Ursächlich sind technische und methodische Limitationen sowie die Art des untersuchten Perfusionsparameters.
Classical Hodgkin lymphoma (cHL) is one of the most common malignant lymphomas in Western Europe. The nodular sclerosing subtype of cHL (NS cHL) is characterised by a proliferation of fibroblasts in the tumour microenvironment, leading to fibrotic bands surrounding the lymphoma infiltrate. Several studies have described a crosstalk between the tumour cells of cHL, the Hodgkin- and Reed-Sternberg (HRS) cells, and cancerassociated fibroblasts (CAF). However, to date a deep molecular understanding of these fibroblasts is lacking. Aim of the present study therefore was a comprehensive
characterisation of these fibroblasts. Moreover, only a few studies describe the interplay of HRS cells and CAF. The paracrine communication and direct interaction of these two
cellular fractions have been investigated within this study. Finally, the influence of a few HRS cells within a lymph node orchestrate the mere alteration of its architecture and
morphology. Gene expression and methylation profiles of fibroblasts isolated from primary lymph node suspensions revealed persistent differences between fibroblasts obtained from NS cHL and lymphadenitis. NS cHL derived fibroblasts exhibit a myofibroblastic - inflammatory phenotype characterised by MYOCD, CNN1 and IL-6 expression. TIMP3, an inhibitor of matrix metalloproteinases, was strongly upregulated in NS cHL fibroblasts, likely contributing to the accumulation of collagen in sclerotic bands of NS cHL. Treatment by luteolin could reverse this fibroblast phenotype and decrease TIMP3 secretion. NS cHL fibroblasts showed enhanced proliferation when they were exposed to soluble factors released from HRS cells. For HRS cells, soluble
factors from fibroblasts were not sufficient to protect them from Brentuximab-Vedotin(BV) induced cell death. However, HRS cells adherent to fibroblasts were protected from BV-induced injury. The cHL specific interaction of both cell fractions reveals an initiation of inflammatory key regulators such as IL13 and IL4. Among important adhesion molecules known from literature the blocking of integrin beta 1 solely interrupted the adhesion of HRS cells to CAF. In summary, this study proves the stable reprograming of CAF phenotype and expression derived from NS cHL. It presents a suitable in vitro model for studying the interaction of HRS cells and CAF by paracrine factors and adherence. Most importantly the observations confirm the importance of fibroblasts for HRS cells´ inflammatory niche and cell survival associated with TIMP3 which probably acts as a major factor to the typical accumulation of fibrosis observed in NS cHL.
Objective: Combination antiretroviral therapy (cART) has markedly increased survival and quality of life in people living with HIV. With the advent of new treatment options, including single-tablet regimens, durability and efficacy of first-line cART regimens are evolving.
Methods: We analyzed data from the prospective multicenter German Clinical Surveillance of HIV Disease (ClinSurv) cohort of the Robert-Koch Institute. Kaplan–Meier and Cox proportional hazards models were run to examine the factors associated with treatment modification. Recovery after treatment initiation was analyzed comparing pre-cART viral load and CD4+ T-cell counts with follow-up data.
Results: We included 8788 patients who initiated cART between 2005 and 2017. The sample population was predominantly male (n = 7040; 80.1%), of whom 4470 (63.5%) were reporting sex with men as the transmission risk factor. Overall, 4210 (47.9%) patients modified their first-line cART after a median time of 63 months (IQR 59–66). Regimens containing integrase strand transfer inhibitors (INSTI) were associated with significantly lower rates of treatment modification (adjusted hazard ratio 0.44; 95% CI 0.39–0.50) compared to protease inhibitor (PI)-based regimens. We found a decreased durability of first-line cART significantly associated with being female, a low CD4+ T-cell count, cART initiation in the later period (2011–2017), being on a multi-tablet regimen (MTR).
Conclusions: Drug class and MTRs are significantly associated with treatment modification. INSTI-based regimens showed to be superior compared to PI-based regimens in terms of durability.
Hepatocyte nuclear factor 4α (HNF4α) is a ligand-sensing transcription factor and presents as a potential drug target in metabolic diseases and cancer. In humans, mutations in the HNF4α gene cause maturity-onset diabetes of the young (MODY), and the elevated activity of this protein has been associated with gastrointestinal cancers. Despite the high therapeutic potential, available ligands and structure–activity relationship knowledge for this nuclear receptor are scarce. Here, we disclose a chemically diverse collection of orthogonally validated fragment-like activators as well as inverse agonists, which modulate HNF4α activity in a low micromolar range. These compounds demonstrate the druggability of HNF4α and thus provide a starting point for medicinal chemistry as well as an early tool for chemogenomics.
»Wir müssen lernen, magische Kugeln zu gießen, die gleichsam wie Zauberkugeln des Freischützen nur die Krankheitserreger treffen.« Dieser Anspruch von Paul Ehrlich klingt in der aktuellen Corona-Pandemie zutreffender denn je und schien auch die Redner bei der Feierstunde zur Vergabe des Paul Ehrlich- und Ludwig Darmstaedter-Preises 2020 bewegt zu haben.
Apps und »virtuelle Brillen« werden in der Behandlung von Stimmungs- und Angststörungen zunehmend zur Realität. Auch das Team von Prof. Dr. Andreas Reif an der Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie der Goethe-Universität beteiligt sich an klinischen Studien. »In unserer neuen VR-Angst-Ambulanz werden wir mit bereits in Studien erprobten VR-Modulen arbeiten. So können wir aktuelle Erkenntnisse zügig in der Therapie umsetzen«, so Reif. In einem zweiten Projekt geht es um Behandlung von Depressionen mit Methoden der Virtuellen Realität (VR).
Zur ergonomischen Beurteilung von Arbeitsplätzen werden „ergonomic risk assessment tools“ (ERAT) verwendet. Mithilfe dieser kann die körperliche Belastung evaluiert und hinsichtlich eines biomechanischen Überlastungsrisikos bewertet werden. Dazu gehören neben Eigenangaben auch observatorische Methoden, deren Ergebnisse in Punktwerten („Scores“) zusammengefasst werden, wie z. B. die RULAMethode („rapid upper limb assessment“). Durch die technische Weiterentwicklung direkter Messmethoden können inertiale Motion-Capture-Systeme im 21. Jahrhundert präzise und kontinuierliche objektive Daten liefern. In einem neuen Ansatz wurde die observatorische Scoring-Methode RULA modifiziert und auf die digital erhobenen Daten angewendet, was differenzierte ergonomische Betrachtungen ganzer Arbeitsabläufe ermöglicht.
Purpose: Does surgical approach (minimally invasive vs. open) and type (radical vs. partial nephrectomy) affects opioid use and workplace absenteeism.
Materials and Methods: Retrospective multivariable regression analysis of 2,646 opioid-naïve patients between 18 and 64 undergoing radical or partial nephrectomy via either a minimally invasive vs. open approach for kidney cancer in the United States between 2012 and 2017 drawn from the IBM Watson Health Database was performed. Outcomes included: (1) opioid use in opioid-naïve patients as measured by opioid prescriptions in the post-operative setting at early, intermediate and prolonged time periods and (2) workplace absenteeism after surgery.
Results: Patients undergoing minimally invasive surgery had a lower odds of opioid use in the early and intermediate post-operative periods (early: odds ratio [OR], 0.77; 95% confidence interval [CI], 0.62–0.97; p=0.02, intermediate: OR, 0.60; 95% CI, 0.48–0.75; p<0.01), but not in the prolonged setting (prolonged: OR, 1.00; 95% CI, 0.75–1.34; p=0.98) and had earlier return to work (minimally invasive vs. open: −10.53 days; 95% CI, −17.79 to −3.26; p<0.01). Controlling for approach, patient undergoing partial nephrectomy had lower rates of opioid use across all time periods examined and returned to work earlier than patients undergoing radical nephrectomy (partial vs. radical: −14.41 days; 95% CI, −21.22 to −7.60; p<0.01).
Conclusions: Patients undergoing various forms of surgery for kidney cancer had lower rates of peri-operative opioid use, fewer days of workplace absenteeism, but no difference in long-term rates of opioid use in patients undergoing minimally invasive as compared to open surgery.
Cisplatin, which induces DNA damage, is standard chemotherapy for advanced bladder cancer (BCa). However, efficacy is limited due to resistance development. Since artesunate (ART), a derivative of artemisinin originating from Traditional Chinese Medicine, has been shown to exhibit anti-tumor activity, and to inhibit DNA damage repair, the impact of artesunate on cisplatin-resistant BCa was evaluated. Cisplatin-sensitive (parental) and cisplatin-resistant BCa cells, RT4, RT112, T24, and TCCSup, were treated with ART (1–100 µM). Cell growth, proliferation, and cell cycle phases were investigated, as were apoptosis, necrosis, ferroptosis, autophagy, metabolic activity, and protein expression. Exposure to ART induced a time- and dose-dependent significant inhibition of tumor cell growth and proliferation of parental and cisplatin-resistant BCa cells. This inhibition was accompanied by a G0/G1 phase arrest and modulation of cell cycle regulating proteins. ART induced apoptos is by enhancing DNA damage, especially in the resistant cells. ART did not induce ferroptosis, but led to a disturbance of mitochondrial respiration and ATP generation. This impairment correlated with autophagy accompanied by a decrease in LC3B-I and an increase in LC3B-II. Since ART significantly inhibits proliferative and metabolic aspects of cisplatin-sensitive and cisplatin-resistant BCa cells, it may hold potential in treating advanced and therapy-resistant BCa.
Background: The spontaneously diabetic “non-obese diabetic” (NOD) mouse is a faithful model of human type-1 diabetes (T1D). Methods: Given the pivotal role of α4 integrin (CD49d) in other autoimmune diseases, we generated NOD mice with α4-deficient hematopoiesis (NOD.α4-/-) to study the role of α4 integrin in T1D. Results: NOD.α4-/- mice developed islet-specific T-cells and antibodies, albeit quantitatively less than α4+ counterparts. Nevertheless, NOD.α4-/- mice were completely and life-long protected from diabetes and insulitis. Moreover, transplantation with isogeneic α4-/- bone marrow prevented progression to T1D of pre-diabetic NOD.α4+ mice despite significant pre-existing islet cell injury. Transfer of α4+/CD3+, but not α4+/CD4+ splenocytes from diabetic to NOD.α4-/- mice induced diabetes with short latency. Despite an only modest contribution of adoptively transferred α4+/CD3+ cells to peripheral blood, pancreas-infiltrating T-cells were exclusively graft derived, i.e., α4+. Microbiota of diabetes-resistant NOD.α4-/- and pre-diabetic NOD.α4+ mice were identical. Co- housed diabetic NOD.α4+ mice showed the characteristic diabetic dysbiosis, implying causality of diabetes for dysbiosis. Incidentally, NOD.α4-/- mice were protected from autoimmune sialitis. Conclusion: α4 is a potential target for primary or secondary prevention of T1D.
Unpredictable disease trajectories make early clarification of end-of-life (EoL) care preferences in older patients with multimorbidity advisable. This mixed methods systematic review synthesizes studies and assesses such preferences. Two independent reviewers screened title/abstracts/full texts in seven databases, extracted data and used the Mixed Methods Appraisal Tool to assess risk of bias (RoB). We synthesized findings from 22 studies (3243 patients) narratively and, where possible, quantitatively. Nineteen studies assessed willingness to receive life-sustaining treatments (LSTs), six, the preferred place of care, and eight, preferences regarding shared decision-making processes. When unspecified, 21% of patients in four studies preferred any LST option. In three studies, fewer patients chose LST when faced with death and deteriorating health, and more when treatment promised life extension. In 13 studies, 67% and 48% of patients respectively were willing to receive cardiopulmonary resuscitation and mechanical ventilation, but willingness decreased with deteriorating health. Further, 52% of patients from three studies wished to die at home. Seven studies showed that unless incapacitated, most patients prefer to decide on their EoL care themselves. High non-response rates meant RoB was high in most studies. Knowledge of EoL care preferences of older patients with multimorbidity increases the chance such care will be provided.
Background: Surgical complications are associated with a significant burden to patients and hospitals and are increasingly discussed in recent literature. This cohort study reviewed surgery-related complications in a Level I trauma center. The effect of a complication avoidance care bundle on the rate of surgical complications was analyzed. Methods: All complications (surgical and nonsurgical) that occur in our trauma department are prospectively captured using a standardized documentation form and are discussed and analyzed in a weekly trauma Morbidity and Mortality (M&M) conference. Surgical complication rates are calculated using the annual surgical procedure numbers. Based on discussions in the M&M conference, a complication avoidance care bundle consisting of five measures was established: (1) Improving team situational awareness; (2) reducing operating room traffic by staff members and limiting door-opening events; (3) preoperative screening for infectious foci; (4) adapted preoperative antibiotic prophylaxis in anatomic regions with a high risk of infectious complications; and (5) use of iodine-impregnated adhesive drape. Results: The number of surgical procedures steadily increased over the study years, from 3587 in 2015 to 3962 in 2019 (an increase of 10.5%). Within this 5-year study period, the overall rate of surgical complications was 0.8%. Surgical site infections were the most frequently found complications (n = 40, 24.8% of all surgical complications), followed by screw malposition (n = 20, 12.4%), postoperative dislocations of arthroplasties (n = 18, 11.2%), and suboptimal fracture reduction (n = 18, 11.2%). Following implementation of the complication avoidance care bundle, the overall rate of surgical complications significantly decreased, from 1.14% in the year 2016 to 0.56% in the study year 2019, which represents a reduction of 51% within a 3-year time period. Conclusions: A multimodal strategy targeted at reducing the surgical complication rate can be successfully established based on a transparent discussion of adverse surgical outcomes. The combination of the different preventive measures was associated with reducing the overall complication rate by half within a 3-year time period.
The main goal of the present study was the identification of cellular phenotypes in attention-deficit-/hyperactivity disorder (ADHD) patient-derived cellular models from carriers of rare copy number variants (CNVs) in the PARK2 locus that have been previously associated with ADHD. Human-derived fibroblasts (HDF) were cultured and human-induced pluripotent stem cells (hiPSC) were reprogrammed and differentiated into dopaminergic neuronal cells (mDANs). A series of assays in baseline condition and in different stress paradigms (nutrient deprivation, carbonyl cyanide m-chlorophenyl hydrazine (CCCP)) focusing on mitochondrial function and energy metabolism (ATP production, basal oxygen consumption rates, reactive oxygen species (ROS) abundance) were performed and changes in mitochondrial network morphology evaluated. We found changes in PARK2 CNV deletion and duplication carriers with ADHD in PARK2 gene and protein expression, ATP production and basal oxygen consumption rates compared to healthy and ADHD wildtype control cell lines, partly differing between HDF and mDANs and to some extent enhanced in stress paradigms. The generation of ROS was not influenced by the genotype. Our preliminary work suggests an energy impairment in HDF and mDAN cells of PARK2 CNV deletion and duplication carriers with ADHD. The energy impairment could be associated with the role of PARK2 dysregulation in mitochondrial dynamics.
In the absence of an active prophylactic vaccine against HIV-1, passively administered, broadly neutralizing antibodies (bnAbs) identified in some chronically infected persons were shown to prevent HIV-1 infection in animal models. However, passive administration of bnAbs may not be suited to prevent sexual HIV-1 transmission in high-risk cohorts, as a continuous high level of active bnAbs may be difficult to achieve at the primary site of sexual transmission, the human vagina with its acidic pH. Therefore, we used Lactobacillus, a natural commensal in the healthy vaginal microbiome, to express bn nanobodies (VHH) against HIV-1 that we reported previously. After demonstrating that recombinant VHHA6 expressed in E. coli was able to protect humanized mice from mucosal infection by HIV-1Bal, we expressed VHHA6 in a soluble or in a cell-wall-anchored form in Lactobacillus rhamnosus DSM14870. This strain is already clinically applied for treatment of bacterial vaginosis. Both forms of VHHA6 neutralized a set of primary epidemiologically relevant HIV-1 strains in vitro. Furthermore, VHHA6 was still active at an acidic pH. Thus, lactobacilli expressing bn VHH potentially represent an attractive vector for the passive immunization of women in cohorts at high risk of HIV-1 transmission.
The transcription factor NF-E2 p45-related factor 2 (Nrf2) is an established master regulator of the anti-oxidative and detoxifying cellular response. Thus, a role in inflammatory diseases associated with the generation of large amounts of reactive oxygen species (ROS) seems obvious. In line with this, data obtained in cell culture experiments and preclinical settings have shown that Nrf2 is important in regulating target genes that are necessary to ensure cellular redox balance. Additionally, Nrf2 is involved in the induction of phase II drug metabolizing enzymes, which are important both in degrading and converting drugs into active forms, and into putative carcinogens. Therefore, Nrf2 has also been implicated in tumorigenesis. This must be kept in mind when new therapy approaches are planned for the treatment of sepsis. Therefore, this review highlights the function of Nrf2 in sepsis with a special focus on the translation of rodent-based results into sepsis patients in the intensive care unit (ICU).
People with Parkinson’s disease (PD) experience a gradual loss of functional abilities that affects all facets of their daily life. There is a lack of longitudinal studies on coping styles in relation to the disease progression among people with PD. The aim of this study was to explore how coping styles in PD evolve over a 3-year period. Data from the longitudinal project “Home and Health in People Ageing with PD” was utilized (N = 158), including baseline and 3-year follow-up assessments. Coping was captured by ratings of 13 different coping styles. A factor analysis was conducted to analyse patterns of coping styles. Stability and change were analysed for each of the 13 styles with respect to the course of the disease. The factor analysis revealed four coping patterns: pessimistic, optimistic, persistent and support-seeking. The stability of each coping style over time ranged from 75.3% to 90.5%. Those who experienced a worsening of the disease were most inclined to change their coping style (p = 0.006). The results suggest that even when facing severe challenges due to PD in daily life, coping styles remain relatively stable over time. However, a worsening in PD severity appeared to trigger a certain re-evaluation of coping styles.
Echovirus-30 (E-30) is a non-polio enterovirus responsible for meningitis outbreaks in children worldwide. To gain access to the central nervous system (CNS), E-30 first has to cross the blood-brain barrier (BBB) or the blood-cerebrospinal fluid barrier (BCSFB). E-30 may use lipid rafts of the host cells to interact with and to invade the BCSFB. To study enteroviral infection of the BCSFB, an established in vitro model based on human immortalized brain choroid plexus papilloma (HIBCPP) cells has been used. Here, we investigated the impact of E-30 infection on the protein content of the lipid rafts at the BCSFB in vitro. Mass spectrometry analysis following E-30 infection versus uninfected conditions revealed differential abundancy in proteins implicated in cellular adhesion, cytoskeleton remodeling, and endocytosis/vesicle budding. Further, we evaluated the blocking of endocytosis via clathrin/dynamin blocking and its consequences for E-30 induced barrier disruption. Interestingly, blocking of endocytosis had no impact on the capacity of E-30 to induce loss of barrier properties in HIBCPP cells. Altogether, these data highlight the impact of E-30 on HIBCPP cells microdomain as an important factor for host cell alteration.
Simple Summary
Endometrial cancer is the most frequent gynecologic tumor in developed countries. Obesity is an established risk factor for this disease. This work provides an overview of pathophysiological interactions and pathways in obese women initiating tumorigenesis. Furthermore, the clinical impact of adiposity on the treatment of endometrial cancer is discussed as well therapeutic and preventive options.
Abstract
Endometrial cancer (EC) is the most frequently observed malignant gynecologic disease in developed countries. There is a strong association between the established risk factor obesity and the incidence of EC. Furthermore, the rate of women with a body mass index (BMI) > 30 kg/m2 is increasing worldwide, correspondingly leading to a higher prevalence of EC. Understanding the adipose tissue as an endocrine organ, elementary pathophysiological pathways of tumorigenesis have been revealed. This includes the fundamental role of hyperglycemia, insulin resistance, and hyperestrogenemia, as well as interactions with a chronic proinflammatory microenvironment. Therapeutic options potentially include metformin or bariatric surgery. Moreover, changes in individual lifestyle such as weight reduction, physical activity, and an awareness of healthy nutrition are effective in preventing the disease.
Background: Despite a large body of evidence demonstrating the effectiveness of psychotherapy for posttraumatic stress for children and adolescents, the adoption of empirically supported treatments (ESTs) in routine care is low.
Objective: This implementation study aims to evaluate the dissemination of Trauma-Focused Cognitive Behavioural Therapy (TF-CBT) for children and adolescents with posttraumatic stress symptoms (PTSS) after child abuse and neglect (CAN) with a focus on supervision.
Method: In a cluster-randomized controlled trial, the study will evaluate the implementation of TF-CBT focussing on the training of therapists including the provision of supervision. The effectiveness of specialized trauma-focused supervision will be compared to supervision as usual with respect to the successful implementation of TF-CBT for youths with PTSS administered by psychotherapists with different levels of professional experience. The primary outcome is whether the patient receives a treatment with sufficient adherence to the TF-CBT manual. The unit of randomization will be the therapists. The main outcome will be analysed using multilevel logistic regressions. Secondary outcomes will concern further patient-related (reduction of PTSS and depressive symptoms) and therapist-related (professional quality of life) variables. Additional exploratory analyses are planned.
Discussion: Since the trial is designed as an implementation study, it permits naturalistic referrals to the participating therapists by patients, caregivers, child and youth welfare agencies and paediatricians. The strict primary outcome will help evaluating the role of model-based supervision in the implementation process. The explorative outcomes will evaluate whether implementation success translates into better patient outcomes. We expect that the dissemination measures will lead to a successful implementation of TF-CBT and promote sustainable structures in routine care that will remain in place after study completion and offer access to ESTs for future children and youths with a history of CAN.
The influence of biological maturity status (BMS) on talent identification and development within elite youth soccer is critically debated. During adolescence, maturity-related performance differences within the same age group may cause greater chances of being selected for early maturing players. Therefore, coaches need to consider players' BMS. While standard methods for assessing BMS in adolescents are expensive and time-consuming imaging techniques (i.e., X-ray and MRI), there also exist more pragmatic procedures. This study aimed to evaluate commonly used methods to assess BMS within a highly selected sample of youth soccer players. A total of N = 63 elite male soccer players (U12 and U14) within the German Soccer Association's talent promotion program completed a test battery assessing BMS outcomes. Utilizing MRI diagnostics, players' skeletal age (SAMRI) was determined by radiologists and served as the reference method. Further commonly used methods included skeletal age measured by an ultrasound device (SAUS), the maturity offset (MOMIR), and the percentage of adult height (PAHKR). The relation of these alternative BMS outcomes to SAMRI was examined using different perspectives: performing bivariate correlation analyses (1), modeling BMS as a latent variable (BMSlat) based on the multiple alternative diagnostics (2), and investigating individual differences in agreement (3). (1) Correlations of SAMRI and the further BMS variables ranked from r = 0.80 to r = 0.84 for the total sample and were lower for U12 (0.56 ≤ r ≤ 0.66), and U14 (0.61 ≤ r ≤ 0.74) (2). The latent structural equation modeling (SEM) (R2 = 51%) revealed a significant influence on BMSlat for MOMIR (β = 0.51, p <0.05). The additional contribution of PAHKR (β = 0.27, p = 0.06) and SAUS (β = −0.03, p = 0.90) was rather small (3). The investigation of individual differences between the reference method and alternative diagnostics indicated a significant bias for MOMIR (p <0.01). The results support the use of economical and time-efficient methods for assessing BMS within elite youth soccer. Bivariate correlation analyses as well as the multivariate latent variable approach highlight the measures' usefulness. However, the observed individual level differences for some of the utilized procedures led to the recommendation for practitioners to use at least two alternative assessment methods in order to receive more reliable information about players' BMS within the talent promotion process.
Systemic inflammation is associated with alterations in complex brain functions such as learning and memory. However, diagnostic approaches to functionally assess and quantify inflammation-associated alterations in synaptic plasticity are not well-established. In previous work, we demonstrated that bacterial lipopolysaccharide (LPS)-induced systemic inflammation alters the ability of hippocampal neurons to express synaptic plasticity, i.e., the long-term potentiation (LTP) of excitatory neurotransmission. Here, we tested whether synaptic plasticity induced by repetitive magnetic stimulation (rMS), a non-invasive brain stimulation technique used in clinical practice, is affected by LPS-induced inflammation. Specifically, we explored brain tissue cultures to learn more about the direct effects of LPS on neural tissue, and we tested for the plasticity-restoring effects of the anti-inflammatory cytokine interleukin 10 (IL10). As shown previously, 10 Hz repetitive magnetic stimulation (rMS) of organotypic entorhino-hippocampal tissue cultures induced a robust increase in excitatory neurotransmission onto CA1 pyramidal neurons. Furthermore, LPS-treated tissue cultures did not express rMS-induced synaptic plasticity. Live-cell microscopy in tissue cultures prepared from a novel transgenic reporter mouse line [C57BL/6-Tg(TNFa-eGFP)] confirms that ex vivo LPS administration triggers microglial tumor necrosis factor alpha (TNFα) expression, which is ameliorated in the presence of IL10. Consistent with this observation, IL10 hampers the LPS-induced increase in TNFα, IL6, IL1β, and IFNγ and restores the ability of neurons to express rMS-induced synaptic plasticity in the presence of LPS. These findings establish organotypic tissue cultures as a suitable model for studying inflammation-induced alterations in synaptic plasticity, thus providing a biological basis for the diagnostic use of transcranial magnetic stimulation in the context of brain inflammation.
Andropogon virginicus is an invasive weed that seriously threatens agricultural production and economics worldwide. In this research, dried aerial parts of A. virginicus were extracted, applying Soxhlet and liquid-liquid phase methods to acquire the total crude (T-Anvi), hexane (H-Anvi), ethyl acetate (E-Anvi), butanol (B-Anvi), and water (W-Anvi) extracts, respectively. In which, T-Anvi contains the highest total phenolic and flavonoid contents (24.80 mg gallic acid and 37.40 mg rutin equivalents per g dry weight, respectively). Via anti-radical (ABTS and DPPH), and reducing power assays, E-Anvi exhibits the most potent activities (IC50 = 13.96, 43.59 and 124.11 µg/mL, respectively), stronger than butylated hydroxytoluene (BHT), a standard antioxidant, while the lipid peroxidation inhibitory effect of E-Anvi (LPI = 90.85% at the concentration of 500 µg/mL) is close to BHT. E-Anvi shows the most substantial inhibition (IC50 = 2.58 mg/mL) on tyrosinase. Notably, α-amylase is significantly suppressed by H-Anvi (IC50 = 0.72 mg/mL), over twice stronger than the positive control, palmitic acid. In the cytotoxic assay, E-Anvi is the strongest extract inhibiting K562 cells (IC50 = 112.01 µg/mL). Meanwhile, T-Anvi shows the highest prevention on Meg-01 expansion (IC50 = 91.40 µg/mL). Dominant compounds detected in E-Anvi by high-performance liquid chromatography-electrospray ionization-tandem mass spectrometry (HPLC-ESI-MS/MS) are identified as flavonoids. However, among four major compounds identified in H-Anvi by gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS), palmitic acid and phytol are the most abundant compounds with peak areas of 27.97% and 16.42%, respectively. In essence, this is the first report describing that A. virginicus is a potential natural source of antioxidants, tyrosinase and α-amylase inhibitors, and anti-chronic myeloid leukemia (CML) agents which may be useful in future therapeutics as promising alternative medicines.
Largely unnoticed, all life on earth is constantly exposed to low levels of ionizing radiation. Radon, an imperceptible natural occurring radioactive noble gas, contributes as the largest single fraction to radiation exposure from natural sources. For that reason, radon represents a major issue for radiation protection. Nevertheless, radon is also applied for the therapy of inflammatory and degenerative diseases in galleries and spas to many thousand patients a year. In either case, chronic environmental exposure or therapy, the effect of radon on the organism exposed is still under investigation at all levels of interaction. This includes the physical stage of diffusion and energy deposition by radioactive decay of radon and its progeny and the biological stage of initiating and propagating a physiologic response or inducing cancer after chronic exposure. The purpose of this manuscript is to comprehensively review the current knowledge of radon and its progeny on physical background, associated cancer risk and potential therapeutic effects.
We sought to determine the effects of the use of a Bioengineered Combo Dual-Therapy CD34 Antibody-Covered Sirolimus-Eluting Coronary Stent (Combo® DTS) in patients with chronic total occlusion (CTO) by evaluating clinical outcomes and by performing an optical coherence tomography (OCT) analysis. We retrospectively analyzed data from 39 patients who had successfully undergone OCT-guided revascularization of a CTO being treated with a Combo® DTS. Clinical assessment, angiography (with quantitative coronary angiography analysis) and OCT examination were performed at baseline and at follow-up. The median follow-up period was 189 days, ranging from 157 to 615 days. At follow-up, revascularization was required due to angiographic restenosis in 40% (14 of 35) of patients. OCT analysis detected neointima proliferation in 23 (76.6%) patients. Neointima formation was often associated with microvessels in 18 patients (60%). Neoatheroslcerosis was observed in 2 (6.6%) patients. Malapposition was found in 4 patients (13.3%), and stent fractures were found in 11 patients (36.6%). Rate of strut coverage was 96.3% at follow-up. In conclusion, the implantation of a Combo® DTS after successful CTO recanalization was associated with a restenosis rate of 40% despite good stent implantation at baseline, proven by OCT. Neointima formation was found as a main contributor to restenosis. Nevertheless, we observed a low rate of major cardiovascular events in our follow-up.
Introduction: In patients with severe pelvic ring injuries, exsanguination still is the leading cause of death in the early post-injury phase. While mechanical pelvic ring stabilization and pre-peritoneal pelvic packing are mainly addressing venous bleeding, angio-embolization aims to control arterial bleeding. The goal of the present study was to evaluate the rate of postoperative angio-embolization after mechanical pelvic ring injury stabilization and pre-peritoneal pelvic packing. Bleeding sources detected in the angiography and the patient's outcome were investigated. Patients and Methods: Retrospective observational cohort study at a single academic level I trauma center, reviewing all patients with pelvic ring injuries admitted from 01/2010 to 12/2019. Patients with emergent mechanical pelvic ring stabilization (supraacetabular external fixator and/or pelvic C-clamp) and direct pre-peritoneal pelvic packing were further analyzed. Patients that underwent postoperative angio-embolization were compared with those that did not. All postoperative angio-embolizations were evaluated with regards to bleeding sources and type of embolization. Results: During the study period, a total of 39 patients required immediate mechanical pelvic stabilization and direct pre-peritoneal pelvic packing. Of these, 12 patients (30.8%) underwent a postoperative angio-embolization. The following vessels were identified as bleeding sources: superior gluteal artery (n = 6), obturator artery (n = 2), internal pudendal artery (n = 2), unnamed branches of the internal iliac artery (n = 3). A selective embolization was successful in 11 patients; in 1 patient, an unilateral complete occlusion of the internal iliac artery was performed to control the bleeding. Mean time from hospital admission to the surgical procedure was 52.8 ± 14.7 min and the mean time from admission to angio-embolization was 189.1 ± 55.5 min. The in-hospital mortality rate of patients with angio-embolization was 25.0% (n = 3). Of these, 2 patients died due to multiple organ failure and 1 patient due to severe head injury. Conclusion: Secondary angio-embolization after external pelvic fixation and pre-peritoneal pelvic packing was effective in controlling ongoing bleeding. The most frequently detected bleeding vessel was the superior gluteal artery, which is difficult to surgically address, further highlighting the importance of angio-embolization in the management algorithm.
New innovative neuropsychological tests in attention deficit hyperactivity disorder ADHD have been proposed as objective measures for diagnosis and therapy. The current study aims to investigate two different commercial continuous performance tests (CPT) in a head-to-head comparison regarding their comparability and their link with clinical parameters. The CPTs were evaluated in a clinical sample of 29 adult patients presenting in an ADHD outpatient clinic. Correlational analyses were performed between neuropsychological data, clinical rating scales, and a personality-based measure. Though inattention was found to positively correlate between the two tests (r = 0.49, p = 0.01), no association with clinical measures and inattention was found for both tests. While hyperactivity did not correlate between both tests, current ADHD symptoms were positively associated with Nesplora Aquarium’s motor activity (r = 0.52 to 0.61, p < 0.05) and the Qb-Test’s hyperactivity (r = 0.52 to 0.71, p < 0.05). Conclusively, the overall comparability of the tests was limited and correlation with clinical parameters was low. While our study shows some interesting correlation between clinical symptoms and sub-scales of these tests, usage in clinical practice is not recommended.
Tumor-associated macrophages (TAMs) influence lung tumor development by inducing immunosuppression. Transcriptome analysis of TAMs isolated from human lung tumor tissues revealed an up-regulation of the Wnt/β-catenin pathway. These findings were reproduced in a newly developed in vitro “trained” TAM model. Pharmacological and macrophage-specific genetic ablation of β-catenin reprogrammed M2-like TAMs to M1-like TAMs both in vitro and in various in vivo models, which was linked with the suppression of primary and metastatic lung tumor growth. An in-depth analysis of the underlying signaling events revealed that β-catenin–mediated transcriptional activation of FOS-like antigen 2 (FOSL2) and repression of the AT-rich interaction domain 5A (ARID5A) drive gene regulatory switch from M1-like TAMs to M2-like TAMs. Moreover, we found that high expressions of β-catenin and FOSL2 correlated with poor prognosis in patients with lung cancer. In conclusion, β-catenin drives a transcriptional switch in the lung tumor microenvironment, thereby promoting tumor progression and metastasis.
Background: Since January 2018 performance of urethroplasties is done on regular basis at the University Hospital Frankfurt (UKF). We aimed to implement and transfer an institutional standardized perioperative algorithm for urethral surgery (established at the University Hospital Hamburg-Eppendorf—UKE) using a validated Urethral Stricture Surgery Patient-Reported Outcome Measure (USS-PROM) in patients undergoing urethroplasty at UKF. Materials and Methods: We retrospectively analyzed all patients who underwent urethroplasty for urethral stricture disease between January 2018 and January 2020 at UKF. All patients were offered to revisit for clinical follow-up (FU) and completion of USS-PROM. Primary end point was stricture recurrence-free survival (RFS). Secondary endpoints were functional outcomes, quality of life (QoL), and patient satisfaction. Results: In total, 50 patients underwent urethroplasty and 74 and 24% had a history of previous urethrotomy or urethroplasty, respectively. A buccal mucosal graft urethroplasty was performed in 86% (n = 43). After patient's exclusion due to lost of FU, FU <3 months, and/or a pending second stage procedure, 40 patients were eligible for final analysis. At median FU of 10 months (interquartile-range 5.0–18.0), RFS was 83%. After successful voiding trial, the postoperative median Qmax significantly improved (24.0 vs. 7.0 mL/s; p < 0.01). Conversely, median residual urine decreased significantly (78 vs. 10 mL; p < 0.01). Overall, 95% of patients stated that QoL improved and 90% were satisfied by the surgical outcome. Conclusions: We demonstrated a successful implementation and transfer of an institutional standardized perioperative algorithm for urethral surgery from one location (UKE) to another (UKF). In our short-term FU, urethroplasty showed excellent RFS, low complication rates, good functional results, improvement of QoL and high patient satisfaction. PROMs allow an objective comparison between different centers.
While impulsivity is a basic feature of attention-deficit / hyperactivity disorder (ADHD), no study explored the effect of different components of the Impulsiveness (Imp) and Venturesomeness (Vent) scale (IV7) on psychiatric comorbidities and an ADHD polygenic risk score (PRS). We used the IV7 self-report scale in an adult ADHD sample of 903 patients, 70% suffering from additional comorbid disorders, and in a subsample of 435 genotyped patients. Venturesomeness, unlike immediate Impulsivity, is not specific to ADHD. We consequently analyzed the influence of Imp and Vent also in the context of a PRS on psychiatric comorbidities of ADHD. Vent shows a distinctly different distribution of comorbidities, e.g., less anxiety and depression. PRS showed no effect on different ADHD comorbidities, but correlated with childhood hyperactivity. In a complementary analysis using principal component analysis with Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition ADHD criteria, revised NEO Personality Inventory, Imp, Vent, and PRS, we identified three ADHD subtypes. These are an impulsive–neurotic type, an adventurous–hyperactive type with a stronger genetic component, and an anxious–inattentive type. Our study thus suggests the importance of adventurousness and the differential consideration of impulsivity in ADHD. The genetic risk is distributed differently between these subtypes, which underlines the importance of clinically motivated subtyping. Impulsivity subtyping might give insights into the organization of comorbid disorders in ADHD and different genetic background.
Purpose: Medically recommended training often faces the dilemma that necessary mechanical intensities for muscle adaptations exceed patients' physical capacity. In this regard, blood flow restriction (BFR) training is becoming increasingly popular because it enables gains in muscle mass and strength despite using low-mechanical loads combined with external venous occlusion. Since the underlying mechanisms are still unknown, we applied invasive measurements during exercise with and without BFR to promote physiological understanding and safety of this popular training technique. Methods: In a randomized cross-over design, ten healthy men (28.1 ± 6.5 years) underwent two trials of unilateral biceps curls either with (BFR) and without BFR (CON). For analysis of changes in intravascular pressures, blood gases, oximetry and electrolytes, an arterial and a venous catheter were placed at the exercising arm before exercise. Arterial and venous blood gases and intravascular pressures were analyzed before, during and 5 min after exercise. Results: Intravascular pressures in the arterial and venous system were more increased during exercise with BFR compared to CON (p < 0.001). Furthermore, arterial and venous blood gas analyses revealed a BFR-induced metabolic acidosis (p < 0.05) with increased lactate production (p < 0.05) and associated elevations in [K+], [Ca2+] and [Na+] (p < 0.001). Conclusion: The present study describes for the first time the local physiological changes during BFR training. While BFR causes greater hypertension in the arterial and venous system of the exercising extremity, observed electrolyte shifts corroborate a local metabolic acidosis with concurrent rises in [K+] and [Na+]. Although BFR could be a promising new training concept for medical application, its execution is associated with comprehensive physiological challenges.
Purpose: To develop and validate a CT-based radiomics signature for the prognosis of loco-regional tumour control (LRC) in patients with locally advanced head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC) treated by primary radiochemotherapy (RCTx) based on retrospective data from 6 partner sites of the German Cancer Consortium - Radiation Oncology Group (DKTK-ROG).
Material and methods: Pre-treatment CT images of 318 patients with locally advanced HNSCC were collected. Four-hundred forty-six features were extracted from each primary tumour volume and then filtered through stability analysis and clustering. First, a baseline signature was developed from demographic and tumour-associated clinical parameters. This signature was then supplemented by CT imaging features. A final signature was derived using repeated 3-fold cross-validation on the discovery cohort. Performance in external validation was assessed by the concordance index (C-Index). Furthermore, calibration and patient stratification in groups with low and high risk for loco-regional recurrence were analysed.
Results: For the clinical baseline signature, only the primary tumour volume was selected. The final signature combined the tumour volume with two independent radiomics features. It achieved moderately good discriminatory performance (C-Index [95% confidence interval]: 0.66 [0.55–0.75]) on the validation cohort along with significant patient stratification (p = 0.005) and good calibration.
Conclusion: We identified and validated a clinical-radiomics signature for LRC of locally advanced HNSCC using a multi-centric retrospective dataset. Prospective validation will be performed on the primary cohort of the HNprädBio trial of the DKTK-ROG once follow-up is completed.
The β-carboline alkaloid harmine is a potent DYRK1A inhibitor, but suffers from undesired potent inhibition of MAO-A, which strongly limits its application. We synthesized more than 60 analogues of harmine, either by direct modification of the alkaloid or by de novo synthesis of β-carboline and related scaffolds aimed at learning about structure-activity relationships for inhibition of both DYRK1A and MAO-A, with the ultimate goal of separating desired DYRK1A inhibition from undesired MAO-A inhibition. Based on evidence from published crystal structures of harmine bound to each of these enzymes, we performed systematic structure modifications of harmine yielding DYRK1A-selective inhibitors characterized by small polar substituents at N-9 (which preserve DYRK1A inhibition and eliminate MAO-A inhibition) and beneficial residues at C-1 (methyl or chlorine). The top compound AnnH75 remains a potent DYRK1A inhibitor, and it is devoid of MAO-A inhibition. Its binding mode to DYRK1A was elucidated by crystal structure analysis, and docking experiments provided additional insights for this attractive series of DYRK1A and MAO-A inhibitors.
Ataxia-Telangiectasia (A-T), a pleiotropic chromosomal breakage syndrome, is caused by the loss of the kinase Ataxia-telangiectasia mutated (ATM). ATM is not only involved in the response to DNA damage, but also in sensing and counteracting oxidative stress. Since a disturbed redox balance has been implicated in the pathophysiology of A-T lung disease, we aimed to further explore the interplay between ATM and oxidative stress in lung cells. Using a kinetic trapping approach, we could demonstrate an interaction between the trapping mutant TRX1-CS and ATM upon oxidative stress. We could further show that combined inhibition of thioredoxin reductase (TrxR) and ATM kinase activity, using Auranofin and KU55933 respectively, induced an increase in cellular reactive oxygen species (ROS) levels and protein oxidation in lung cells. Furthermore, ATM inhibition sensitized lung cells to Auranofin-induced cell death that could be rescued by ROS scavengers. As a consequence, targeted reduction of ATM by TRX1 could serve as a regulator of oxidative ATM activation and contribute to the maintenance of the cellular redox homeostasis. These results highlight the importance of the redox-active function of ATM in preventing ROS accumulation and cell death in lung cells.
Characterization of neonates born to mothers with SARS-CoV-2 infection: review and meta-analysis
(2020)
Characterization of neonates born to mothers with SARS-CoV-2 infection has been partially carried out. There has been no systematic review providing a holistic neonatal presentation including possible vertical transmission. A systematic literature search was performed using PubMed, Google Scholar and Web of Science up to June, 6 2020. Studies on neonates born to mothers with SARS-CoV-2 infection were included. A binary random effect model was used for prevalence and 95% confidence interval. 32 studies involving 261 neonates were included in meta-analysis. Most neonates born to infected mothers did not show any clinical abnormalities (80.4%). Clinical features were dyspnea in 11 (42.3%) and fever in 9 newborns (19.1%). Of 261 neonates, 120 neonates were tested for infection, of whom 12 (10.0%) tested positive. Swabs from placenta, cord blood and vaginal secretion were negative. Neonates are mostly non affected by the mother's SARS-CoV-2 infection. The risk of vertical transmission is low.
The B-cell receptor (BCR) signaling pathway is a crucial pathway of B cells, both for their survival and for antigen-mediated activation, proliferation and differentiation. Its activation is also critical for the genesis of many lymphoma types. BCR-mediated lymphoma proliferation may be caused by activating BCR-pathway mutations and/or by active or tonic stimulation of the BCR. BCRs of lymphomas have frequently been described as polyreactive. In this review, the role of specific target antigens of the BCRs of lymphomas is highlighted. These antigens have been found to be restricted to specific lymphoma entities. The antigens can be of infectious origin, such as H. pylori in gastric MALT lymphoma or RpoC of M. catarrhalis in nodular lymphocyte predominant Hodgkin lymphoma, or they are autoantigens. Examples of such autoantigens are the BCR itself in chronic lymphocytic leukemia, LRPAP1 in mantle cell lymphoma, hyper-N-glycosylated SAMD14/neurabin-I in primary central nervous system lymphoma, hypo-phosphorylated ARS2 in diffuse large B-cell lymphoma, and hyper-phosphorylated SLP2, sumoylated HSP90 or saposin C in plasma cell dyscrasia. Notably, atypical posttranslational modifications are often responsible for the immunogenicity of many autoantigens. Possible therapeutic approaches evolving from these specific antigens are discussed.
Background: Musculoskeletal disorders (MSD) are common among dental professionals. The most common areas affected are the trunk, neck, shoulders and wrists. Current evidence suggests that the causes of MSD can be found in the physical demands of the profession. Posture and movement during treatment is influenced by the arrangement of the treatment concept (patient chair, equipment and cabinets). It has not been investigated whether the ergonomic risk differs between the treatment concepts.
Methods: To evaluate the prevalence of MSD in dental professionals, 1000 responses will be collected from a nationwide (Germany) online questionnaire (mod. Nordic Questionnaire and mod. Meyer questionnaire). In order to assess the ergonomic risk of the treatment techniques used in the four treatment concepts, 3D movement analyses are carried out with inertial sensors. For this purpose, 20 teams of dentists and dental assistants from four dental fields of specializations (generalists, orthodontists, endodontists and oral surgeons) and a student control group will be recruited. Each team will execute field specific standardized treatments at a dummy head. Measurements are carried out in each of the four treatment concepts. The data will be analyzed using the Rapid Upper Limb Assessment (RULA) which will be modified for the evaluation of objective data.
Conclusions: On the basis of these investigations, a substantial gain of knowledge regarding work-related MSD in the field of dentistry and its potential biomechanical causes is possible. For the first time, objective and differentiated comparisons between the four treatment concepts are possible for different fields of dental specialization. Up to now, statically held positions of the trunk and proximal upper extremities, but also the repetitive movements of the hands have been considered a risk for MSD. Since both are included in the RULA, dental activities can be assessed in a detailed but also global manner with regard to ergonomic risks.
Background: The aim of this pilot study was to analyze postures during the work of neurologists with respect to their occupational activities.
Methods: A total data material of 64.8 h (3885.74 min) of nine (three m/six f) neurologists (assistant physicians) was collected. Kinematic data were collected using the CUELA system (electro-goniometry). In addition, the occupational tasks performed on-site were subject to a detailed objective activity analysis. All activities were assigned to the categories "Office activities" (I), "Measures on patients" (II) and "Other activities" (III). The angle values of each body region (evaluation parameters) were evaluated according to ergonomic ISO standards.
Results: Only 3.4% of the working hours were spent with (II), while 50.8% of time was spent with (I) and 45.8% with (III). All tasks of category (II) revealed an increased ergonomic risk to the head, neck, trunk and back areas. During category (I) especially neck and back movements in the sagittal plane showed higher ergonomic risk levels.
Conclusion: Despite frequently performed awkward body positions in (II), the ergonomic risk is considered as rather low, since the percentage time share totaled only 3.4%. As a result, "Office activities" have been detected as high predictor to cause stress load on the musculoskeletal system in the daily work of neurologists.
Sarcomas are rare cancers with high heterogeneity in terms of type, location, and treatment. The health-related quality of life (HRQoL) of sarcoma patients has rarely been investigated and is the subject of this analysis. Adult sarcoma patients and survivors were assessed between September 2017 and February 2019 in 39 study centers in Germany using standardized, validated questionnaires (European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ-C30)). Associated factors were analyzed exploratively using multivariable linear regressions. Among 1113 patients, clinically important limitations and symptoms were most pronounced in emotional (63%, 95% CI 60–66%), physical (60%, 95% CI 57–62%), role functioning (51%, 95% CI 48–54%), and pain (56%, 95% CI 53–59%) and fatigue (51%, 95% CI 48–54%). HRQoL differed between tumor locations with lower extremities performing the worst and sarcoma types with bone sarcoma types being most affected. Additionally, female gender, higher age, lower socioeconomic status, recurrent disease, not being in retirement, comorbidities, and being in treatment were associated with lower HRQoL. Sarcoma patients are severely restricted in their HRQoL, especially in functioning scales. The heterogeneity of sarcomas with regard to type and location is reflected in HRQoL outcomes. During treatment and follow-up, close attention has to be paid to the reintegration of the patients into daily life as well as to their physical abilities and emotional distress.
Tyrosine kinase inhibitors (TKIs) are currently the standard chemotherapeutic agents for the treatment of chronic myeloid leukemia (CML). However, due to TKI resistance acquisition in CML patients, identification of new vulnerabilities is urgently required for a sustained response to therapy. In this study, we have investigated metabolic reprogramming induced by TKIs independent of BCR-ABL1 alterations. Proteomics and metabolomics profiling of imatinib-resistant CML cells (ImaR) was performed. KU812 ImaR cells enhanced pentose phosphate pathway, glycogen synthesis, serine-glycine-one-carbon metabolism, proline synthesis and mitochondrial respiration compared with their respective syngeneic parental counterparts. Moreover, the fact that only 36% of the main carbon sources were utilized for mitochondrial respiration pointed to glycerol-phosphate shuttle as mainly contributors to mitochondrial respiration. In conclusion, CML cells that acquire TKIs resistance present a severe metabolic reprogramming associated with an increase in metabolic plasticity needed to overcome TKI-induced cell death. Moreover, this study unveils that KU812 Parental and ImaR cells viability can be targeted with metabolic inhibitors paving the way to propose novel and promising therapeutic opportunities to overcome TKI resistance in CML.
The multifunctional HSP70 co-chaperone BAG3 (BCL-2-associated athanogene 3) represents a key player in the quality control of the cellular proteostasis network. In response to stress, BAG3 specifically targets aggregation-prone proteins to the perinuclear aggresome and promotes their degradation via BAG3-mediated selective macroautophagy. To adapt cellular homeostasis to stress, BAG3 modulates and functions in various cellular processes and signaling pathways. Noteworthy, dysfunction and deregulation of BAG3 and its pathway are pathophysiologically linked to myopathies, cancer, and neurodegenerative disorders. Here, we report a BAG3 proteomic signature under proteostasis stress. To elucidate the dynamic and multifunctional action of BAG3 in response to stress, we established BAG3 interactomes under basal and proteostasis stress conditions by employing affinity purification combined with quantitative mass spectrometry. In addition to the identification of novel potential BAG3 interactors, we defined proteins whose interaction with BAG3 was altered upon stress. By functional annotation and protein-protein interaction enrichment analysis of the identified potential BAG3 interactors, we confirmed the multifunctionality of BAG3 and highlighted its crucial role in diverse cellular signaling pathways and processes, ensuring cellular proteostasis and cell viability. These include protein folding and degradation, gene expression, cytoskeleton dynamics (including cell cycle and transport), as well as granulostasis, in particular.
Ferric carboxymaltose (FCM) has been shown to achieve rapid replenishment of iron stores and correction of anaemia in various populations with iron deficiency. A decrease in serum phosphate (PO43−) levels, which in most cases is asymptomatic, has been reported with IV iron preparations. Hypophosphataemia (HP) is a known adverse drug reaction with FCM. This post hoc pooled analysis investigates the frequency, duration, risk factors, and clinical signs of HP as reported in interventional clinical trials with FCM. Pooled data from subjects enrolled across 45 clinical trials in different therapy areas were included. A three-step adjudication process was utilised to identify adverse events of HP. Stratified analyses by therapy group and stepwise logistic regression analysis were used to identify predictors of HP. This pooled analysis confirms that FCM is associated with increased rates of serum PO43− lowering, but mean serum PO43− values were seen to recover at Week 4 and further recover at Week 8. Among all subjects receiving FCM therapy (n = 6879), 41.4% (n = 2847) reached a PO43− nadir value <2.5 mg/dL at any point on study and 0.7% (n = 49) reached a nadir <1 mg/dL. Although gastroenterology and women’s health subjects were identified to be at higher risk, occurrence of severe HP (<1 mg/dL [0.3 mmol/L]) following FCM administration was not observed to be common among subjects in these studies. Furthermore, there was no correlation between laboratory serum PO43− values and the occurrence of reported adverse events related to low PO43− levels.
Improving long-term patient and graft survival after liver transplantation (LT) remains a major challenge. Compared to the early phase after LT, long-term morbidity and mortality of the recipients not only depends on complications immediately related to the graft function, infections, or rejection, but also on medical factors such as de novo malignancies, metabolic disorders (e.g., new-onset diabetes, osteoporosis), psychiatric conditions (e.g., anxiety, depression), renal failure, and cardiovascular diseases. While a comprehensive post-transplant care at the LT center and the connected regional networks may improve outcome, there is currently no generally accepted standard to the post-transplant management of LT recipients in Germany. We therefore described the structure and standards of post-LT care by conducting a survey at 12 German LT centers including transplant hepatologists and surgeons. Aftercare structures and form of cost reimbursement considerably varied between LT centers across Germany. Further discussions and studies are required to define optimal structure and content of post-LT care systems, aiming at improving the long-term outcomes of LT recipients.